Sida 3 av 9
|
|
---|---|
Ser den inte ut som en F11? Länk |
|
OkDet är ju helt otroligt! Om de två senaste inläggen nu är F10/F11, man vågar ju inte köra bilen med barn i...synd att vi inte har lite "gula västar" mentalitet här. Tror inte brandsläckare hjälper, tar fyr fort som bara den av döma av de som råkat ut för det och artiklarna. Tror man nätt och jämnt hinner ut sig själv och sin familj. Skall se om jag hinner kontakta mitt försäkringsbolag imorgon och se vad de säger. Aldrig varit med om detta, man blir ju jätteorolig!!! |
|
Verkar ju ske lite titt som tätt. Är inte detta också en femma? Länk |
|
Nej det är en E46 på bilden i länken ovan. Övriga ser onekligen ut som F11. | |
Ny artikel Står i någon kommentar att BMW fått in delar och vissa fått bytt flera gånger. Länk |
|
Jag drog ett mail till den lokala verkstan och frågade, och de sa att min bil ingick utbytesprogrammet, så det vara att boka tid och få den bytt. Ska boka snarast så den inte hinner brinna upp :) |
|
Har kollat med min lokala verkstad (Bavaria) om en 520DX 2014, 520DX 2015 och en 530DX 2015 (min egen bil) och ingen av de ingick i programmet... | |
Då var min bil träffad av en aktion! Skall in för kontroll om tre veckor och visar den på läckage blir det byte då. Fick inte hem något utan tog spontant kontakt med lokala BMW och fick då infon. | |
Min var inne förra veckan för byte av EGR-ventil. Den tog de på goodwill. När jag hämtade bilen sa de att de hade en kampanj på ERG-kylaren som skulle bytas. De hade den inte hemma så jag fick ny tid nästa vecka. De hade provtryckt kylsystemet och inte hittat någon läcka, men de ska alltså byta ändå. Jag hade inte fått någon kallelse, utan jag åkte in med bilen för att den ryckte och jag hade felkoder på EGR-ventilen. |
|
Har bokat tid nu. Min bil ingår bland de som ska återkallas. Reagerade på att jag fått fylla på kylarvätska 2 ggr sedan i somras. Konstigt att man måste reagera själv och inte får något brev om att bilen ska kontrolleras. Är typ 60 mil från 10,000 mil också, så om läckaget beror på något annat dyrt så är det bäst att den gått under 10,000 mil. | |
@SaabAero: har ochså en 530d xdrive -15, men enligt Bavaria så ingår inte den i återkallning processen, de kan inte ta in den . Fick fylla på 2 gånger kylarvätska förra året, men de hävdar att det är något annat och just denna modell ingår inte i auktionen! | |
Jag hade min inne på byte, koll ena dagen och byte nästa. BMW portionerar ut dem efter konstaterat fel. Meken jag pratade med sa att det märks väldigt tydligt och långt innan det eventuellt skulle börja brinna, så de flesta förstår nog att det är nåt galet innan, enligt honom. |
|
Hur märks det enligt meken, kylvätskeförlust? FAF |
|
Eller kanske, vad är normal kylvätskeförlust ? ca 1,5 liter per år ? | |
Kylarvätska är väl ett slutet system, det skall väl inte gå åt något om allt är normalt/ok. |
|
Hej, Nu har jag ringt till BMW återförsäljaren, min bil ingår nu i utbytesprogrammet (det var inte så fallet för ca 4 veckor sedan...) mina frågor till de var: 1 - Hur mycket kylarvätska brukar förloras om man har läckage i avgaskylaren? svar: man brukar fylla på rätt ofta typ 1 gång per vecka eller varannan vecka. 2 - hur utförs kontrollen? svar: man demonterar en sensor(?) och matar in en liten kamera för att se om det är en gegga internt i kylaren som kan tyda på läckage av kylarvätska. 3 - nu är den viktigaste fråga: om man utför kontrollen och inte hittar någon läckage men börjar läcka efter en tid, vad händer då ? svar: vid kontrollen så har du utnyttjat kampanjen och ärendet stängs ner vid den utförda kontrollen! Kanske man behöver avvakta kontrollen tills man har fått en mer tydlig symptom ? |
|
Så om bilen inte tar någon kylarvätska så bör man alltså inte åka in med den. |
|
@BMW_MAN: Den uppfattning jag fick, men finns det små läckage så tror jag att det är svårt att upptäcka de med kameran och BMW byter inte ut om det inte klart och tydligt! Hela återkallningsproceduren är skum , om det inte finns en modifierad robust kylare med en ny artikelnummer så risken att det kommer att hända igen om några tusen mil |
|
Hade in min 520d 16 på återkallelse i tisdags, jag tolkade det som att de bytte AGR enheten. Hade inga vattenläckor mig veterligen innan. Fick dessutom både bromsservice och bromsvätska bytt på friservice efter 7965mil Bromsvätskan hade 04/2019 och bakbroms 500 mil. Bakbackarna var prima... Snyggt jobbat av mechanum Mölndal. |
|
Hade bilen inne i tisdags och då följde de en 36-punktslista som de måste gå igenom för att de ska få beställa en AGR-kylare och byta utan kostnad. Ny tid på tisdag när de ska göra själva bytet. Har som sagt bara fyllt på 2 ggr sedan i somras, så kan visst vara AGR-kylaren fast det inte läcker så våldsamt mycket. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.