AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
8.285

Erfarenheter av Power Performanve kit (PPK) för 320xd på F31 2017

Sida 1 av 2
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Jag har ju tidigare beskrivit upplevelserna med PPK på en E91 och hade väldigt höga förväntningar på hur min nya bil med 190hkr twin scroll turbo skulle bli jämfört med min 184hkr ”enkelturbo”.
Lite fakta:
E91 fick 200hkr på pappret efter konverteringen och F31 fick 205.
Vridmomentet gick från 380 till 420 på E91 och från 400 till 430 på F31.
E91 hade den äldre 6-växlade automatlådan.
F31 har den nya 8-växlade och är dessutom i den förstärkta sportversionen av lådan.

Kort sagt, det här borde bli riktigt bra, eller?
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Anledningen till att jag bestämde mig för att välja att få min nya bil levererad med PPK monterad från början var enkel. Min F31 otrimmad kändes som rejält slö jämfört med min E91 med PPK. Detta kan bero på att E91 med PPK blir en helt annan bil än en otrimmad. Turbokraften är påtaglig. F31 kändes helt enkelt som undermitoriserad.
Hämtade ut min F31 320xd med PPK monterad och konstaterade tyvärr att skillnaden inte var lika brutal som nör E91 uppgraderats. Svårt att beskriva det, men enda förklaringen jag har är att E91 har alldeles för låga officiella värden för Det nya antalet hästkrafter. Ingen aning om dieselaggregat har påverkat innehållet i optimeringarna på F31, men min nya bil känns klenare!
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Ett samtal med M-mekanikern som monterat kitet gjorde mig inte gladare. Denne meddelade att 2du skulle talat med mig innan” och att hans bedömning var att ja det blir skillnad, men att PPK är en helt annan och roligare skillnad på den äldre 320d-motorn.
Så mina högt ställda förväntningar grusades. PPK kostade 16.350-20% och inklusive registreringsbesiktningen. Skulle jag göra om det? Troligen, eftersom jag gillar tanken på att min bil blir lite unik och gillar extrakraften.
Nu
192
Number_3hree
Bmw 320d GT xDrive M-sport -16 PPK
Hyundai i30 Kombi - 17
BMW-Otto: Om du hade vetat det du vet nu hade du fortfarande gjort om det? Samt hur lyckades du få ner priset så mycket på PPK på båda bilarna? Tack på förhand.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Vill att min bil ska vara ”unik” på ett diskret sätt. PPK gör bilen verkligen ovanlig. Hur många har en 205-hästars inregistrerad 320xd? Några OEM detaljer kommer för övrigt installeras kommande vecka.

För min e91 320xd med 184hkr-motorn så skulle jag göra om det alla dagar i veckan. Bilen fick en helt allan körbarhet och inbjöd verkligen till att gasa på. För min f31 30xd med 190hkr-motorn så är jag inte lika säker. Har inte klockat den nya bilen, men när jag kom i den gamla för att provköra den nya så kändes det som om handbromsen var åtdragen undr provkörningen. Bilen levererades därför med PPK monterat.

Hur får man bra pris?

För e91 mailade jag en prisförfrågan till alla verkstäde4 inom en 10-milsradie. Priserna varierade rejält och vad som ingick också. Bavaria i Danderyd utmärkte sig genom att vara både drygast och dyrast. Billigast var BMW-verkstaden i Handen, men mekanikerna verkade inte vana vid att byta kylfläkt, intercooler m.m. Tog lång tid för dem att få bilen klar och 10 månaders väntan på fakturan. Du får titta på mitt inlägg med erfarenheter av PPK för e91 för prisskillnaderna.

För min f31 så fick jag 20% på listpriset för PPK när bilen köptes på Bavaria.

Varken generalagenten eller verkstäderna verkar ha speciellt bra koll på vad som ingår när de ska räkna på priset för PPK. Priserna varierar! Det gäller därför att fråga runt och framför allt se vad som de räknat på som byts ut på motorn till offererat pris.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag ringde min ÅF, berättade att jag hade frågor kring PPK till 3-serie GT F34 med 190hk eftersom jag inte hittade något på BMWs hemsida. Han frågar efter mitt regnr och mail. Direkt när vi lägger på så har jag fått mail med mer info. Men ser ganska så snabbt att det är till 120d och 220d som jag har fått info på. Power kitet kostar 13.225kr nämner han i mailet plus montering & programmering som tillkommer med en kostnad på 3500kr. Men detta avser 120d och 220d samt i det priset byter de bromsar.

Har för mig till 3-serien va det intercooler istället för bromsar. Men som sagt
är osäker. Har mailat tbx två gånger utan resultat.
Bor i Halmstad så får testa och kontakta BMW i Varberg. Så konkurrensen är inte som i Sthlm.

Men frågan är, är det värt att göra det? Antingen blir det PPK eller ingenting alls. Samt gör det inte för att få den att bli unik. Utan vill kunna känna skillnad även om den är liten.
Kr
205
KrilleKill
BMW 530e G30 -18
Kolla med Förenade Bil i Ängelholm istället. De brukar ha väldigt bra koll. Prata med Henke.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Tusen tack för tipset
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Det som byts är INTE bromsar, även om verkstaden gärna föraöker aälja på ett sådant byte.
Du får en helt ny mororstyrningsbox som PPK programmet laddas ner i. (Kom ihåg att be och få tillbaka den gamla).
Intercoolern byts till 325-modellens och ibland byts kylfläkten till en kraftigare.
För icke msport-bilar så kanaliseras dessutom luft som ska kyla bromsskivorna från fronten.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Tusen tack, men vad ska jag med den gamla mororstyrningsboxen till ?
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Ingen aning. Sparar min för att undvika inköp av en om den skulle gå sönder.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Då är jag med, men misstänker om den går sönder blir du tvungen att köpa en ny ändå för att få det att lira med PPK mjukvaran. Men jag är med dig.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Programvaran laddas ner på styrboxen av BMW opå verkstaden. Boxen anländer inte med PPK på. Jag gissar att man därför kan programmera upp den gamla vid behov.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Hej Bmw-Otto och alla andra. Ni ska ha ett stort tack för all info ni har delat med er.

Autopower är kanske Nordens största BMW forum, ändå så är det otroligt få som har monterat PPK på sin bil. Även om det ger minst hk för pengarna så borde det vara fler som har installerat det på sin bil kan man tycka. Det är ju långt ifrån bara BMW-Otto som har det på sin bil. Men ändå är det inte fler som kan dela med sig om sina erfarenheter om just PPK här på Autopower.

Lite bakgrund om just min motor (190hk) och bil. Jag beställde min bil (320d GT xDrive, automat) för ca 3 år (2016) sen och plockade ut den någon gång i maj 2016. Med andra ord det är bara jag som har tagit hand om den. Har kört den original nu i 4100 mil. Bytt olja vid ca 1300mil/1 år (mellan service) Det är den bästa bilen jag har haft - inte den snabbaste och roligaste. Men ändå riktigt nöjd. Kanske för att den inte har strulat. Kanske för att den är otroligt billig att äga trots sin strl. Den dricker inte ens en droppe olja. Vi har 10 fingrar och ingen ser ut som den andra och så är det med motorer oxå. Har tagit hand om bilen och motorn så bäst jag bara kan. Sista april har jag tid för service igen. Detta blir oljebyte nr 4 redan trots att den enbart är 3 år gammal och rullar i skrivande stund ca 4100 mil. Jag kanske överdriver, men det är något jag har valt att göra.

Nu till det roliga. Jag kommer ringa till BMW nu i veckan och boka tid för PPK. Kanske blir min upplevelse bättre, sämre eller precis likadan som Bmw-Otto vem vet. Som jag nämnde även en likadan motor kan skilja sig från en annan som är likadan. Av egen erfarenhet även om det kanske inte alltid gör det.

Men jag återkommer i veckan kanske redan imorgon vilken dag den åker in för montering av PPK. Sen gör jag en kort och mindre proffsig recension än den som BMW Otto gjorde. Vilket han gjorde väldigt bra Men vi blir iaf fler som kan dela med oss om upplevelserna och erfarenheterna om just PPK. Så att fler får en tydligare bild om denna kit som inte finns så mycket info om :)
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Tack för berömmet #3.

Jag är väldigt nyfiken på ditt intryck efter optimeringen. Både det initiala på väg hen från verkstaden, men även hur du upplever optimeringen efter en tid. När man kört ett antal tusen mil i en bil så vet man ju hur den borde uppföra sig i olika situationer.

Anledningen till att så få väljer PPK är nog priset i kombination med att BMW inte lovar ”guld och gröna skogar”. Höga påstådda effektsiffror (”på liknande bil, med liknande motor”) och en ”unik” optimering för bilen till mindre än halva priset lockar majoriteten till ”fulchip”.

Du startar nog en egen tråd och får gärna skapa korsreferenser mellan trådarna.
@Number_3hree Kul - min är uttagen månaden efter din och jag slår snart över på 4000 mil. Helt enig med dig - bästa bilen jag haft, även om jag åkt på turbobyte och även skivor fram redan. Har kört den 1500 mil sedan i maj och trivs så otroligt bra i bilen, visst - mer vägljud än F11 och E70 jag kommer ifrån, men mycket pang för pengarna! Tycker dessutom att den är svinsnygg.

Till min fråga - vad får du betala för uppgraderingen? Jag kommer hänga här för att läsa om dina erfarenheter - spännade.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Iggeman: Power kitet kostar 13.225kr. Sen tillkommer montering & programmering som kostar 3500kr. Beroende på vad du har för relation så går det att få ner priset lite. Sen enligt Bmw-Otto så tar åf från åf olika priser. Fick tid måndag den 4 mars för montering av PPK
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Glöm inte att om ni är medlemmar i svenska BMW-klubben så lämnar många ÅF 10% på delar. I ditt fall finns drygt 1300 att spara bara att ta med ditt medlemskort!
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Tack för inspirationen BMW-Otto.

Ordet wow kan användas på olika sätt. Förändringen är inte WOOOOW vilken skillnad med stora bokstäver. Utan mer wow trots bara med 15hk mer så känner jag skillnad. Skillnaden är dessutom trevlig och BMW lyckas bra att ta fram det. Bilen blir roligare att köra utan att kännas som en racer. Bilen känns trevligare och goare helt enkelt. Den borde ha varit så från fabrik faktiskt :) Jag tycker om känslan sen får man diskutera om det är värt det eller inte. Alla sitter i olika sits och med olika bilhistorik. Jag beställde själv min bil ny och har haft den i 3år och 4000 mil. I mitt fall va det original kit eller inget alls :) men vi alla är olika.
BM
141
BMW-Otto
X3 3.0XD F25 2017
Kul att du är nöjd. Det är jag också. Den som kör 184hkr-modellen får ett större lyft än den som kör 190hkr-modellen. Jag vet detta av eftersom jag optimerat bägge.
Nu
192
Number_3hree
Hyundai i30 Kombi - 17
Jag har förstått det efter dina recensioner :)

Ska bara besikta bilen sen så är det klart. Fick hem intyget igår från Bmw. Min fråga är ska jag ringa mitt försäkringsbolag (BMW originalförsäkringar) för att informera om optimeringen?

Beställde även M-Performance bromsar, skivor etc runt hela bilen i tisdags. Absolut inget nödvändigt utan enbart för min egen skull. Samt så beställde jag M-Performance interiör kitet i alcantara och kolfiber.

Har sen tidigare M-Performance njurar och M-Performance pedaler
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.