AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.072

Någon som fått återkallelse på sin 5-Serie ännu ? ERG-Brandrisk.

Sida 6 av 9
Visa användare
224
helgonet1
BMW 520d xdrive - 17
Hej
Ringde idag till ÅF och det visade sig att min bil stod på "listan". Så jag bokade en tid. Den ska kontrolleras och visar det sig att den är ok så byts ingenting. När jag nämnde detta med egr så menade han på att media överdriver problemet, vilket jag tog med en nypa salt. Min bil är en 520d, tillverkat april 2013. Detta kommer inte att kosta mig någonting alls.
Fr
70
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Min var inne idag
Den låg innanför index sa kundmottagaren så inhgen åtgärd
Bara hålla tummarna i framtiden
På sikt är drt nog en bra ide att plocka bort egr-kylaren?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Märkligt, som jag skrev i mitt inlägg tidigare så sa Holmgrens att de bytte alla EGR-kylare som var inom en viss serie/datum. Min var inne för drygt ett år sedan för kontroll, inga konstigheter men i år så bytte de EGR-kylare utan någon kontroll...
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@Freddan74: Helt otrolig! vad händer om du får problem senare? Är din återkallning
förbrukad? . Min blev bytt och enligt uppgift så är det samma artikelnummer som den gamla dvs. det finns ingen tecken på en förbättrad version och risken är lika stor att det kommer att hända igen!! totalt oseriöst program !
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Känner mig ganska nöjd med att jag bytte bort min BMW för dryga två år sedan.
Var onödigt många fel, bla trasigt AdBlue system, och ser inte ut att ha blivit bättre.
Ag
6
Agrendan
BMW 523i -08
Framförallt är ju deras kundbemötande under all kritik.
Tror min tid som BMW-ägare blir väldigt kort...
Sl
122
Sleeper08
540ix -19 G31
Länk
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Min bil ska de byta kylaren i Egr-delen. De tror att det är den som släppte ut kylarvatten. Inget vatten har försvunnit den senaste månaden.

Är det kylarvatten i Egr som kan leda brand? Eller är det något annat som kan leda till brand i Egr?
@Hummer: japp, det är läckande kylväska tillsammans med sot som gör att insuget kläggar igen och på så vis kommer inte de återförda varma avgaserna tillbaka in till förbränning utan bygger istället upp värme som till slut gör att det börjar brinna.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Stort tack för svaret och jag hoppas då verkligen att bmw tagit fram en som håller. Sen får man se hur det bli med adbluesystemet som verkar paja för hellre än senare. Om man kan ta bort det, går då bilen igenom besiktningen? Går den motormässigt lika bra?
@Hummer: Ska inte vara några problem att programmera bort EGR vad jag förstått och inga problem med besiktningen. Kommer kanske tom gå bättre? Däremot gäller inga garantier längre, om man nu har det kvar.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@NGV11 Det där stämmer inte helt.

Det som händer är att glykolen i kylvattnet som är ett sockerliknande ämne tillsammans med sotet bildar ett brännbart klet.

Kletet blir som tjära i egr/insug.

När du sedan får "soteld" pga att tjäran tar eld så blir det så varmt att insuget som är i plast också tar eld. Och sedan är det igång.

Det är lite som när man sotade avgasröret på sin 2takts moppe. Man kunde lossa avgasröret vid cylinden och tända eld på sotet men en gasolbrännare. Sedan när sotet tagit sig så kunde man blåsa med tryckluft genom avgasröret och se hur en glödande zon förflyttade sig långsamt genom hela röret vartefter sotet förbrändes.
@BMW_MAN: tack för korrigeringen. Mer eller mindre same-same; kylvätska, sot, klegg och värme = brand, men du beskrev processen mer elegant och korrekt😀
Jag har fått det förklarat för mig att det också sätter igen och på så vis bygger upp mer värme än vad det normalt gör med de återförda varma avgaserna och på så vis initierar branden i insuget...
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Om BMW efter kontrollen konstaterar att man byter ut kylaren på grund av upptäck av glykol gegga i själva kylaren dvs. den har läckt under en viss tid (kan vara länge...) , är man 100% säker på att insuget inte fått någon skada ?
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Ser väl ut som en BMW Länk

Även igår brann det i en bil på E6, Länk ingen bild, men risken är väl stor att även det var en BMW.

Börjar bli många bilar nu...
Visa användare
296
LGstar
F11 530da -16 M-sport
innovation edition
X-drive
night-vision
Led
EDC
softclose
stolvent
Länk

Är det en BMW detta?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Ja nog såg det ut som en bmw. Min Egr kylare blev bytt i torsdags på goodwill även om bilen var så pass ny att den inte fanns medborgare listan. De sa att min kylare var annorlunda än de som riskerar brinna. Men bilen slurpade i sig en knapp halvliter kylarvätska i sommar och de såg inget yttre läckage så då fick jag en senare modell av kylaren enligt de, som inte ska läcka. Hur ofta tar de fram en ny ”säker” kylare tro? Pajar den igen och ingen garanti så ska jag försöka koppla bort den som det finns en del klipp på youtube om. Likadant med add blue om den börjar strula och kostar skjortan.

Ne
150
Nenne68
535DA Touring -16 MSport
320DA Sedan -19 Msport
Hej,
Har ni sett komplett lista på vilka bilar som berörs? Eller måste man ringa BMW och fråga?
We
1.901
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Jag fick brev idag, brorsan också men han har en 320d GT.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag fick brev i måndags (12 augusti). Jag ringde verkstaden och undrade om kontrollen kunde göras på måndag den 19 samtidigt samtidigt som min bil är inne på regelbunden service. Verkstaden hade redan noterat att kontrollen skulle genomföras. Så det var ju praktiskt.

Dock ligger min bil utanför det område som enligt vissa länkar beskriver vilka modeller det gäller men verkstaden sa att de hade fått direktiv från BMW att även min bil skulle kontrolleras.

Vänligen Näckrosen

I rather go ponding
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.