Sida 1 av 9
|
|
---|---|
Stämmer uppgifterna från Teknikens värld? Någon som har fått brev från BMW ännu på sin 5:a? """De modeller som återkallas i Europa är alla BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5 och X6 utrustade med fyrcylindriga dieselmotorer och producerade mellan april 2015 och september 2016, samt samma modeller fast med sexcylindriga dieselmotorer och byggda mellan juli 2012 och juni 2015. """ | |
Nopp, inget brev än, jag funderar på samma sak. Min 535d är tillverkad 2014-12 så den borde innefattas av återkallningen men enligt Jarls bilservice som servade bilen igår så fanns där ingen digital återkallning inlagd än. Har nu mailat BMWs kundtjänst. |
|
Ingen kallelse här heller. | |
Ingen kallelse här heller. |
|
De kanske väntar in nästa återkallelse... :-( Länk Vi har fått vår EGR-kylare (?) bytt. Detta i samband med lackering på baklucka (rost), och byte av olja i fördelningslåda. Bilen har gått knappt 7000 mil... suck. |
|
På min förra M550d som var en juni 13 så sa de också att det inte fanns nån återkallelse. Det finner jag märkligt då den låg inom rapporterat intervall. Jag hoppas min nya inte ligger i den nya det rapporteras om på den tyska länken, nu är det i och för sig inte diesel i den nya.. |
|
Detta är mycket märkligt. Mina kollegor som kör 5 serie är det 2 av 5 som blivit kallade. Själv pratade jag med bmw för en månad sedan när privat x5 var på service. Då var det inget på min bil enligt bmw. ”Men alla berörda skulle få brev” sa förenadebil i Malmö |
|
Morsan har en X3 20d Maj 16 som berörs av samma kampanj och ingen kallelse. Det jag fått reda på är att delar för 3- och 5 serien börjat anlända medans till de andra modellerna har de inte kommit än. Såsnart det finns delar skickas brev ut. I princip alla 4 och 6 cyl dieselmotorer 2010-2017 ingår i kampanjen numera? Vet inte exakt. Ingen ursäkt men man får betänka att det ska tillverkas först 340.000 st, sedan med sista kampanjen 1.600.000st EGR-kylare hos några stackars tyska(?) företag med en massa övertidstimmar... Det är inget man gör i en handvändning, dessutom är dessa komplexa produkter bestående av flertalet delar. Mvh Asken |
|
Någon som vet exakt vilka modeller, motorer, tillverkningsmånader den här nya utökade recallen gäller? Vissa siter säger sexcylindriga från början 2012 och andra säger fr.o.m. 2010... |
|
Se svaret nedan som jag fick från BMW Sverige. Känns absolut som att de är försedda med munkavel och försöker sopa problemet under mattan. "Hej Jimmy, Tack för ditt mail. BMW AG har genomfört undersökningar och funnit ett fel i ett fåtal produktionsserier av BMW:s dieselbilar sålda på den europeiska marknaden. Om din bil är berörd av ovan nämnda tekniska åtgärd så kommer du bli kontaktad via brev. Du kommer då få information om hur du går tillväga för inbokning av tid för åtgärd/kontroll hos en av våra auktoriserade BMW verkstäder. Har du inte fått ett brev men undrar så ber vi dig kontakta din lokala BMW verkstad som kan kolla upp detta och se mer information. Önskar dig en fortsatt bra dag. Best regards / Med vänliga hälsningar Kamilla" |
|
”Fåtal produktionsserier” Ja men då så..... puuuuh vad tur ;) |
|
Det var ett väl luddigt svar tycker jag, har teknikens värld överdrivit problemet eller är det för att spara pengar, som BMW skiter i oss på svenska marknaden och säger att problemet knte finns i våra bilar när vi ringer och frågar? | |
Finns ju enorma pengar att spara för BMW. Att byta en miljon EGR-ventiler för 5000 kr skulle ju tex kosta BMW 5 miljarder kronor. Klart man letar alla varianter för att ta sig ur det hela. Det finns säker många olika förslag på huvudkontoret i Tyskland. -Vänta tills det blåst över i media, och folk glömt -Byt bara på marknader där man blir stämd, tex USA. I Sverige får väl bilägarna ta det på brandförsäkringen om det händer. -Utveckla ny mjukvara som sänker tempen i EGRen så det inte händer något om den läcker, mjukvara är billigt att ladda vid ordinarie service. -Försök hitta individuelle serier av EGRen att byta, så vi slipper byta alla. Om det ligger 5 miljarder i potten vänder man så klart på varje sten. Man undrar bara vad som händer härnäst.. |
|
Tror det handlar om en kapacitetsfråga på delar främst - man prioriterar först de "viktiga" marknaderna (t ex. USA mht stämningsrisk etc. och andra "stora" marknader), sedan betar man av det i "fallande ordning"...Svenska marknaden med sin rena diesel och lilla volym får nog vänta på "lillturen"! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Min var på gränsen på förra återkallelsekampanjen men hade inget inlagt, frågade både BMW och Förenade Bil i Malmö hur man vet om en EGR mm är drabbad eller inte. Fick inga svar mer än finns inget inlagt. Nu när jag såg att man utökat kampanjen enligt biltidningarna från augusti 2010 och alla diselmotorer tänkte jag "men va bra" tills jag frågade Förenade Bil igen och då hade jag inget inlagt och återigen ingen förklaring. Det konstiga i det hela är att kylaren är ju restad tom i Tyskland och bilar får stå stilla och någon OEM del finns ju inte (brukar ju alltid finnas), läckande EGR är ju ett relativt vanligt fel även på andra märken vad jag förstått. Tycker det är väldigt dåligt att BMW att inte se till att ha producerat tillräckligt många tillräckligt snabbt, de har ju vetat ganska länge vilken mängd bilar det kan röra sig om. @BMW_MAN => hur mycket skulle man värdera en familj som skulle brinna inne? Skadestånd, stämningar, varumärkespåverkan? Läste om en svensk familj som näpp och jämnt kom ut från sin brinnande bil. |
|
Förstod aldrig varför jag behövde fylla på kylarvätska med jämna mellanrum på min förra bil, men nu fattar man ! | |
@Christier32 Hade samma problem på en tidigare 5 serie jag med, men jag lämnade in min på felsökning och de provtrycktes system osv, men det fanns inget fel, men nu är det uppenbart jag ska nog se om jag inte kan få tillbaka de pengarna för den felsökningen. För de lär ju vetat vad det var. |
|
@rs_530dX => Har förvisso aldrig hört om någon som blivit innebränd i bilen för motorn börjat brinna. Stanna och kliva ur verkar de flesta ha hunnit göra vid motorbrand. Mängder med folk har ju bränts inne i brinnande bilar, men då brukar det ju vara vid olyckor så folk klämts fast eller vid gangstermord man eldar upp offret. En motorbrand på en BMW i någon tunnel hade nog varit väldigt skadligt för varumärket. Tycker det bara är tråkigt att man är så återhållsam med information om vilka bilar det gäller från BMW själva, vor ju bra att veta om man är på listan eller ej. . Min är ju import från Tyskland också, så man vill ju veta om det funkar med återkallelse då med. |
|
Lite mer detaljerade uppgifter. Man verka inte byta EGR-enheter på återkallade fordon. Man kollar istället om EGRen läcker kylarvätska, då först byter man enhet. "The BMW Group has decided to carry out a technical campaign to check the EGR module and replace any faulty components on the potentially affected diesel vehicles." "The exhaust recirculation module will be checked and if there is a fault the parts will be exchanged," the group said. Kanske så enkelt, att om det inte försvinner kylarvätska hela tiden så gör man ingen åtgärd. |
|
Jag servade min 520d Xdrive - 15 i Feb/mars i år och då sa man att det var en "kampanj" på att byta ut EGR kylaren, så jag fick den utbytt då.. Bilen hade då rullat ca 6000 mil. Så att BMW vetat om detta länge är då säkert. Får se om den lär in igen nu då med nya återkallelsen gällande AC:n..... |
|
Hittar inget om någon återkallelse för AC:någonstans på tyska, Verkar vara son någon felöversatt EGR-Kylare på tyska till AC-Kylare på engelska. "AGR-Kühler" -> "AC-Radiator". |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.