AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Felkoder 745i -02

Visad 927 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1st
Postad/Inlagd2018-10-16 21:39
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
745i -02
Hej!
Var och gjorde en felkodsavläsning på min BMW 745i från 2002 idag. Jag fick följande felkoder med mig hem:
P0491 - sekundärluftinsprutningssystem, otillräcklig flöde(bank 1)
P2187 - system för magert vid tomgång(bank 1)
P0363 - feltändning detekterad - bränslematning deaktiverad
P1343 - bilspecifik
P1345 - bilspecifik

Nu undrar jag såklart vad jag ska göra, vad innebär allt och hur löser jag problemen? Alla tankar och förslag är mer än välkomna!
Bilen är i princip bara sommarkörd och har gått 16000 mil. Jag köpte den för ca 1 månad sedan och sen jag köpte den har motorlampan och airbaglampan tänts.           IP: ...[130.155]
Annons
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-10-17 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Svaret är enkelt (men kanske lite tråkigt) : Lämna in till verkstad som är erkänt kompetena inom just diagnos och felsökning (dvs inte vilken verkstad som helst) - se mer info i slutet.

Fast om det bara var en månad sen du köpte bilen kan man diskutera om inte de där felen fanns där när du köpte bilen (beroende på var/när/hur du köpte bilen så finns säkert utrymme för att få hjälp här). Men allt det där regelverket har jag dålig koll på, finns andra som kan det bättre...


Men det finns ändåså en del intressanta saker som man kan lära sig!


P0491 = Secondary Air Injection System Insufficient Flow - Bank 1
Detta system (secondary air injection) pumpar in friskluft i avgaserna för att reducera avgasutsläppen vid kallstart vilket skapar en exoterm reaktion som avger värme och som bieffekt hjälper till att snabbare få upp katalysatorerna i arbetstemperatur.
Motorstyrsystemet övervakar detta system på flera sätt, ett av dem är att kontrollera att det fakiskt kommer in extra syre.
Denna felkod kan sättas av många olika anledningar och det går inte att säga något mer utan felsökning (det kan vara fel på själva luftpumpen, luftslangen, igensatta injektorrör, icke-fungerande vakuumkälla till styrventilen, kärvande styrventil, trilskande relä etc etc etc). Kärvande styrventiler är ju dock inte helt ovanligt - men det går inte att säga något utan felsökning.
Men har inte du N62? Kommer ihåg att AGA hade en intressant video om detta.
Att själva injektorrören och dess rails hade en tendens att sättas igen.
Just det - nu kommer jag ihåg! Det var trångt och knöligt! :-)
[LÄNK]
[LÄNK]

P2187 = System Too Lean at Idle - Bank 1
Kan bero på oändligt antal saker. Vanligt (speciellt om det är kring idle) är att man har en läcka någonstans som drar tjuvluft. Men det kan lika gärna vara att bränsletrillförseln till bank 1 inte fungerar som den ska.
Bara för att endast bank 1 har en felkod behöver inte betyda att bank 2 är perfekt - den kan precis lika mycket drabbad den också.
Däremot om bara en bank visar detta symptom så ger det en del ledtrådar var man ska bara felsöka någonstans.
Kort och gott kan det vara vadsomhelst och man kan inte säga något mer utan att en korrekt och seriös felsökning görs.


P0363 = Misfire Detected - Fueling Disabled
Kan vara precis vadsomhelst, kan även vara följdfel av andra fel som finns lagrade. Eller så kan vissa av de andra felkoderna vara följdfel pga detta felet! Finns flera approacher att använda sig av för en servicetekniker, många väljer dock att fokusera på de uppenbara och åtgärda dessa och därefter gå vidare till andra felkoder.
Även här finns inget mer man kan säga utan att en korrekt och seriös felsökning görs.


P1343 & P1345 = Manufacture Controlled Ignition System or Misfire
Betydelsen varierar från motortyp till motortyp (då biltillverkarna får sätta vilken betydelse de vill på dessa felkoder). Men för BMW är det ofta antingen att de pekar ut misfire för specifika cylindrar, problem med tändspolar för specifika cylindrar eller liknande.
Dessa generiska OBD II felkoder räcker inte för vidare felsökning utan vad en servicetekniker gör är att läsa av alla BMW's interna felkoder som har mycket mer detaljer och är mycket med specifika.
Även här kan man inte säga någonting utan att en korrekt och seriös felsökning görs.



Men... Man sen kan man undra hur mycket av dessa felkoder är gamla skräpkoder som ligger kvar och vilka som faktiskt är nya (nu ska det inte ligga kvar gamla felkoder men det är inte alltid det fungerar).

Så vad du skulle kunna göra är att skriv nedan eller dokumentera på något sätt de felkoder du läst av nu och därefter radera alla felkoder. Sen kör vidare och se om motorlampan börjar lysa igen - om/när den gör det så läser du av felkoder igen och då vet du vad verkstaden behöver fokusera på.

För inlämning till verkstad är enda alternativet (i princip ingen här har kapacitet för att göra korrekta och seriösa felsökningar).

Så när nya felkoder dyker upp, läs av själv (men radera INTE den här gången för verkstaden måste ha denna info) och lämna in bilen för en korrekt diagnos och reparation hos en BMW-specialiserad verkstad som är erkänt duktiga på felsökning (att vara duktig på att meka och att vara duktig på att felsöka är två helt skilda saker) för vidare felsökning. Det behöver absolut inte vara en auktoriserad verkstad, men det behöver vara en BMW-specialiserad verkstad som är passionerade och erkänt duktiga på felsökning.
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg2.267 st
Postad/Inlagd2018-10-17 12:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)

525IaT -02 (e39)
Runt i Stockholm finns det ett antal bra och seriösa verkstäder som iofs inte är BMW-auktoriserade men som kan mycket om BMW och som dessutom inte tar lika hutlöst betalt som BMW själva gör.

Danviks Bil
GW Engineering
Bil&Motorteknik

Bara för att nämna några som många här inne brukar rekommendera. Själv har jag lämnat alla mina bilar till Danviks Bil i många år.

Sök på forumet så hittar du mer att läsa om dessa verkstäder. Och även fler verkstäder som jag inte kommer på så här på rak arm.

Lycka till!

Niklas

Fransosen           IP: ...[6.230.1]
Antal inlägg1 st
Postad/Inlagd2018-10-18 17:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Håller med föregående talare! Danviks bil är jättebra och har hjälp mig många gånger. Jag kan verkligen rekommendera den verkstaden.

Hoppas du får ordning på bilen.           IP: ...[243.149]
Antal inlägg121 st
Postad/Inlagd2018-10-26 03:39
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530 2003
Jag har några tändspolsr liggande till den bilen om der kommer behöbas?           IP: ...[217.173]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-12-30 11:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Cooljessan : Vad var problemen och vad blev lösningen på dina problem du ville ha hjälp med?
          IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 330i m-sport  -01
Pris: 28.000:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen