AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 3-Serien ]

Ojämn tomgång, pysljud under insug 320i -07 (N46)

Visad 1.967 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg7st
Postad/Inlagd2018-11-19 19:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Ny på forumet, har kört bmw i snart 2 år och nu de senaste dagarna började tomgången gå ojämnt och blurra till så att den gula motorlampan började att blinka för att sen försvinna. Sen började den lysa konstant. Suck tänkte jag! Men när man kör vanligt är det normalt, bara vid stopp som man behöver hjälpa till med lite gas för att den inte ska blurra till på tomgången och gå ner på 3 cylindrar.
Jag felsökte och fick 2 felkoder (misfire på cylinder 2 + 3).
Monterade bort alla roliga plastdetaljer och startade upp motorn och då hörde jag ett kraftigt pysljud under/bakom insuget, mest under.
Har försökt hitta någon bra skiss på vad som sitter där då jag inte direkt kom åt senast jag vart i garaget.
Så jag tänkte kolla här om någon själ har kunskapen om vad jag kan leta efter därunder som pyser/drar tjuvluft till tomgången?
          IP: ...[.51.234]
Annons
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2018-11-24 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Idag felsökte jag lite mer på bilen. Lokaliserade ljudet till spridaren på cylinder 2.
Under kontakten på den så har den spruckit lite och det pyser en hel del om den!
Hur är det med att byta spridare på dessa motorer? De måste programmeras om jag inte minns fel?           IP: ...[4.14.10]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2018-12-19 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Lite uppdatering här nu. Servat bilen inför nästa år (olja, filter, tändstift, mm) och passade på att byta spridare nr2 den lilla tjuven. G år nu som en klocka och snart 20000mil på mätaren. Har dock en felkod kvar. 2A61 ventilstyrning fel vid inlärning, har någon erfarenhet av denna rackare så är det välkommet!           IP: ...[.109.11]
Antal inlägg10.307 st
Postad/Inlagd2018-12-20 23:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det där var ett lite ovanligare fel. Att o-ringarna runt spridarna kan bli lite knastriga efter 20 år är normalt - men detta lät lite annorlunda.

Det var alltså spridaren som på något sätt spruckit och öppnade upp en liten väg för luft att sugas in i portkanalen? Så det inte var något så simpelt som en 50 kronors liten o-ring som inte höll tätt?



Nej, på dessa hederliga motorer (PFI - Port Fuel Injection) är det enkelt att byta spridare, spridarna är inte dyra och de behöver inte programmeras in.

På alla nyare bensinmotorer (GDI - Gasoline Direct Injection) är det en helt annan story numera för där är det mycket svårare att byta spridare, spridarna är mycket dyrare och de behöver programmeras in.



Angående felkoden - hur ser historiken och bakgrunden ut till denna felkoden?
När observerade du den först? Vet du hur snabbt den kommer tillbaka? Har du möjlighet att radera och läsa felkoder själv?
Då skulle du kunna radera felkoder (och göra en notering i dina anteckningar om detta) och se hur snabbt det tar innan felkoden kommer tillbaka.
Om den överhuvudtaget kommer tillbaka.
Om den skulle komma tillbaka ofta så kan du se om du kan märka någon trend (om tex felkoden sätts och motorlampan tänds exempelvis bara när du startar bilen och det är riktigt kallt ute).



Just den felkoden kopplar jag mer till Valvetronic (system för att kunna variera ventilernas lyfthöjd) istället för VANOS (system för att kunna variera ventilernas öppnings- och stängningstider).

Händer ibland att solenoiden för Valvetronic (#9 i skissen nedan) kan strula.
[LÄNK]
Fast det kan lika gärna vara en sensor som lurar systemet (solenoiden gör rätt men sensorerna rapporterar tillbaka felaktigt läge).

Med rätt diagnostikutrustning kan man köra bidirektionella tester på enbart denna komponent och man kan få full kontroll över den solenoiden och köra ett antal uttömmande tester live och samtidigt observera vad de olika sensorerna rapporterar tillbaka och man kan köra dessa tester om och om igen (utan att motorn är igång) samt även se om de olika komponenterna arbetar inom de uppsatta tillåtna toleransnivåerna (som motorstyrsystemer kräver för att inte rapportera fel).

Men för denna typ av felsökning krävs utrustning men framförallt kunskap.

Därför rekommenderar jag (om felkoden kommer tillbaka) att lämna in bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och erkänt kompetenta inom specialområdet diagnostisering och felsökning (långt ifrån alla verkstäder kan hantera detta område).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2018-12-29 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Tack för svaret Slangen!

Ja det va spridaren som spruckit, blev tagen på sängen själv av detta!
Angående felkoden 2A61 så är den borta, ingen motorlampa, ingenting!
Trodde jag, efter allt julfirande så har jag kört 60 mil och strax innan jag kom hem så plingade det till återigen, halv gul motorlampa lyser och nu får jag fram 2st nya felkoder.. P101b och P1061.. Ingen 2A61 i loggen. Jag misstänker att dessa har lite med 2A61 att göra.
Bilen går felfritt precis som innan fast jag har dessa 2 felkoderna. Man känner inte av någon skillnad i effekt även fast det står att man får begränsad "effekt" i boken eller ja "limp mode".

Har du någon idé vad dessa 2st kan innebära ihop?           IP: ...[.109.11]
Antal inlägg10.307 st
Postad/Inlagd2018-12-29 14:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Intressant - faktiskt aldrig sett det hända tidigare. Inte utan att den isåfall även läcker bränsle. Man lär sig alltid något nytt :-)



Bilens instruktionsbok har grovt förenklat vad som händer när motorlampan tänds. Detta för att ett motorstyrsystem och drivlinesystem är extremt komplicerade system (för den genomsnittlige bilägaren) och med tanke att i princip ingen läser instruktionsboken (än mindre förstår vad som står i den) så är det inte någon mening att skriva mer detaljerat.

Motorlampan tänds om någon av minst 500+ felkoder sätts. Det kan vara alltifrån att motorn i princip håller på att rasa sönder till småsaker som att oljetemperatursensorn inte fungerar eller någon del av secondary air injection inte fungerar - två saker som inte påverkar motorns drift överhuvudtaget.



Båda felkoder (P101B och P1061) faller i kategorin "full frihet för tillverkaren att definera vad dessa ska betyda".

Standarden säger följande:
P10XX = Manufacturer Controlled Fuel and Air Metering and Auxiliary Emisson Controls

Standarden säger att tillverkaren *bör* hålla sin P10XX felkoder inom området "Fuel and Air Metering and Auxiliary Emission Controls" men de behöver inte göra det - endast en rekommendation.

Så dessa felkoder kan betyda vad som helst beroende på tillverkare, motor, modell och årsmodell.



Lite Googlande *indikerar* dock att P101B rör sig inom området variable valve timing och/eller Valvetronic. Variable valve timing heter ju VANOS på BMW-språk och variable valve lift heter ju Valvetronic på BMW-språk. Men gissningsvis rör det sig om något med Valvetronic, eventuellt solenoiden som jag var inne på innan.

Många kinesiska automatöversättare (alla i Kina använder dessa) blandar garanterat ihop valve timing och valve lift och snurrar ihop VANOS och Valvetronic så alla de här översättningarna från enklare diagnostikprogram får man ta med en nypa salt.

Den bästa översättningen jag sett är denna, även här pekar det år Valvetronic som jag var inne på tidigare... Kan vara många saker, men inte helt omöjligt att Valvetronic-solenoiden inte fungerar som den ska (motorstyrsystemet kan övervaka hur ström/spänning ändras mot olika komponenter och kan klura ut om de går igång eller inte som planerat)...
P101B = variabel ventilinställning - bank 1 - adaptiv inlärning

Här har vi faktiskt en tråd på Autopower om en som fick felkoden P101B!
[LÄNK]



Osäkra källor från Google indikerar att P1061 är relaterat till låg spänning på bränsletryckssensorn på fuelrailen. Men N46-motorn har ingen sådan sensor... Som vanligt får man ta alla dessa översättningar med en REJÄL näve salt... Däremot är det ett måste på GDI-motorer som tex N43-motorn som är uppföljaren till N46-motorn...

Här är den bästa översättningen av P1061 jag sett hitintills
P1061 = variabel ventilinställning - bank 1 - nödkörningsfunktion

Det passar väldigt bra ihop med P101B du har, så P101B och P1061 passar väldigt bra ihop - även P2A61 som du fick tidigare pekar mot samma område dvs Valvetronic.

Här har vi en tråd på Autopower där en fick båda P1061 och P101A felkoderna!
[LÄNK]




Med rätt diagnostikutrustning kan man köra bidirektionella tester på enbart denna komponent och man kan få full kontroll över den solenoiden och köra ett antal uttömmande tester live och samtidigt observera vad de olika sensorerna rapporterar tillbaka och man kan köra dessa tester om och om igen (utan att motorn är igång) samt även se om de olika komponenterna arbetar inom de uppsatta tillåtna toleransnivåerna (som motorstyrsystemer kräver för att inte rapportera fel).

Men för denna typ av felsökning krävs utrustning men framförallt kunskap.

Därför rekommenderar jag att lämna in bilen till en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga och erkänt kompetenta inom specialområdet diagnostisering och felsökning (långt ifrån alla verkstäder kan hantera detta område).
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2018-12-31 17:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Tackar Slangen!
Ska kolla efter bra bmw-verkstad nu efter ledigheten som kan hjälpa mig med detta.
Jag tog bilen på en sväng igår, lampan lyser direkt från start men bilen går jättefint i alla lägen så förhoppningsvis så är det inget allvarligt.           IP: ...[.109.11]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-02-27 11:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Lite återkoppling här nu Slangen.

Den stora halva gula motorlampan slocknade av sig själv, sen är den borta i 2 månader, sen kommer den tillbaka igen. Ingen förändring av beteende på bilen återigen, bara den gula lampan.

Har inte gjort kopplat in och läst av felkoder ännu men jag får känslan av att det är glapp i någon givare.
Bilen ska in för att kontrollera insticksanslutningen på fläktslutsteget om någon vecka på BMW-verkstad så jag tänkte prata lite med "folket på golvet" om detta då en felsökning kostade en 2000kr.           IP: ...[219.242]
Antal inlägg7 st
Postad/Inlagd2019-06-13 13:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320i Touring -07
Ytterligare lite mer info:
Efter att den stora fina halva gula motorlampan kommit upp och släckts så fick jag även en liten gul motorlampa adderat.
Tog in bilen för felsökning och fick återigen fram P101B + P1061. Vi nollade dessa så fick det ett litet barn som heter 2A61.

P1061 - Ventilöppningsreglering (rad 1)
P101B - Anpassning ventillyftsstyrning

Jag skulle tacksamt ta emot tips på en bra verkstad som kan det här i Göteborgsområdet då BMW i Mölndal inte är de vassaste i gemet.           IP: ...[219.242]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 525 iM Touring  -03
Pris: 29.000:-

BMW 335  -07
Pris: 135.000:-

BMW M3 Coupe  -08
Pris: 369.000:-

BMW 120d LCI  -08
Pris: 55.000:-

BMW E91 335i M-sport LCI  -11
Pris: 215.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen