AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ M1, M3, M5, M6, Z3M, Z4M, X5M, X6M, Alpina m fl ]

Slå till på en ny M4

Visad 5.660 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg3st
Postad/Inlagd2018-10-11 22:39
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Alldeles ny här. Har idag en 428i som tjänstebil, alldeles ljuvlig bil. Snart går kontraktet ut och tänkte uppgradera till på en sån här [LÄNK]

Ingen van bilköpare, men jag fick provköra en M4 cab idag. Jesus F Christ! Mycket habegär.

Åsikter om konfigurationen? Är jag en idiot?           IP: ...[94.9.44]
Annons
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2018-10-11 23:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M4 -18
Har du möjlighet så bara kör. Har haft min sen mars och är sjukt nöjd.

Konfigurationen blir ju rätt personlig. Bilen är ju kanon som den är, sen är det upp till var och en vad man vill ha. Själv så ville jag ha min så komfortabel som möjligt då det är min vardagsbil även om jag inte pendlar. Så blev det mesta utom keramiska bromsar, drivers paket och tror det var TV-förberedelse.

Jag gillar skarpt helläder så instrumenbrädan och hela den biten är inklädd. Blir mer ombonat och jag inbillar mig att det dämpar en del ljud i kupen och ger ett bättre ljud från stereon.

Är man en idiot? Tja det är väl rent rationellt inte så smart att bränna den typen av pengar på en i grunden helt onödig bil. Men varje gång man går ut och ser den, och startar motorn så blir man lite gladare.           IP: ...[.143.66]
Antal inlägg893 st
Postad/Inlagd2018-10-12 00:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Dom är rätt svårsålda då det är ett tight segment med eftertraktade M2 som många tittar på istället och runt hörnet nya M3/M4 generationen

Om du ska köpa kolla på en med competition paketet, blir så mycket lättare sälja vidare den dagen du vill byta.           IP: ...[.65.107]
Antal inlägg1.037 st
Postad/Inlagd2018-10-12 00:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Om du är smart så hoppar du över tillvalet komfortöppning så slipper förvara nyckeln i en folierad burk för att inte bilen skall bli stulen lätt som en plätt.           IP: ...[.133.50]
Antal inlägg1.786 st
Postad/Inlagd2018-10-12 07:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
Även om modellen i sig börjar bli till åren så kommer nästa generation M3/M4 inte förrens 2020. M3 har BMW redan slutat producera, M4 lever lite på konstgjord andning då dom ändrade något i drivlinan för att klara utsläppskraven.

Kommer troligtvis dröja något år tills BMW ”rear” ut M4 med bra erbjudanden, så det är i mina ögon ett lite konstigt läge att beställa en ny bil då andrahandsmarknaden ofta får sig en törn i slutet av livscykeln. Jag hade köpt en begagnad MY18 (producerad innan juli 2018) för att slippa malus, då slipper man den höga skatten och är lite mer i linje med prisjusteringarna som kommer när nästa generation kommer ut på marknaden.

Sen tänker många ”jag kommer ha bilen i många år”, men det är en minoritet som behåller bilen längre än ett par säsonger. Antingen så inser man att bilen är lite för sportig för vardagskörning eller så får man blodad tand och vill ha något snabbare.           IP: ...[.110.46]
Antal inlägg8.886 st
Postad/Inlagd2018-10-12 08:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nu är ju halva nöjet att köpa en NY bil med den värdeminskning det kan medföra, men att en gul bill med silvriga hjul, utan ZCP, utökat läder eller connect (nav) tror jag kan göra bilen väldigt svårsåld i nästa led.

Annars håller jag med dd88. Försök hitta en lagerbil hos en ÅF och få en bra bra rabatt, slipp skatten och "spara" lite pengar.

Återigen, detta är några förnuftiga råd, men ofta så är ju ett bilinköp av detta slag mer emotionellt, så du gör ju naturligtvis som du vill! Lycka till!
          IP: ...[231.118]
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2018-10-12 10:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Komfortöppning hade jag inte valt bort. Räcker att skaffa ett nyckelfodral så är det problemet löst. Däremot bör man vara medveten om att man inte ska låta nyckeln ligga "öppet".

Annars bra synpunkter om ekonomi etc. Hittar du en lagerbil som du kan acceptera så brukar de smyga ner mot 800k för en relativt välutrustad bil. Det är ändå en besparing på 100-200k plus att du i bästa fall slipper bonus/malus. T ex denna lär ju säkert gå att få ner några 10k.

[LÄNK]

Nu kommer du ju från en 4-serie och jag gissar att du vill ha en M4. Men annars kan du ju alltid kika på M2C. Den är ju nästan ikapp M3/M4 vad gäller drivlinan, betydligt billigare och lär vara enklare att sälja vid behov. Du har inte riktigt samma möjligheter att utrusta den, men den spec du länkade var ju heller inte fullmatad.           IP: ...[.45.113]
Antal inlägg1.037 st
Postad/Inlagd2018-10-12 12:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Vad är det för komfort att vara tvungen att stoppa ner nyckeln i ett nyckelfodral titt som tätt, för att inte riskera att bilen blir stulen var som helst och hur fort som helst?           IP: ...[.133.50]
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2018-10-12 12:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Det är väl knappast mindre komfort än att plocka upp nyckeln i tid och otid? Så länge du befinner dig runt bilen så behöver du ju inte ta upp den heller. Jag har min i den "stängda" fickan i fodralet när jag parkerar och lämnar bilen, sen byter jag ficka så länge jag har bilen under uppsikt.

Tycker det är bra mycket smidigare än att pilla med nyckeln hela tiden. Det hade givetvis varit bättre om man kunde haft nyckeln ute hela tiden men tyvärr finns det ju gott om idioter som inte kan ge fan i andras egendom.

Men helt klart, tycker man inte det är värt det så ska man ju inte skaffa det tillbehöret såklart. Min poäng är att det ganska enkelt går att utnyttja funktionen på ett helt ok sätt. Det finns ju dessutom de som redan har sin nyckel i någon form av fodral och då är det ju ingen större eftergift att byta fodral.

Däremot är det bra att du och andra varnar för det. Man ska vara medveten om riskerna och kan man inte leva med fodralet så har du helt rätt, då bör man inte skaffa keyless med tanke på riskerna.

Sen tycker jag man får ta det lite för vad det är också. Ofta har jag nyckeln ute när jag kör ärenden och annat. Risken är ju ändå minimal att någon hinner plocka bilen när jag är borta någon minut. Värre då hemma, enkelt att leta upp bilen och vänta på tillfälle. Ska man vara nervös för allt så finns det ju ingen poäng med att köpa bilen överhuvudtaget. Risken att det blir inbrott och de stjäl ratt, navi och annat är väl mångdubbelt större än att de ska kapa bilen. Jag har bestämt mig för att göra vad jag kan (i detta fall ett nyckelfodrat), men sen tänker jag inte låta andra påverka mina val i livet. Men det är ju min inställning, har full förståelse för att andra tänker annorlunda.           IP: ...[.45.113]
Antal inlägg8.886 st
Postad/Inlagd2018-10-12 12:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är lika lätt att spela in / blocka signalen från nyckeln, eller göra inbrott och på den vägen stjäla / tvinga till sig nyckel. I slutändan är det bara en ny, och det finns fler om något skulle hända. Att vara överdrivet paranoid gör varken till eller från...           IP: ...[231.118]
Antal inlägg1.037 st
Postad/Inlagd2018-10-12 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i -88
Nu snackar du allt en massa strunt acey. Det är väl inte lika lätt att göra inbrott hos någon eller råna en person på nyckeln som att lyssna av signalen utanför någons hus eller bakom personen i kön på snabbköpet.           IP: ...[.133.50]
Antal inlägg14 st
Postad/Inlagd2018-10-12 19:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M4
Köp! en helt underbar bil äger en själv.           IP: ...[.22.132]
Antal inlägg245 st
Postad/Inlagd2018-10-12 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
E88 N55 DKG
Det kommer snart keyless system där nyckeln har en accelerometer / gyro som stänger ner funktionaliteten då nyckeln ligger still. Problem solved.           IP: ...[4.6.193]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2018-10-12 20:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Inte riktigt, de snor signalen när du lämnar bilen på parkeringen osv med.           IP: ...[.15.243]
Antal inlägg264 st
Postad/Inlagd2018-10-17 17:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi TT-RS 2010
Audi A6 Avant 3.0 TFSI 400hk 2012
Audi A4 Avant 1.8t 2007
Volvo 240 GL -88 (såld)
Honda S2000 -04 (såld)
BMW M3 Coupé -03 (såld)
Audi S4 Avant -10 (såld)
Det går inte att spela om och kopiera signalen från en nyckel, det var typ 20 år sedan det funkade. Nu är det unika serier som skickas varje gång mellan nyckeln och styrenheten så det spelar ingen roll om man kopierar en signal, den funkar inte igen. Det som tjuvarna gör är att kraftigt förstärka signalerna mellan nyckeln och mottagaren så att bilen tror att nyckeln är i närheten och tillåter start.           IP: ...[171.101]
Antal inlägg560 st
Postad/Inlagd2018-10-17 17:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Vem har påstått något annat?
          IP: ...[.15.243]
Antal inlägg14.496 st
Postad/Inlagd2018-10-17 18:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det hjälper föga att bilen inte går att starta igen när den redan är stulen och körd till Moldavien. Sen är det ju inget M4 specifikt problem direkt även om förstås risken för att bilen blir intressant för tjuvar är högre.

-------
//Lövet           IP: ...[144.157]
Antal inlägg3 st
Postad/Inlagd2018-10-17 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nimgaard, vad är det för fodral du har?
Kommer att ha comfort access på nya bilen.

Med vänlig hälsning
Tomas
          IP: ...[.68.213]
Antal inlägg358 st
Postad/Inlagd2018-10-17 21:50
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Det är inget speciellt, jag köpte det från ebay för 20kr. Blev att jag köpte några stycken.

[LÄNK]

Om du kollar länken där jag sökt på faraday så hittar du massor. Jag köpte ett relativt enkelt. Det är bra om det har två fickor, en som inte läcker och en man kan ha nyckeln i när man vill att den ska funka så kan man ha med sig nyckeln i fodralet hela tiden. Det är också enkelt att testa om det funkar eller inte, bara lägg nyckeln i den ficka som ska skärma av och testa att öppna bilen. Det jag köpte var rätt enkelt och fusklädret har börjat gå sönder. Men så har jag några i reserv med. Finns säkert varierande kvalitet och design.

Går att ha andra saker man inte vill att andra ska kunna skanna i det med, såsom kreditkort med NFC/RFID-teknik t ex.

Själv har jag alltid nyckeln i den avskärmade fickan när nyckeln ligger hemma (bor i lägenhet och har bilen på öppen parkering) och när jag går iväg från bilen en längre stund när jag är ute och kör. Finns säkert skäl att vara ännu försiktigare men som jag skrev ovan så tänker jag inte låta det styra mitt liv heller.           IP: ...[.143.66]
Antal inlägg8.886 st
Postad/Inlagd2018-10-18 09:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Blixten: Vad gör du åt att det går att stjäla din 325 -88 med en glasspinne? Bor i den?

Om en professionell liga vill stjäla ett objekt finns det i princip inget du kan göra åt det, oavsett om du har keyless eller inte. Att det finns ligor i varje Ica-butik som bara väntar och stjäl bilar på löpande band stämmer inte. Ta av foliehatten och linda in nyckeln istället. Det överlägset största problemet är inbrott i bilar där delar stjäls. Det spelar ingen roll om bilen har keyless eller inte.           IP: ...[.144.54]
Antal inlägg508 st
Postad/Inlagd2018-10-18 10:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW M2
I området där jag bor finns en hel del fina bilar. De senaste åren har det varit en del stöldräder. Senaste gången försvann 5 bilar samma natt. MB, BMW och Porsche. Samtliga stod parkerade nära utanför huset med ganska få meter till hallen.
Samtliga hade komfort access. Det var tredje gången på ganska kort tid.
Kort därefter kom ett brev från mitt försäkringsbolag (LF) med information och 3 st isolerade förvaringsfodral.
Visst Acey, om en liga VERKLIGEN vill ta just din bil så finns antagligen inte mycket att göra. Men om en liga bara är ute efter att klippa ett antal dyra bilar kommer de antagligen att ta de som är enklast att stjäla. Comfort Access med nyckeln i hallen så att signalen når utanför huset = enkelt sak för tjuvarna.
          IP: ...[.139.28]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 850ia  -91
Pris: 169.000:-

BMW 325  -94
Pris: 45.000:-

BMW 325i M-sport  -08
Pris: 92.500:-

BMW 540i/6  -98