AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Någon som fått återkallelse på sin 5-Serie ännu ? ERG-Brandrisk.

Visad 17.272 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg214 st
Postad/Inlagd2019-08-15 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Säker är ju svårt att vara kanske men jag är rätt övertygad att det har med EGR att göra. Huruvida det leder till brand kan man kanske diskutera.
Teorin med ryckningarna är att ventilen strular då den inte kan stänga riktigt på låg belastning. Vad jag förstått öppnar den bara vid belastning. Huruvida detta kan påverka kylet låter jag vara osagt, kanske behöver ”jobba” mer än tänkt då även utan belastning??

Min ryckte innan byte av ventil och höll sig OK i 3-4 månader innan ryckningarna började igen varpå den några veckor senare havererade helt. Jag märkte inte att min tog kylvatten.           IP: ...[4.52.59]
Antal inlägg1.757 st
Postad/Inlagd2019-08-15 12:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@NGV11, Intressant. Höll du koll på nivån på kylarvästan och såg att den var stabil ? Eller var det bara så att den inte sjunkigt så lågt att du fick alarm om att fylla på? Hade du bilen på service så de fyllde på åt dig så du inte behövde mäska det?           IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg214 st
Postad/Inlagd2019-08-15 14:06
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag höll inte koll på nivån själv nej, så det kan mycket väl vara så att den läckt mellan januari (EGR ventil åtgärdad) och maj men då inte mer än att den inte indikerade för låg nivå.
Det var inte förrän efter ”brand”-incidenten jag insåg att problematiken hade med kylet att göra. Jag hade bilen inne flera gånger pga ryckningar och påtalade förra sommarens incidenter med brinnande bilar men BMW pratade bara om ventilen då, och bytte inte förrän där låg en felkod. Enligt dem kunde man kontrollera funktionen och låg det inom gränsen (vad nu det är?) bytte man inte.
Och som sagt, huruvida en dålig ventil påverkar kylet låter jag vara osagt. Frågan man kan ställa sig är ju i så fall också om ett dåligt kyl kan påverka ventilen negativt?
Undrar om fler brinnande bilar haft strul med ventilen först??           IP: ...[4.52.59]
Antal inlägg1.757 st
Postad/Inlagd2019-08-15 14:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@NGV11 Tackar för svaret...

Det kan ju som du säger ha läckt lite fram till branden men inte så mycket att varningen för låg kylavätskenivå triggades.

Du fick ju dessutom en "liten brand" så det kanske hänger ihop med ett litet läckage.           IP: ...[76.1.84]
Antal inlägg214 st
Postad/Inlagd2019-08-15 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så kan det mycket väl vara med... det verkar dock som de flesta bilar som brunnit, i a f de som synts i media, har befunnit sig på motor/landsväg. Jag hann sakta ner en minut eller två efter körning i motorvägsfart när min varnade för ”fel på drivlina” varpå jag stannade direkt, då jag anade vad det var. På stor väg kör man vidare tror jag, särskilt då det står ”vidare färd är möjlig, kör till närmsta verkstad. Fortsätter man köra spär man nog på det hela...           IP: ...[4.52.59]
Sida: 1 2 3 4 5 6 7 8 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-

BMW 540i/6  -98