AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

745ia -02, är det nåt att ha?

Visad 2.580 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg37st
Postad/Inlagd2018-10-24 22:11
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Har blivit erbjuden en lågmilad 745ia 2002 som läcker ifrån kylröret under insuget.Ett vanligt förkommande
problem har jag sett.Lösning finns på olika sätt, men det jag tror mest på att sätta dit ett teleskoprör från
nätet istället för att göra den lösningen med att endast täta röret från vattenpumpssidan som rek av
BMW fix som jag hittade på youtube.
Finns flera olika leverantörer av denna lösning,och skulle vara tacksam för synpunkter/erfarenheter av
detta! Har förstått att detta är en riktigt dyr reparation på en BMW verkstad,eftersom där ska motorn ur
för att kunna byta röret med packningar.
Är själv ett stort fan av 7:serien,och har flera E38:or,och även haft E32:or,men tänkte det kunde vara skoj att
få en erfarenhet av E65 också även fast jag inte gillat designen sen den kom.
Kommer ihåg(eftersom jag jobbat på BMW verkstad sen många år),att när denna modell kom,hade
väldigt många problem med bla mjukvaran till elektroniken, men även andra större motorproblem.

Så min fråga är egentligen, är en 745 med ovanstående problem ett "bojsänke", eller har den nån typ
av värde och är det nåt att satsa på eller ska man låta "chansen"passera pga dessa problem??           IP: ...[128.180]
Annons
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2018-10-26 03:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530 2003
Vad får du betala för den?
Jag hade en 2003 som gått 24000 mil när jag sålde den. Gillade den skarpt, men bytte den mot ett billigare transportmedel.

Lösningen med uppdarerade vattenröret hade jag på min och det gjordes av ägaren innan mig. Inga konstigheter enligt honom.           IP: ...[217.173]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2018-10-28 07:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Provkör den en längre stund!

Hade en likadan ett par år och var faktiskt väldigt glad dagen då den gled vidare.....

Det är en bra och bekväm bil men den gav mig INGA som helst BMW-vibbar öht. Hade det inte varit för BMW-märket i ratten hade det kunnat vara vilken annan USA-pråm som helst.

Hur billig är den? Kan du göra reparationen själv? Jag tror att dessa börjar närma sig bojsänke-status. Liksom f ö min egen 750 F02. Ligger liksom inte i tiden att ha så stora V8-maskiner som drar soppa som bara den. Ligger på 1,4 i snitt på min. Men JAG njuter och är glad som en lärka varje gång man åker med den. Kanske inte lika mycket vid pumpen, det får jag nog ändå erkänna.

För att återgå till e65. Det är som sagt var en mycket komfortabel bil, stor och på alla sätt bekväm. Med en något besynnerlig design, både inne och ute. Men det är ju en smaksak så det finns inga rätt eller fel. Gillar du den så är det bara bra :-)

Dom är väl heller inte gratis i försäkring eller service men om du kan fixa själv så blir det ju billigare, ingen ide att släpa dessa gamla bilar till en auktoriserad verkstad längre. Om det inte är nåt superkompiicerat fel då.Men för vanlig service och underhåll löser man det själv eller mha en duktig mekaniker som kan BMW men kör eget. Finns många bra mindre privata verkstäder som kan BMW som i många fall dessutom är bättre än komponentbytarna på BMW-verkstaden.

Är den fin och fräsch i övrigt och har bra med utrustning och du som sagt ovan både gillar designen och kan åtgärda felet själv eller till en rimlig peng så slå till.

Har ingen egen erfarenhet av reparationen/lösningen tyvärr. Och som du säger så kan det vara en del el-problem relaterade till BMWs då nyvunna vurm för att allt skulle kodas ihop och inget funkade om det inte var rätt del från rätt bil osv. Men mycket av de el-gremlins jag hade med min berodde på att BMW från början satte i "fel" batterier. Det blev genast bättre då man bytte till AGM-batteri. Och såg till att underhållsladda när man på BMW-språk hade en ogynnsam körprofil, dvs kör bilen som man normalt sett gör i Sverige, alltså flera korta sträckor, inte timmar i sträck på Autobahn....

Niklas

Fransosen           IP: ...[.50.102]
Antal inlägg198 st
Postad/Inlagd2018-10-29 23:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
540iA Touring-98
Jag har en 745 -02. Kan du meka själv är det inget problem med bilen . Jag har bytat vattenröret teleskoprör inget problem tog några timmer . vattenpump lätt att byta , bytat generator vatten kyld lätta att byta , startmotor trångt men det går

Tror jag har betalt 6000 kr för reservdelarna . Startmotor o generator från skroten. ny vatten pump borrade själv hålet för kylning till generator-

Är nöjd med bilen har den som sommar bil           IP: ...[2.77.10]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2018-10-31 23:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tack för svar! Köpte bilen för en "billig" peng och pratat med en kompis som fixar
röret! En jobbarkompis hjälper mig när jag får delen som jag beställt. Hoppas att jag
kommer gilla bilen även fast jag är E38 frälst!!
          IP: ...[128.180]
Antal inlägg37 st
Postad/Inlagd2019-05-07 23:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kan meddela efter att jag använt och kört bilen ett par hundra mil efter reparationen
att den slår komforten jämfört ,i mitt tycke,mot en E38!
E38:an är ju så mycket snyggare både invändigt och utvändigt,men vant mig med
E65:an! Fixade felet med hjälp av fd jobbarkompis som bytte det läckande röret.
Snabbt jobb,och lät honom serva bilen oxå!
Bilen har bara gått 9000mil och aldrig körd på vintern,så den är i ett riktigt bra skick,
men har tyvärr ett fel som är kvar. Märkte när jag började använda bilen att ljudet från radion endast lät ifrån ena sidan.Efter lite googlande vanligt fel,och troligen går det smidigt att skicka både förstärkaren och radiodelen för reparation till England
för en rimlig peng. Jag köpte röret på Ebay från Tyskland för 2000:-,och hade den
levererad på 3 dagar.Bytet gick på en förmiddag när en van mekaniker gjorde det.
Enligt BMW:s anvisningar skulle röret packas om,och då en riktigt omfattande reparation.Nu kapades röret efter insuget tagits bort,och det nya röret var av teleskoptyp.
Det som är en positiv grej med E65 vs E38:an är att den drar mindre bränsle! Har haft/har ett flertal olika modeller(740,750),och dom har inte kunnat
köras under litern landsväg,men jag ligger runt 0,9 landsväg,1,35 blandad,och korta "hemmakörningar"1,5.
Inga jätteskillnader förutom landsvägskörningen,men iom att bensinen nu är tokdyr,så känns varje tankning som en lottovinst:)
          IP: ...[128.180]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2019-05-08 07:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Kul med update!

Niklas

Fransosen           IP: ...[.64.129]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95