AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

540 E39 1999 startar ej - ett ljudligt klick

Visad 2.113 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg436st
Postad/Inlagd2018-10-04 19:45
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Hej har en 540 E39 som vid startförsök bara ger ifrån sig ett ljudligt klick. Vad jag läst är det startsolenoiden. Ett par gånger har startmotorn låtit och liksom med ett spinnande/vinande ljud någon sekund. Motorn har inte tänt vad jag hört dock. Och startmotorn har inte snurrat upprepade gånger. Det börjar bli irriterande den inte går igång! :')



Vad har jag gjort och kollat so far?

-Nytt batteri
-Kollat felkoder med INPA. Udda nog inte en enda felkod för motorn. Helt blankt.
-På instrumentklustret lyser ingen varningslampa. Så där verkar allt "grönt". ABS lampan lyser efter man försökt starta bilen. Sen när man släpper nyckeln till tändläge 2 släcks den igen.
-Bensinpumpen låter när man vrider på tändningen men inte varje gång. Någon kanske vet om den brukar köra varje gång eller om den bara kör igång om trycket är under en viss nivå. Har inte mätt trycket vid shraderventilen i motorrummet men kollat att där finns bränsle = ja.
-Prövat starta med MAF urkopplad. Det gjorde ingen skillnad.

Har läst om EWS, rolling codes ur synk, dålig startmotor, motor som kärvat, kabelflätan mellan motorrum och "bakåt". Har ingen verkstadsplats med lyft osv. Så tänkte försöka kolla det mest sannolika jag kan kolla. Annars lämna in på verkstad. Har vwställt kamaxelsensor och vevaxelsensor och tänkt byta dessa.

Tänkte höra om någon har kloka inputs på vidare strukturerat tillvägagångssätt. Är startmotorn dålig eller kan samma symptom uppstå på flera sätt? Jag har en känsla inte full ström kommer ut i bilens system. Bilen har stått ute en tid och har en del problem med belysningen bla ett jordfel. Men antar det felet är orelaterat till startkretsen, att det är separata kretsar.

Bilen drar inte direkt tjuvström och går till sömns efter 16 minuter sm den ska. Åtminstone släcks P-dioden vid växelspaken (automatlåda på bilen) efter den tiden. Bilen har ett eftermonterat larm men det är bara skalskydd Defa 400 tror jag det heter. Så det ska inte vara felkällan.

Tacksam för inputs.

I inpa står förresten EWS "on" när tändläget är på, markerat med en ifylld svart cirkel. Vet inte om det ska vara så.           IP: ...[.203.31]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-04 20:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Prövade precis vara lite mer enrrägen på starten. Vet inte om det påverkade men lade i Neutralläget och efter en 5 försök började startmotorn snurra. Körde den ca 10 sekunder. Våioo våioo våioo lät det typ. Lite snabbre än en gång per sekund. Efter det luktade det typ oförbränt bränsle. Tyckte det kom från bakom bilen. Men inte helt 100 på det. Ingen antydan direkt till tändning.

Någon som har någon idé?           IP: ...[.203.31]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-04 20:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Kollade också i motorrummet att själva motorn gick runt och det gjorde den så fint.

Tändningslåset verkar lite skumt. För aläppte jag nyckeln med handen fortsatte startmotorn att snurra tills jag vred tillbaka manuellt. Fjädern för returen på öåset verkar paj?

Vet inte om det var en slump eller om det kan strula att ha växellådan i P-läge men att transmissionen på något vis ändå är inkopplad och inte i friläge. Nutt hopp om att få igång bilen!           IP: ...[.203.31]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-04 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Beatällt nytt tändningslås.           IP: ...[.203.31]
Antal inlägg126 st
Postad/Inlagd2018-10-04 22:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540 Touring -99
Dålig respons här :) Men bra att du följer upp! jag har tyvärr inga tips, låter som du är på rätt spår. att startmotor ger sig är vad jag vet inte så vanligt iaf           IP: ...[.94.214]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-04 23:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Ja det var väl lite mer drag här förr om åren. :-) Ok ja bra om startmotor sällan krånglar - en potenitell felkälla mindre.

Just nu tror jag på vevaxelsensor ev. i kombibation med tändnibgslåset. Vi får se. Ska kolla inorgon bitti om varvräknaren rör sig alls när startmotorn drar runt. Som indination på om varvtalssignal sänds från sensorn. Minns inte 100 om källan är vev eller kam sensorn men kam är i alla fall lätt att byta och är säkert dags även om den funkar okey. Den på förarsidan ser ut att ha bitmärken från en mus på sig.           IP: ...[.203.31]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 17:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Konstaterat tartar i både P och N-läge på lådan. Prlvade kolla om varvräknaren reagerar men inte. Testade på en annan bil och den rörde inte heller sig takometern i början av startögonblicket.

Det doftar bensin efter startförsök så tolkar det som injektorerna får ström och sprutar in soppa. Återstår då tändning och kompression. Bilen bör ha komp på en V8a som gått drygt 20k mil enligt mätaren. Så nu tror jag fortfarande på kam och vevaxelsensor någon av dem är slut. Ska läsa på lite mer. Delarna kommer inte förrän i nästa vecka tidigast. Ska kolla om bilen har felkoder nuefter att starten surrat.           IP: ...[9.5.119]
Antal inlägg2.975 st
Postad/Inlagd2018-10-05 17:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Nu när jag läser om ditt första inlägg, ser jag att EWS visar ON. Det lär väl vara ett resultat av bl a ditt byte av batteri.

Just nu minns jag inte hur man nollställer/låser upp EWS, men INPA lär väl klara det? Skulle tro att en sökning här på forumet kan ge dig ideer.

/Lennart           IP: ...[99.0.53]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Tackar för återkoppling lenwib. Kan du eller någon annan som har en fungerande BMW E39 bekräfta om vid tändläge 2 ON betyder att EWS / startspärren verkligen är aktiverad eller kanske bara att systemet är i drift / fungerar ?

Man kan i INPA synka EWS med DME genom utläsning av DMEs ISN och skriva den till EWS. Innan jag ger mig på den operationen ska jag se om någon felkod kommer upp som indikerar att något inte står rätt till. If it ain't broken don't fix it. :-)           IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 21:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Vad jag kan uttyda får bilen bränsle när man startar den. Annars borde det inte lukta obränd bensin efter startförsök rimligen? Vilket får mig undra om startspärren är boven. Får läsa på hur EWS 3 fungerar igen.           IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
I INPA står i meny EWS - DME:

"Current Status DME-SG: Von der DME wurde kein Startwertabgliech angeforden"

Någon som är duktig på tyska? Google translate översätter till "DME begärde inte en startvärdesrabatt".

Kanske man kan översätta till att DME inte begärde ett startvärde?

Finns två val under i samma meny.

1) EWS Startwert uebertragen
2) EWS-Startwet zurücksetzen

Någon som lekt med dessa och vet mer hur det fungerar?           IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 21:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Hittade följande förklaring för DME EWS sync.

"startwert uebertragen" (transmit start value) and "startwert zuruecksetzen" (reset start value)
one sets the EWS back to the beginning of the code table,
the other tells the DME to do the same. "

Osäker hur den funktionen skiljer sig från att läsa ut ISN ur DME och läsa in den i EWS. Eller om det innebär samma sak.

          IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg2.975 st
Postad/Inlagd2018-10-05 22:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

"Kanske man kan översätta till att DME inte begärde ett startvärde?"

Så kan man i princip översätta det. Men använd sökfunktionen högst upp här och sök på "DME near EWS".

Kontakten i tändningslåset är starkt misstänkt.



/Lennart           IP: ...[9.26.52]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 22:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Ja kan finnas matnyttigt i tidigare trådar givetvis.

Tändningslåskontakt är beställd från Tyskland sedan igår, den kanske löser det hela. Ska kolla igenom INPA imorgon efter felkoder sedan jag raderade dem i alla moduler tidigare i veckan.

Tackar för återkoppling!           IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-05 22:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Fick bara upp en tråd vid sökning, men den verkar bra, min egen. :-)           IP: ...[4.51.48]
Antal inlägg2.975 st
Postad/Inlagd2018-10-06 07:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
[LÄNK]

[LÄNK]

[LÄNK]

[LÄNK]

Plus många fler... :)

/Lennart           IP: ...[9.25.99]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-06 20:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Ja exakt hittade på ett par av dem igår. Tackar. Får hoppas tändningslåskontakten gör biffen. Idag hoppade inte diagnosdatorn igång. Trodde den var fixad efter nybytt batteri för BIOS. Försöker få igång den senare. Hittills har det gått.

Under dagen istllet fortsättning att lyfta skicket. Skinnet fick sig en genomgång rengöring och återfärgning där det saknades svart färg. Nästa steg lackning av skinnet.           IP: ...[156.110]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-09 22:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Imorgon är dagen D. Då byter jag tändningslåskontakten. Må alla tyska bilgudar vare med mig bilen startar sen. :)           IP: ...[.10.253]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-10 21:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Okey bilen vann. Bytte tändningslås som verkade ha varit bytt innan. Det var i så fall slitet igen så nu funkar förhoppningsvis elen lite mer tillförlitligt och det är tight i tändlåset igen när vrider om nyckeln.

Hoppas kam och vevaxelsensor kommer innan helgen. Då hoppas jag på man 1 och bil 1.

Dock något mycket märkligt som någon säkert vet vad det är. Bakom tänslåalontakten var en svart kabel med mässingsfärgad ände. En hane. Den gick inte till något. Löst bakom nedre kåpan i plast som man tar bort för komma åt tändlåset var en annan svart kabel med mässingsända en hane. Både var gängade. Hqr någon kopplat bort något väsentligt? Jag blir fundersam. :-)           IP: ...[.10.253]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-12 18:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Kamaxelsensor förarsida bytt. Bilen hoppade ej igång. Tyvärr.

Kamaxelsensor passagerarsida är enligt tidgare kvitton bytt för inte allt för många mil sedan. Ska kolla den på söndag om kabel osv. är helt. Samt rengöra.

Vevaxelsensor köpte jag tydligen en utan kabel. Bara själva sensorn. Hur gör man då? Kan man få tag i kabel för det är ju en komplett original ser det ut som med gummituta över kopplingen. Någon som har tips så tas det tacksamt emot. Annars får jag returnera och köpa hos BMW.

Diagnosdatorn har inte hoppat igång så kan inte göra diagnos just nu. Winter ia coming vill få fart på denna innan dess.           IP: ...[.13.162]
Antal inlägg436 st
Postad/Inlagd2018-10-12 18:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
328i E46 -98
745i E65 -01
Kabaln vid tändningslåset vad det är är löst. Enligt realoem helt enkelt shift interlock. Så någon har valt att koppla ur den. Kanske i tron där låg felet.           IP: ...[.13.162]
Sida: 1 2 3 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2020 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320  -04
Pris: 12.500:-

BMW 330i  -19
Pris: 419.000:-

BMW 135i N55 DCT  -10
Pris: 219.000:-

BMW 535  -86
Pris: 119.000:-

BMW 330D X-Drive Sport  -15
Pris: 219.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen