Sida 1 av 2
|
|
---|---|
Hejsan! Är det någon som har optimerat en 330ix 2018 hos SMO och kan dela med sig av erfarenheter? Ska ge 50HK och 90 Nm | |
Är det någon som över huvud taget har chip trimmat sin 330i 2017- | |
Finns väl före och efter tider på SMOs Facebook sida. | |
Har optimerat min bil nu! Den gav ordentligt mycket bättre tider i 70-120 och 100-150! Nästan för bra tider Enligt mätarna i bilen så ger den 320hk och 470nm | |
Vad är det för årsmodell ? 4 el 6 cyl ? Vad kostade kalaset ? |
|
330i 2018 betalade 7900:- | |
Vad är tiden 100-150 med optimering? 100-200? Är det en engångsoptimering som försvinner vid första service eller hur gör folk? Ingår det återställning och nyinläsning vid varje service? Hade gärna laddat in ny programvara men känns dyrt att betala 8000 extra efter varje service... för jag antar att BMW ser optimeringen och återställer? |
|
Som jag fattade det så är den dold för BMW och ändras inte vid service och dyl! tiden för 70-120 original 5,2 sek efter optimering 3,2 100-150 original 7,9 efter optimering 4,0 |
|
100-150 på 4sek låter för bra för att vara sant. Det är tider som motsvarar 400-420hk. | |
Tack Björn för din input | |
@malcus håller med ! Han som optimerade så att det kunde vara ett mätfel men den hänger med en porsche macan gts som är optimerad! Så skillnaden är stor mot original iaf! | |
Ett normalt steg 1 (inte +100hk steg 1 som 320i) brukar göra ca 20% på en 100-150 tid och upp mot ytterligare 10% dvs upp mot 30% på 100-200. Det är på det högre hastigheterna som trimmen gör störst skillnad. Kanske så att effekt/kg inte skiljer sig för mycket åt mellan din och Macanen, den väger väl säkert 300kg mer. Men sen klart, Macananen var ju också trimmad. Din verkar gå bra, du skall nog vara nöjd med trimmaren. |
|
Så det är alltså inte dina egna tider? Hur som, jag minns inte vad min klockning original gav men nu med jb+ gör den 100-150 på 6s ungefär. Mätarfart. Tycker också 4s låter för bra för att vara sant, det är i krokarna av vad en M3 f30 presterar. Skulle vara kul om du mätte själv, nyfiken på hur stor skillnad det skulle göra med en riktig tune. |
|
Min kärra gjorde 100-150 på 4.4 sek med 462 hk. Efter besök hos SMO blir det 3.6 sek med 525 hk. Så tiderna känns nog inte rätt? | |
Tiderna är mätta hos SMO! Men det måste nog blivit något fel på dom! Men bilen går betydligt bättre än original så jag är nöjd! | |
Enligt mätarna i bilen så ger den 320hk och 470nm vilka mätare ??? Sport display ? i så fall har våran 330i 2018 260hkr |
|
Även jag har optimerat min BMW 330i - 2016 och kan bekräfta att det blev en rejäl skillnad från original. Hade för en tid sedan en 328 - 2013 (N20 motorn) och även denna hade programvara. 330i med B48 motorn känns betydligt kraftfullare med programvara kontra 328i med programvara. Enligt Tuningchip vilket programvaran kommer från ska den ge 312 hk samt 472 nm kontra 275 hk samt 450 nm i 328i. Skillnaden märks som tidigare skrivit mot 330i favör och upplever denna nu som en mycket kompetent motor. Några tider har jag ej gjort ännu men tänkte göra lite tester i helgen när den adapterat sig färdigt. |
|
Detta är väl runt 4 sek 100-150 (mätarfart) Mvh Peter |
|
*Carteen* Hur upplever du bilen i övrigt? Respons, växellåda osv? Jag har precis bytt från E91 325i med rak 3 litrerssexa till 430i. Bilen är ju såklart mycket mer förfinad men körgädjesmässigt saknar jag sexan med manuell lite. Funderar därför på en "optimering" om det är värt det... "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
Kan bara gratulera! Du piskar lätt 440 MPPSK bänkad en bra bit över 400 Hk och närmare 600NM 😂😂😂 (Verkar kanske lite för bra för att vara sant.....) |
|
Tack! :-) Ja, det låter inte på ngt sätt troligt, varför skulle den? :-) "What we're dealing with here is a total lack of respect for the law" (Smokey and the Bandit 1977) |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.