AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
34.853

Någon som fått återkallelse på sin 5-Serie ännu ? ERG-Brandrisk.

Sida 4 av 9
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Wow 36 punkter, vad var det för punkter måntro, att man kollar med fiberoptik om det är gucka i EGRen har jag fattat och ev provtrycker men övriga vore intressant att veta.

"Har som sagt bara fyllt på 2 ggr sedan i somras" Oj, jag har inte behövt fylla på många många år i våra bilar. 525an har jag inte fyllt på något på 10 år.
Sa
10
SaabAero
530d xdrive -15
Saab 9-5 aero -05
George skrev angående om det kunde vara AGR-kylaren eller ej: "man brukar fylla på rätt ofta typ 1 gång per vecka eller varannan vecka." Därav min kommentar att 2 ggr sedan i somras inte är så mycket. Vet att det är ett slutet system och inte ska läcka alls.
Ska höra med BMW på tisdag om jag kan få ut 36-punkterslistan!
Verkar ju skötas lite olika på olika verkstäder. Någon fick ju AGR-kylaren bytt direkt.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@SaabAero intressant! tydligen så har BMW verkstäderna olika metoder att följa! jag fick veta att det är en kamera som kollar spår av kylarvätska och borde vara rätt mycket kylarvätska som går förlorad , är det små mängder så tror jag att det är svårt att hitta spår med denna metod. Jag skall höra med de igen om hur de gör exakt för att upptäcka läckaget.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@George Precis det som skall göras på min också. Kamera där sedan datan och ev. spår efter kylarvätska skickas vidare till BMW om jag nu förstod rätt som gör bedömning om byte.
Sa
10
SaabAero
530d xdrive -15
Saab 9-5 aero -05
"36-punktslistan" visade sig vara ett 29-sidigt dokument som innehåller alla modeller. Verkade mest gå ut på (som skrivits tidigare i tråden) att hitta vilken modell av AGR-kylare som sitter i bilen och att kolla om det kläggats igen i kylaren. Fler och fler modeller av BMW återkallas allt eftersom och brev ska troligtvis (verkstadskillen var lite svävande) komma ut till alla och även sådana som redan bytt kylare tidigare. Råder även brist på reservdelar av förståeliga skäl.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Hur som helst, enligt den kommunikation jag har haft med BMW : om kontrollen görs och hittas inget så kommer inte att erbjudas flera kontroller i framtiden för samma bil. blir det problem i kylaren så tas det som ett vanligt service ärende som kunden får bekosta helt själv. kontrollen som görs garanterar att kylaren är korrekt och felfri.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Ok, så då är vi tillbaka till att det är onödigt/dumt att lämna in bilen om det inte försvinner något kylarvatten, du kommer bara slösa bort ett framtida gratis byte av EGR-kylaren om den börjar läcka någon gång för dig i framtiden.

Återkallelserna ligger ju kvar länge, har tex bytt Tanaka airbags många år efter återkallelsen skickades ut då den glömts bort i flera år.

Så bättre att vänta tills den dag då bilen börjar ta kylarvätska och få bytt gratis än att slösa bort den nu om det inte läcker.

Har jag missuppfattat något?

Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@BMW_MAN: jag behövde göra en påfyllning på ca 1.6 liter under de senaste 2500 milen jag har kört sedan jag köpte bilen, dubbel kollade igen med BMW och fick veta att endscope kameran kan dock upptäcka små läckage. Jag valde till slut att lämna in bilen igår för kontroll i den förbeställda tiden.
Efter kontrollen så hittades små spår av gegga och beslutade BMW att byta ut den nästa vecka.
Kylsystemet är ett slutet system, normalt skall den inte minska i kylarvätska mängden, dock så kan det förekomma mycket små läckage här och där (kylarlocket, dieselvärmaren, slangar, etc...) och enligt BMW så är det vanligt att under servicen brukar man toppa nivån för vissa bilar. I mitt fall så var det avgaskylaren som läcker.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
@George. Ok, Du hade ju ett ganska tydligt läckage då om fyllt 1,6 liter på 2500 mil, så det borde ju vara solklart att lämna in bilen för kontroll, och ny hittade man ju läckaget också.

T.ex. vår gamla E39 har jag inte fyllt en droppe i på över 10 år :-O, 535an kan jag inte se att det sjunker något överhuvudtaget heller.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
@BMW_MAN: korrekt, hade en E39 540i och behövde aldrig fylla på... på min 745i så behöver fylla på ibland, det är en slang som läcker ibland vid anslutning till kylaren/radiatorn (tätningen i snapin ringen) .... kommer att byta den så småningom.
Var tveksam i början eftersom trodde jag att man inte kunde hitta små läckage i egr kylaren (fick fel information från början av en på kundtjänsten) .
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Borde vara lätt att se.. Glykol är ett slags socker/sirap liknade ämne, Kommer det in i heta avgaserna i kylaren så blir det ju koks direkt, det är väl det man kikar efter.

Ungefär som du kokar knäck hemma i köket och och råkar bränna vid sirapen i kastrullen.

Det är ju den guckan blandad med diesel-sot som kan ta eld och brinna friskt.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Då fick jag min bytt och jag hade lite tur i oturen på min AGR satt ventilen även fast så det blev "två flugor" i en smäll. Tog tid men när de väl fick in bilen sköttes det bra
Var in på BMW för byte till sommardäck.
Då läste kundmottagaren av min nyckel och sa att det fanns en "Action" på min bil angående glykol läckage och EGR Ventil. Så jag ska in om en vecka så får vi se. Nej jag har inte fått kallelse via posten om någon undrar.



fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Då har sommaren kommit och min bil börjar dra kylarvätska igen... Den varnade för låg nivå på förra sommarens semester, och sedan fick jag fylla på någon/några dl per månad fram tills vintern kom. Var inne och pratade med bmw i höstas, och den som var ansvarig för återkallelser skulle återkoppla till mig om min bil var berörd, vilket han gevetvis aldrig gjorde!

Under vintern har jag dock inte märkt av någon förbrukning av kylarvätska, så jag har inte funderat så mycket på det. Dieselvärmaren har använts flitigt i vinter, så borde inte vara den som spökar. Kollade dock nivån imorse, och då låg den på min igen, så jag fyllde på någon dl. Det första jag ser när jag kollar här på forumet är en tråd om ytterligare en F11 som har brunnit!

Jag får kontakta bmw igen om detta, men finns det någon logik i att en egr-kylare endast läcker på sommaren? Pga högre temperaturer isf antar jag?

Gäller en 525xd byggd i maj 2013, således N47T motorn.
ju
164
juha01
F10 -15
Min ska in nu för tredje gången. Bytt ventilen en gång, inspekterat en gång, och nu åter till kontroll oavsett tidigare antal åtgärder.

Aldrig haft några symtom utan bara fått hem brev.
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
En F11 under lågor Länk
Har fått kallelse.., tre dagar efter att jag fick tillbaka bilen efter just problem med EGR kylaren😁
Fick meddelande om ”fel i drivlina, reducerad effekt, vidare färd möjlig etc...” och stannade 10-15 sekunder senare. Stänger av bilen precis när den hostar till och går som en påse nötter och får då bränd-plastdoft i kupén och ett rökmoln från huven som tack. Kylarvatten forsar ut på marken och jag flyger ur bilen. Därvid stannar det för mig men jag är rätt säker på att det blivit betydligt värre om jag kört vidare och inte stannat.
Min ventil har tidigare både inspekterats och bytts senast i december så jag trodde jag hade mitt på det torra? Bilen har hackat eller missat vid låga varv och lätt gas, knappt märkbart, en tid innan både byte av ventil och nu senast vid haveriet med kylaren.
Ma
18
Mauru
520d F11 xDrive Msport -16
Min bil var på service igår plus kontroll av av EGR-kylaren,de har bytt kylare, artikel nr på den var tydligen fel och de byte direkt, har inte haft nåt symptom som ni beskriver men jag har bytt EGR ventil förra sommarn, bilen är en F11 2016-07 .
fe
76
ferro
525dT xDrive -13
535dT -06
Var förbi bmw imorse för att se om det fanns någon aktion på min bil. Det fanns det! Har troligtvis inte fått brev pga att bilen är en import enligt servicekillen. De tog in bilen direkt för kontroll, och såg att jag hade "fel" egr kylare, och endoskopundersökningen visade på beläggningar i kylaren vid utloppet. Bilen blev "beslagtagen" och repareras troligen imorgon...
Ge
415
George
745i E65 2004
530XD F11 2015
Min är bytt i April (530DX 2015) efter att man har upptäckt spår av kylarvätska i samband med kontrollen via en kamera, symptom var att jag behövde fylla på kylar vätska ibland.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.