|
|
---|---|
Vi funderar på att optimera våran 116d 2011. Den har nu gått 15000 mil och är fullt servad på auktoriserad verksatad. Vi har kollat lite olika trim företag och vissa erbjuder ca 175-185 hk och andra har något mellan altrnativ på ca 135-145hk. Nu till våran fundering håller växellåda koppling etc för ca 180hk eller är det säkrast att gå på mellan varianten. Tacksam för hjälp//enslow15 | |
Hej, skaffade du något trim till din 116d? Tänkte i så fall om du kan delge lite erfarenheter. Funderar på BSR tuning. Eller finns det någon annan i forumet som trimmat sin 116d? | |
Jag optimerade min 116d -2011 igår på Ak-tuning i Helsingborg. Riktigt sköna gubbar som jobbade där Från 115hk till 180hk för 4500 :- och då tog dom också bort fartspärren som kostar 999:- Det märktes verkligen en stor skillnad efter jag vart där men jag drog inte på så mkt för, 1: det ska man inte göra på en gång utan man får köra lite lugnt ca 200km , successivt blir blir det bättre å bättre. 2- hade ett vobblanse hjul (viktsläpp) så hela bilen skakade så därför va d lite obehagligt att dra på. Men helt klart värt det.. bilen i sig är ju ganska pigg med sina 115 hk ändå men NU blev det skillnad :) Bsr va dyrare såg jag, |
|
Tack Atha för svar! Fundering, har du upplevt några problem med bilen sedan tuningen, onormala fel eller slitage? | |
Som sagt det va inte längesen jag gjorde detta men bilen körs varje dag utav både mig och min sambo och vi har inte märkt av nånting.. det känns ju bra så än så länge är man helnöjd :) Jag tror så länge man sköter servicen bra å följer allt så kommer inget hända, mår bilen bra överlag så håller den sig så mä :) |
|
Även om grundmotorn N47, är samma mellan 316d-320d, så skiljer det en hel del delar i motorn: t ex. turboaggregatet, injektorerna och inte minst kolvarna som är starkare i 320d...alla dessa delar är olika av några anledningar som BMW anser vara viktiga, Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Johan B: Håller med. Det är därför viktigt att välja en trimfirma som tar hänsyn till detta och inte bara kranar på. Mer effekt är sällan en utmaning, det är körbarhet och inte minst hållbarhet man betalar för. | |
Men det jag läst är att dwt sitter samma motor på både 118d och 120d och att det är exakt samma delar, dom modellen har ju dessa hk "originalt" och 116d är bara strypt, dessutom så ska du kunna få ut mkt mer ur motorn utan att det ska skada, men visst, man vet aldrig, dom jag pratat om med som gjort Steg1 har inte upplevt nånting fel iaf. Sen så gjorde jag inte optimeringen för att köra i bana el tävla utan mer för omköringar å kanske dra på när jag känner för det så det ska inte vara några problem. |
|
Grundmotorn är som sagt samma men 320d har andra vevstakar, kolvar, injektorer och turboaggregat. 316d och 318d har dock samma delar enligt ovan... Allt ovan givet att vi pratar F20, hur det är med tidigare modeller låter jag vara osagt, men det går att kolla upp om man vill... Kolla på realoem.com och klicka dig fram till motorn och dess interna delar, så kan du klicka på olika delars art.nr. så får du upp listor på vilka bilar delarna passar i. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
I mitt fall handlar det om 116d E87. | |
I mitt fall också (e87) | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.