AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
32.154

Någon som fått återkallelse på sin 5-Serie ännu ? ERG-Brandrisk.

Sida 7 av 9
fe
1.611
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har också fått brev nu, tänk vad lite skriverier kan göra...
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Mitt kom också.
Verkstaden pratade först om tid i september men fick det tidigare.
Visa användare
206
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Vart inne med bilen på kontroll idag hos ÅF. De hittade inga läckage allt såg ok ut. De förklarade proceduren som så att de skruva isär grejorna och tog kort, kollade det visuellt samt tryckmätte systemet efter läckage, kanske något mer kom inte ihåg allt de sade men i stora drag vart det de gjorde. Undrar nu om jag förbrukat min rätt till återkallelse om det i framtiden skulle bli problem med egr?
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Japp. Börjar den läcka nu får man betala själv fick jag förklarat för mig när jag var inne och kollade min.

Jag insåg att jag gjort något riktigt riktigt dumt som åkte in med bilen trots att den inte drar något kylarvattnet.

Återkallelse ligger ju öppen l minst 10-15 år så man kunde ju väntat så länge tills det börjat läcka så hade man fått det lagat gratis. Nu kommer jag få betala själv om den börjar läcka någon gång i framtiden för jag har förbrukat min gratis återkallelse.

Var tex inne med vår E39 nu i sommar och fick en styrbox utbytt som det låg en återkallelse sedan början av 2000- talet på som förra ägaren aldrig varit inne för att få bytt. Det var helt gratis då återkallesen inte var förbrukad.




Fr
70
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Jag fick ju byta min förra sommaren och då fick ju jag och försäkringsbolaget sponsra...*SURT*
Borde man kräva självrisken tillbaks?!?
Tendenser på att EGR kylaren börjar bli hängig:
1.Kylarfläkten gick även efter avstängning- detta upplevde jag minst ett halvår innan nedanstående symptom som var mer allvarligt...
2.Vitt moln bakom bilen samt gul motorlampa...
Bavaria föreslog att jag skulle köra ändå vilket jag vägrade...Tur var väl det med tanke på brandrisken!


Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@BMW_MAN: Ursäkta mina ord, Totalt absurd! om BMW inte hittar fel vid kontrollen så är kylaren OK och återkallelsen förbrukad??? i mina ögon så är konstruktionsfelet fortfarande existerar, hur kan de veta att just din inte kommer att läcka efter kontrollen?
Dessutom är det så att den "nya" kylaren inte modifierad -> kan läcka i framtiden och det är just därför BMW inte byter ut alla eftersom det finns ingen konstruktion modifiering i den nya kylaren!


ju
164
juha01
F10 -15
Min (F10 2,0d 190 hk årsm -15) återkallades först för byte av egr-ventil. Sedan nåt år senare för ytterligare kontroll av egr. Då med kamera, bilder etc. Ett knappt år därefter återkallelse igen och i samband med detta även byte av egr-kylet. Aldrig dragit en droppe kylarvätska.

Fick känslan "mellan raderna" att man tog de med störst risk att drabbas först. Sedan dubbelkollade man bilar i riskzonen ytterligare en gång i väntan på reservdelar. Sedan bytte man till slut när man hade delar så att det räckte.

Vet ej om miltal spelar in. Kör mycket långkörningar och den rullar säkert 3500 mil per år. Kanske är det en faktor med. Inte bara tid och årsmodell.
pl
35
plex
_____________________

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
_____________________
@Göran69, jag kör inte 550d längre utan har en M550i nu G30, och hör och häpna. Jag har fått fylla på kylvätska en gång efter att ha varit i tyskland och holland en vecka. Så klagade den när jag kom hem. De har probtryckt systemet och finner inga tecken på läckage. Jag är lite orolig att det kan drabba alla deras modeller nu. Sen kan det såklart finnas andra anledningar till att man har en läcka.
pl
35
plex
_____________________

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
_____________________
Alla bilar som brinner är inte BMW. Volvo har visst en återkallelse på rätt många bilar som kan börja brinna pga någon plastdetalj av nåt slag. Har inte läst allt bara lite rubriker och inget ingående. Men det bör finnas info för den som vill läsa på mestmotor ex.

Jag ska kolla på en E63 imorgon för jag trodde alla problem skulle vara lösta till G30. Men ska den börja klaga om kylarvätska efter 2800 mil orkar jag inte.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@George. Ja man tycker ju att BMW borde stå för det om den börjar läcka efter kontrollen då det ju faktiskt är tillverkningsfel som man återkallat.

Men nej sade man till mig. Det gäller bara en gång och den här du förbrukat nu när du varit inne på koll.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@Plex. Volvos fel var väldigt likt BMWs problem. Sot tar eld i EGRen och sprider sig till insugsröret i plast.
pl
35
plex
_____________________

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
_____________________
@Bmw_Man
Tackar för info. Det kanske är samma leverantör som gjort EGR till Volvon. Då kanske det är ännu fler märken som är drabbade utan att det är känt ännu. Skönt att det är på gång med reprationer och utbyten.

Sen till alla er som klagar över att ni inte fått brev Per automatik, så kan jag hålla med att det går segt. Men jag vet att de skickar ut vartefter det finns plats och delar. Det har stått att läsa på flera platser och det var den info jag fick på bmw mölndal med när jag pratade med dem om detta. Så brevet hade förmodligen kommit förr eller senare oavsett du ringt eller inte. Men det skadar inte att hänga på forum som detta, då vet man saker i god tid och kan ligga på lite själv.
OBS kladdat denna text med telefonen så jag ber om ursäkt för dålig formatering samt stavning (inga läsbrillor med mig till jobbet inatt)
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Har försökt få en överblick över problemet och vad jag förstår gäller detta.

-Ingen BMW har börjat brinna utan att den först har förbrukat kylarvatten. Det krävs att glykolen läcker in i egrkylen och blandar sig med sotet för att det brännbara klegget ska bildas och börja brinna. Att bara ha sot i EGRen har inte orsakat några bränder.

-Så försvinner inget vatten är det ingen brandrisk och det är bara dumt att lämna i bilen för man slösar bort möjligheten att få det gratis repareat i framtiden om det börjar läcka någon gång. (Ångrar som fan att jag var så kåt på att lämna in min bil och få den kollad så fort brevety dök upp, det var ju bara stendumt att man är så på att man till och med ringde innan brevet dök upp. vilken idiot man var....)

-----

BMW håller reda på vilken tillverkningsserie ERG kylen kommer från i varje bil. Vissa serier verkar haft sämre kvalitet än adra och dessa byter man ut direkt utan att inspektera först. De serier med mindre problem inspekterar man och provtrycker innan man utför byte.

Så fortfarande är det ju bara dumt att åka in med bilen om den inte tar vatten då man slösar bort en möjlig framtida gratisreparation som är skitdyr.

Rätta mig om jag har fel.... så jag slipper ångrar mig så mycket att jag direkt skyndade mig att lämna in min bil....



pl
35
plex
_____________________

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
_____________________
Kan man verkligen förbruka sin gratis reparation, på en del som är erkänt dålig? Även om problemet dyker upp senare alltså? Jag menar felet skall ju inte uppstå om det är rätt byggt. Det borde finnas något konsumentskydd som gäller där. Jag skulle bråka som fan och aldrig mer ge dem en mille för en bil ifall de inte lagar skiten gratis för att de tittat på den en gång innan. Men jag har faktiskt ingen aning om vad som verkligen gäller. Någon som är insatt?
js
1.760
jsn
i5 m60 -24
Plex - det har funnits en del rapporter här på forumet att relativt nya G30/31 har behövt fylla på kylarvätska en gång men inte mer. Verkar som att någon ty av bubbla/ficka kan bildas vid fabriksfyllningen.
pl
35
plex
_____________________

M550i xDrive Sedan -18 G30
Ultimate Edition
_____________________
Tack Jan, det har jag missat. Skönt om det bara är en engångsgrej. Jag har ju inte köpt bilen för att ha den på verkstan hehe.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@plex, Det är ju inget garantiåtagtande utan en frivillig återkallesel från BMW så det är mycket möjligt att man kan förbruka den som kund.

BMW har ju inte heller registrerat den som något som kan vara farligt för kunden/användare vad jag förstår så EUs regelverk slår väl därför inte heller till med full kraft.

Länk

Jag hittar inte detta problems all bland BMWs registreringar i datanbasen men massor av andra saker som man regsitrerat för man man anser vara farliga för konsumenten som tex dåligt fästa karosssdelar som falla av i trafiken, lösa oljeledningar som kan leda till spill och halka, och felaktiga kabalr som kan orsaka farliga problem. Men inte något om brandrisk. Märkligt faktiskt...
Sn
617
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Här finns bilder och all info:
Länk
För den nordamerikanska marknaden då men samma problem...
Tror BMW börjar få lite kalla fötter och börjar ta det seriöst. Min bil har ”brunnit” redan men då jag stannade direkt och körde långsamt blev mitt inte värre än smälta delar, spräckt EGR kyl och kraftig rökutveckling. incidenten föregicks av veckor el månader av känningar med små små ryckningar vid lugn körning. Jag har nu efter reperation känt av detta igen och efter samtal med ÅF service ville de direkt ta in bilen igen för ny kontroll, så Idag vart det kontroll men de hittade inget. Vid minsta förändring ska jag höra av mig igen så de kan kolla upp det. Inget prat om att jag kommer stå för nåt utan de är väldigt tillmötesgående. Därför tror jag inte det kommer bli problem att få detta åtgärdat om samma fel uppstått igen i framtiden.
mi
219
mikboi
F34 330i xdrive M-sport -18
Så det e inte säkert att ryckningarna har nåt med det å göra alltså?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.