AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.098

Någon som fått återkallelse på sin 5-Serie ännu ? ERG-Brandrisk.

Sida 5 av 9
Deja vu att se bilderna på den F11 som postades tidigare i eld.

me
97
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
Känns helt galet att min fru kör runt med vårt barn i en premiumbil som kan börja brinna när som helst. Om jag instruerar henne att vara vaksam över lukt och rök när hon kör så att de omedelbart kan överge bilen vid tecken på brand, så kommer hon formodligen kräva att vi byter bil. Vilka modeller av nyare BMW diesel är helt immuna mot detta problem?

Finns det något jag kan göra själv? Jag kollar numera kylarvätskenivån så ofta jag kan och än så länge verkar den stabil. Enligt BMW finns ingen åtgärd för min bil, trots att det är en 2 liters diesel tillverkad 2013. Vad mer kan jag kolla eller göra?
Jag har inne på M-bilar i Örebro och kollade service-status efter att jag köpt min 535xD GT 2015 tidigare i år. Då sa dom att det ligger en åtgärd ang EGR-kylaren och att det fixas vid nästa service. Den är tillverkar typ i december 2014.

Jag har fått fylla på kylarvätska (cirka 0,5 liter) två gånger med typ sex veckors mellanrum. Kan det vara relaterat?
Skulle säga att det definitivt är relaterat. Problematiken är att just kylarvätska läcker in i återföringen och kläggar igen tillsammans med varma sotpartiklar varpå det till slut blir så varmt att det tar fyr.
Tycker det är en nonchalant inställning från M-bilar med tanke på vad som kan hända och de vet att den läcker vätska. Jag hade stått på mig att de byter direkt. Upplever du ryckningar eller andra konstigheter när du kör?
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej. Idag larmade min bil om lågt kylarvatten. Och det är lågt i burken. Märkligt. Kan det bero på egr ventilen?
@Hummer: ventilen har det nog ingenting att göra med men att det är relaterat till problematiken kring EGR-kylaren är väl ingen högoddsare. Ventilen öppnar och stänger bara beroende på effektuttag och kylaren behövs för att hålla tempen i schack. Det är när kylvatten sipprar in i avgasåterföringen som problem uppstår och ibland leder till brand.
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
@NGV11

Verkligen inte kul att min bil som bara gått 4500 mil nu strular som ingen bil förr. Bromskivor och bussningar fram a 16000 om jag låter bmw byta och nu detta. Ska köra 30 mil i morgon med familjen i bilen och inte kul om bilen kan börja brinna. Byter bmw detta med EGR på goodwill?

Börjar verkligen fundera på annat bilmärke. Toyota?
Tråkigt att höra att det krånglar. Har du inte garanti kvar då det verkar vara en ganska ny vagn du har? Bussningar och skivor ska ju hålla betydligt längre än 4500 mil, måste ju va nåt vajsing.
Om din bil är drabbad av kylproblematiken borde du fått eller kommer få en kallelse för byte där BMW står för kalaset. Oavsett hade jag vänt mig till ÅF och bett dem kolla upp detta, att en nästan ny bil läcker kylarvätska är inte normalt.
Tror risken att det börjar brinna är väldigt liten, det är nog många saker som ska ske parallellt för att det ska inträffa. Av alla bilar som rullar med defekt kylare så är det ju väldigt få som brunnit.., som tur är.
Visa användare
1.434
tegel
e82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Hej, när jag haft min f07 GT i två år varnade bilen för låg kylvätska. Fyllde på men åkte till BMW för kontroll och det visade sig vara ’AGR’ (EGR) kylen som var kass.

/M

Mina bilar: Länk
Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hur löste bmw det för dig? Fick du betala eller stod bmw för kostnaden. Var bilen mindre än två år gammal eller om äldre, hur gammal?

Kollade på youtube igår och ett kinesiskt klipp visade både vilken gegga som samlas där och hur bra det brinner. Om det blir så där geggigt för oss då lär det paja/sätta igen förr eller senare.

Jag köpte bilen av en icke märkeshandlare när bilen var 18 månader och 2650 mil på mätaren.
Som sagt. Detta är ett garantiärende på bilar med viss specifik EGR-kylare. Kommer inte exakt ihåg vilka det gäller men tror det är länkat i början va denna tråd. I Sverige tror jag det rör sig om 35000 bilar. Även om din bil inte är inkluderad skulle jag bli väldigt förvånad om inte BMW tar detta. Hör med din närmsta ÅF, det värsta du kan råka ut för är väl i så fall att du får stå för en felsökning med vetskap om där är nåt fel? Men igen, även om det är nåt annat bör BMW ta det iom att den gått så lite...
Min byttes förra månaden efter kraftig rökutveckling på BMW’s bekostnad, bilen var 2,5 år gammal. Huruvida den var berörd och skulle återkallas vet jag inte då kallelsen dök upp i brevlådan veckan efter jag fick tillbaka den från verkstan.
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Kollade med min ÅF, min bil var också berörd. Inte fått något brev, men skulle få ett nu efter jag tog kontakt med dom. Lite dåligt att de inte skickar ut brev automatisk
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@Max-k samma här, brevet kom aldrig, fick fråga och då var min bil berörd
Ro
94
Rodjak
520d -14
@Max_k samma här, nu när jag skulle boka för service hos ÅF, så kollade jag om min bil var berörd, japp det är den. Bokad för inspektion, lät inte som att de ska byta någon del utan kommer bara undersöka om den är drabbad. Märkligt dock att inget brev kommit!
Ma
189
Max_k
530xD -12 m-sport
Ännu inte fått min brev efter snart 2 veckor. Vet egentligen inte varför jag måste vänta på de. Bilen var ju berörd så borde kunna boka in tiden direkt.

Rodjak: Vad jag förstår så kollar de alla bilar som är berörda. Vissa behövs de bytas på å andra inte. Så alla bilar börjar just med en inspektion
Fr
70
Freddan74
Kia Picanto-2016
MG4
Har inte fått något brev men vid telefonkontakt med Bavaria var det bara att infinna sig.
Jag fick byta Agr-kylare förra sommaren som jag och försäkringsbolaget fick betala...
Tycker att jag skulle ha senaste modellen på AGR-kylare men Bavaria ville titta ändå.
Är det någon som har artikelnumret på AGR kylaren som de monterar vid konstaterat läckage?
Den som jag fick förra året har artikelnummer 11717823210
Min bil är producerad sept 2011

ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag hade min bil inne för byte av EGR-kylaren förra veckan. Om jag förstod det rätt så testade de inte ens den, man byter tydligen den på alla bilar som är tillverkade mellan vissa datum. Hur fick du reda på artikelnummer, ner och rota i motorutrymmet?
Visa användare
2.310
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
175
Göran69
520d (Lci-2) -14
@plex Din 550d anser BMW själva är en för komplex/avancerad maskin för att producera i större volymer,så du får nog "anse dig själv" som lycklig/olyckligt lottad... MAXIMALE FAHRKRAFT DURCH DIESEL <3
Visa användare
371
P-OA
G30 530e -20
I01 i3s -22
En till, ser ut som en 3 serie GT
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.