Sida 9 av 9
|
|
---|---|
Nu hörde jag nyss av en kompis som läst på Bmw Schweden att problemet kvarstår på G30/G31 och andra nyare modeller. Jag trodde att man byggt bort det vid det här laget. Någon som kan bekräfta eller dementera? | |
Hej Reagera på att min ny bil luktar mycket avgaser i bilen på tomgång samt mycket soti motorrummet. Misstänkte antingen insuget eller egr sagt och gjort lämna jag in den hos BMW i Solna för garanti jobb. visade sig att bypass röret under egr var sprucken på två ställen, Tänkte kanske kan vara lite till hjälp för någon. se video Länk |
|
Hej, min 530d-14 varnade för låg kylarvätska , körde in bilen till Holmgrens-bil Jkpg. Fick nu reda på att AGR-ventil kärvar och måste bytas. Trodde det var recall på ventil .? Agr-kylet byttes för ett år sen utan kostnad Nu vill de ha ca:5000 kr. /Björn |
|
Fick meddelande i min I drive för ca 3 veckor sedan att jag skulle kontakta min verkstad angående en kontroll. Där kontrollerade dom ERG ventilen och konstaterade att allt var OK. AGR ventilen( eller vad den nu heter) bytte dom gratis för ca 2 månader sedan, fick en felmeddelande att det var fel på drivlinan. Märkte av att bilen var seg under gaspådrag under ca 1-2 sekunder på låga hastigheter. Var på verkstaden innan lampan började lysa men då tyckte dom att det var normalt. Nu går bilen som den ska |
|
Hm. Så de bytte Agr-ventil utan kostnad. Väldigt märkligt det här. |
|
EGR ventil och AGR ventil är samma sak. Det är bara engelska Exhaust Gas Recirculation och tyska Abgasfuckfuren. Sen finns det en kylare också. Det är den som byts gratis på återkallelse. |
|
Japp, dom bytte den gratis. Tydligen så finns det nån garanti på avgasrening delarna som gäller i 5 år eller 8000 mil |
|
Då var det dags igen då. Fick hem ett papper med kallelse från BMW att dom vill kontrollera EGR kylaren igen. (Redan bytt EGR kylaren två gånger, senast 2020-01-27). Men innan jag hade hunnit ringa och boka en tid så fick jag larm på drivlina "reducerad effekt" och hade stora problem att starta bilen. Lämnade in bilen på felsökning den 7 februari hos Bavaria, och dom fastslog att EGR ventilen kärvar. Dom knackade till på den så fungerade den igen. Kylaren kontrollerade dom och den hade inge läckage, och är nu inlagd för byte när dom väl får hem en ny. (Vilket kan dröja 6 månader). Jag fick valet att fortsätta åka med bilen och vara beredd att knacka på ventilen om den kärvar. Eller byta EGR ventilen för 6000kr, dock får jag stå för den kostnaden själv. När väl bytet av EGR kylaren blir av så byts även EGR ventilen då dom levereras som en enhet. Och då står BMW för all den kostnaden. Så jag valde att köra vidare och får hoppas att EGR ventilen inte strular allt för mycket framöver. Bilen har nu rullat 17 000 mil. |
|
Hej. Jag bytte paketet i förra veckan och som sagt kylare och ventil byts tillsammans på garanti. Har bara bytt ventilen en gång tidigare då det försvann lite kylarvätska. Den skulle då hålla men icke. Bra dock att vi får en ny kylare också, då och då. Det märkliga var att jag antingen missat eller så har inte bilen läst upp meddelandet om byte för jag såg det först när jag gick in i menyn för meddelanden. Jag hade bokat tid för annan service så därför kollade jag. Lokala bmw lyfte inte heller upp det när jag kom in utan jag fick säga att bilen nu sagt att det ska bytas och då såg de att ja grejorna hade kommit. Fick som ni övriga meddelande många månader i förväg om att detta skulle bytas. Får ni upp på skärmen i bilen att nu är egr-paketet levererat till din bmw verkstad? |
|
Jag fick de där bytt i början av vintern. Visste inte att ventil ingick men det är ju väldigt positivt. Jag har innovation, såg aldrig något meddelande i bilen. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.