AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

e38 740iA -95 startproblem

Visad 875 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg4st
Postad/Inlagd2018-11-23 12:30
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740iA -95
tjena, har precis skaffat mig en e38a 740 o njuter verkligen att köra bilen dock så har jag ett litet problem o det är att starta bilen. bilen hoppar igång när han är kall dock tar det en liten stund men när han är varm är det nästan omöjligt om man inte nötar startmotorn i några minuter. felkodsläste på mekonomen o fick på gasspjäll o lambdorna så bytte båda dom o bilen går jätte fint dock fortfarande svår startad. bilen är väldigt törstig också men det kanske inte har med saken att göra. skulle uppskatta hjälp för det är min första bil så blir lite jobbigt att lämna in den då man är student med låg inkomst.

bytta saker är bränslefilter, lambasonder, yttertempsmätare, båda spjällhusen.           IP: ...[171.248]
Annons
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-11-23 15:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej och välkommen!

Vevaxelsensorn (jag tror att bilen bara har en) kan ge ett sådant uppförande. Men detta är verkligen ett skott från höften, så försök att få en "second opinion" innan du springer iväg och köper en. Och om du slutligen gör det, köp en BMW original eller OEM. Det är viktigt.

Gick bilen bättre efter Mekonomens operation?

/Lennart

Edit: Hur mycket drar bilen? Tippar att det lätt springer iväg till 1,5 vid aktiv körning. Lugnt på landsväg borde hamna en bit under litern.           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2018-11-23 15:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
Tack för svar!
nja mekonomen läste bara felkoderna sen bytte jag sakerna hemma själv.

Har inte räknat ut exakt vad bilen dricker men brukar åka till en kompis verkstad som ligger ungefär 2 mil bort ifrån mig o det tar cirka 8 liter att åka dit o tillbaks.

fick testköra kompisen likadana e38 740 o den sticker iväg som ett skott jämfört med min som känns riktigt slö. det är samma årsmodeller o motorer, samma lack oxå. enda skillnaden är att hans har gått 30tusen mil o min har gått 24tusen.           IP: ...[171.248]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-11-23 16:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Ok. Du bytte själv. Men blev något bättre efter det? Ditt första inlägg ger inte klarhet där. Som jag läser det, gick bilen bra från början och går fortfarande bra. Men _bättre_ nu?

2 liter verkar för mycket. Visserligen kort sträcka och kanske lycklig ny-ägar-körning :), men på den höga sidan. Mätte du via tankning och körsträcka? Eller läser du av via datorn? Kanske bäst att du provar det förstnämnda, om du inte redan gjort det.

Fast där dyker ju ytterligare en möjlig förklaring till startsvårigheten upp, även jag nog inte själv tror på den: att bilen surar ner sig genom att den - orsak oklar - får för mycket bränsle. Vid en kallstart vill motorn ju ha det, men varm nej tack. Å andra sidan leder ju långa startförsök till en ytterligare nedsurad motor, så jag tvivlar alltså själv på den förklaringen.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg4 st
Postad/Inlagd2018-11-23 16:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
740iA -95
jaha jag är lite snurrig men ska försöka förklara, när jag köpte den så gick den hyffsat dock samma start problem, sen när man skulle visa kompisarna hur snabb han va så märkte vi att den vart mycket slöare sen tillslut började han rycka konstant o gick knappt att gasa så tänkte att det var skit i tanken så hällde i lite E85 o bytte bränslefilter. den gick fortfarande dåligt så körde till mekonomen o felkodsläste o då sa dom att det var lambasonder o spjällhus. köpte på skroten o bytte o den gick bättre men inte helt okej. sen iförrgår kväll när det snöade så testade vi att sladda lite med han o helt plötsligt så fick han kraft från ingenstans o går jätte bra. dock inte lika bra som min kompis bil men mycket bättre än vad han gjorde innan. startproblemet är däremot kvar.

försöker snål köra med den så mycket jag kan o ser ju att förbrukningsmätarn ligger runt 1liter milen men märks att han tar mycket mer än det. annars är det kanske jag som inbillar mig det men kör samma sträckor som kompisen o jag måste tanka betydligt oftare.

när han är varm o man försöker starta så hör man att han tänder till lite då o då sen tillslut när han hoppar igång så går han inte på alla cylindrar förräns typ 20 sekunder.

svårt att förklara eftersom det är så mycket som krånglar o har sig men uppskattar att du tar din tid o försöker hjälpa mig :)           IP: ...[171.248]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-11-23 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Ok. Nu närmar vi oss! :) Men läget blev också svårare. Jag tar en tänkepaus. Men snart kommer det nog input från andra håll.

Antal inlägg11.182 st
Postad/Inlagd2018-11-25 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Hur ser rotor och fördelare ut? Hur ser stiften ut, rena eller sotiga? Jag tänker soppapump.. Den kan gå vid 20-30k mil på 740. Gör en stor service om det inte är gjort.
Mvh
Asken
          IP: ...[194.161]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-11-25 19:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
740 har coil on plug så fördelare mm är inget problem. Men tändspolar och stift mm kan likväl strula, kolla så de inte badar i olja som en första undersökning. Men jag tycker ändå du borde ha lite felkoder på misständningar då...?

// Magnus

IP: ...[8.52.65]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-11-27 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
De sista inläggen på sidan två i denna länk kanske ger en idé?

[LÄNK]

Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2018-12-14 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag hade ett liknande fel på min 740 -97 i det fallet var det ena Katalysatorn som var kass.

hoppas det kan hjälpa           IP: ...[.52.114]
Antal inlägg845 st
Postad/Inlagd2018-12-15 13:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
750 -91
750 -00

Prova att mäta bränsletrycket, helst när den är kall och kör den varm och se så det håller sig stadigt. Stäng av bilen och låt den stå ca 30 min och kolla så inte trycket sjunker.

Mät även mottrycket i grenrören så den inte bygger tryck ju längre den står på tex tomgång.           IP: ...[194.134]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95