AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Hjälp om val av motorolja till AMG

Visad 498 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg92st
Postad/Inlagd2018-10-30 22:01
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530iA Touring -06
MB E63 BiTurbo -12
Hej,

Jag äger en E63 AMG Biturbo -12 som kräver olja med specifikation MB 229.5. Jag har alltid kört med Mobil 1 New Life 0W-40. Nu har ju den utgått och ersatts av FS. Satt och läste lite på ett tyskt forum där följande skrevs:

Fråga: Was spricht dagegen den "Nachfolger" des New Life zu nehmen? Mobil 1 FS 0W-40 hat doch eine 229.5 Freigabe...

Svar: Prinzipiell nichts, das Öl hat ein gutes Additivpaket, ist aber von der allgemeinen Qualität deutlich schlechter als das New Life. New Life war auf hohe Performance getrimmt, das FS auf minimale Reibung (oberste Priorität: Spirtersparnis) auf Kosten der Performance des Öls. Das führt zwangsläufig zu höherem Materialverschleiß. Die allgemein genormten Vorgaben für ein Öl der 40er Viskositätsklasse hat es gerade so noch erreicht, ist fast schon eher an einem 30er Öl. BMW hat dem Öl keine Freigabe mehr erteilt

Kan ni som är duktiga på motoroljor tolka svaret som riktigt? Isåfall är jag intresserad av att byta till en bättre.

MOTUL 8100 X-max 0W-40 dök upp som en bra olja. Vad tycker ni om den? Eller har ni bättre förslag?

Tack!           IP: ...[156.100]
Antal inlägg21.736 st
Postad/Inlagd2018-10-31 09:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns ju rätt många oljor som uppfyller den specifikationen.

Ska du gå på någon av de absolut bästa oljorna, så är det Red Line Oil - de har tre oljor med den klassningen i sin "High Performance Oil"-serie 0W30, 5W30 och 5W40.
Dyra men bra...

Sedan beror det ju lite på hur du kör bilen också.

Men generellt bör det inte bli några problem alls om du väljer en olja med rätt klassning och byter den regelbundet.

Utan att ha kollat databladen för Mobil-oljorna, skulle jag utifrån svaret på tyska, gissa på att man har gjort oljan mer lågviskös (tunnare) för att få mindre friktionsförluster i motorn. Det ger samtidigt en tunnare oljefilm och därmed lägre motstånd mot höga belastningar mm.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2018-10-31 14:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tysken skriver ju att den nya oljan är betydligt sämre? Han skriver att den gamla oljan var "trimmad mot performance hållet" medans den nyare är "mer mot minimal friktion, dvs bränslesparande". Hur minimal friktion (då med bibehållen smörjfilm oavsett driftsförhållanden) skulle leda till "större material slitage" som tysken skriver får jag inte att gå ihop?

Jag är nog inne på Johan B linje, kolla produkt databladen o försök utröna om båda oljorna är av samma klass (dvs klass 3 eller helst klass 4, där klass 4 är PAO helsyntet).

Motul har bra oljor generellt, de kör rätt hårt med sin "Ester Technology". Nu vet jag inte hur hårt du kör, men jag skulle valt den mest prisvärda oljan (avseende prestanda samt hur pass "syntetisk" den är) o dessutom byt oljan senast efter 1000 mil, oavsett vad Mercedes säger, ja om de nu inte säger att oljan skall bytas var 700:e mil, vilket jag betvivlar starkt.

Aral Supertronic 0W40 har ju "MB-Freigabe 229.31/ 229.51", är det en "sämre" klassning än MB 229.5? Kan ju tycka att "229.51" borde uppfylla allt som 229.5 uppfyller o något till?           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg21.736 st
Postad/Inlagd2018-10-31 15:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Prefixet 1 i MB-klassningarna betyder att det är en mid-/low-SAPS-olja om jag har fattat det rätt...

Det medför att det är lägre svavel och fosforhalter, vilka i sin tur används som antiwear-additiv. Dock brukar det tillsättas andra ämnen som har samma funktion, som molybden t ex....

Som vanligt när vi pratar oljor på "nördnivå", tenderar vi nog kanske att dra vissa egenskaper och skillnader till sin spets - långt förbi vad som de flesta märker i verkligheten.
Mobil1 New Life och FS är troligen två mycket bra oljor där den senare kanske är mer lågviskös. Men med en modernare olja följer också ofta ett modernare additivpaket...
Men jag vet t ex. att den "ursprunliga" New-Life-oljan hade en ren äkta helsyntetisk basoljesammansättning men sedan gick man över till en billigare (och lite sämre) blandning av basoljor med viss mineraloljeinblandning. Har sett högtemperaturstester från Mobil själva där den gamla formulan i basolja hade ett i princip helt obefintligt testresultat i avlagringar, medan den nyare basoljan gav en del högtemperaturavlagringar (om än ganska lite ändå).

Att olika oljetillverkare släpper vissa oljor som "OEM-godkända" över tiden, handlar i stor utsträckning om ren ekonomi då det kostar stora summor pengar att få oljan godkänd hos olika biltillverkare och licenserna är ofta tidsbegränsade.

En olja jag glömde i sammanhanget som är mycket bra men lite av en "dark horse" är Omegas motoroljor - de är dock ännu dyrare än Red Line Oil och ännu svårare att få tag på.

Mvh
Johan B

Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2018-10-31 15:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ok. Jag hade utan tvekan tjongat i Aral SuperTronic 0W40 om det nu "mest är en svavelhalts fråga".Aral oljan är ju C2 & C3 klassad vilka är de som har "mest SAPS", tror att C2 betyder att det är ca 0.8% vilket är mer lämpligt för "prestanda motorer", således borde C3 ha ännu mer "SAPS"? Dessutom kan man med lätthet byta Aral oljan var 800:e mil utan att det blir det minsta dyrt. Mycket tätare oljebyten ser jag som något av godo endast, oavsett olja.           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg92 st
Postad/Inlagd2018-10-31 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
530iA Touring -06
MB E63 BiTurbo -12
Tack Johan B och Dawwe.

När jag skaffade min 530 med N52 hade jag ljud från någon tryckare vid uppstart och längre stillestånd. Bilen är fullservad med BMW:s intervall. Nu servar jag själv varje år och max ca 1000 mil och häller i just Aral SuperTronic. Jag har aldrig sedan dess haft några problem så den oljan verkar vara helt okej. Dock vet jag ändå inte om jag vill gå ifrån 229.5 men det är mer p.g.a. okunskap. Jag ska djupdyka lite till.

Mercan har de senaste två åren gått 250-300 mil mellan service:arna så vad det gäller miltal mellan oljebyte så är det lugnt.

Jag ska kolla närmre på Red Line!           IP: ...[156.100]
Antal inlägg21.736 st
Postad/Inlagd2018-10-31 17:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns många parametrar att bolla med när det gäller oljor, men här står det lite mer om ACEA-klassningen:
[LÄNK]

Utöver det är det MB-klassningarna där 229.51 har lägre halter av SAPS än 229.5. Enkelt uttryckt kan man säga att .51-oljan är för dieselmotorer med DPF och .5-oljan för bensinmotorer.
Dock kan det vara så att MB "tillåter" .51-oljor i bensimotorer (men inte tvärtom dvs. man får inte använda oljor med höga halter av SAPS i en dieselbil med DPF, då det kan förstöra just DPF) - så är det ju med BMW inom EU och några länder till, beroende på drivmedelskvaliteten, där BMW LL04 tillåts i bensinmotorer som "bara" behöver LL01.

Börjar man "snuttifiera" det hela, kan man leta efter andra parametrar och jämföra olika oljor sinsemellan, som flampunkt, TBN, TAN, basoljesammansättning, flytbarhetstemperatur, viskositetsindex, additivkomponenter etc. etc....

Men grunden är att en olja med rätt klassning är ett säkert alternativ, särskilt vid så korta oljebytesintervall.

Mvh
Johan B

Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 50.000:-

BMW 528iA  -00