AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Bmw 728IA -99 - Motornotprogramm + felkoder

Visad 373 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35st
Postad/Inlagd2018-09-20 18:33
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Fel kommer gärna i flock. I samband med urdraget batteri (se även [LÄNK] och desperata försök att skrämma igång det gamla batteriet har jag oförsiktigt nog kört min ctek-laddare i rekond-läge utan att koppla bort batteripolen. Försökte förgäves starta bilen med gamla batteriet som till slut knappt orkade tända displayerna i panelen. Med nytt batteri provade jag idag att starta bilen och möttes av "Motornotprogramm" i panelen och motorn gick inte kanonfint. Kopplade in INPA och tre felkoder går ej att nollställa bort:
170 Steuergeraet Selbsttest, interner Fehler
111 Signal Fahrerwunsch-Geber Potentiometer 2
18 Signal Nockenwellengeber Auslass

Nr 18 har jag för mig att jag sett av och till förut och vad jag förstår är det inte unikt att kamlägesgivaren ger upp. Utan att ha kollat prislappen kanske det är värt att chansköpa.

Nr 111 och framförallt 170 låter avsevärt mer illavarslande. 170 låter som att motorstyrdonet packat ihop. Kanske för att jag klantat mig med rekondläget på laddaren eller skapat nån strömspik när jag plockat i och ur säkringar i samband med felsökning (länken ovan)?
Kan 111 uppkommit på samma sätt?

Kan tilläggas att jag vid ett par tillfällen när bilen stod på tomgång fick:
172 Signal Farherwusch-Geber Potentiometer 1 und 2 Kurzschluss
Div lambdasondskoder.
Dessa koder gick alltså att nollställa bort och kom inte tillbaka.

Finns det något bättre sätt att komma vidare än att börja chansköpa delar, vilket inte riktigt tilltalar mig...?

Olle           IP: ...[.230.81]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-22 17:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
I väntan på bättre idéer tog jag bort spjällhuset och demonterade locken.
Surfade fram ett schema och mätte mig fram till följande mellan stiften i spjällhusets kontaktdon:
1-6 - 1,735 -> 1,117 kOhm vid fullt gaspådrag förare. Ingen påverkan gaspådrag DME.
1-7 - 1,005 kOhm, Gaspådrag påverkar ej.
1-8 - 1,892 -> 1,252 kOhm vid fullt gaspådrag förare. 1,892 -> 1,239 kOhm vid påverkan DME.

2-3 - 1,718 -> 1,093 kOhm vid full gaspådrag förare. Ingen påverkan gaspådrag DME.
2-4 - 0,994 kOhm, Gaspådrag påverkar ej.
2-5 - 1,880 -> 1,243 kOhm vid fullt gaspådrag förare. 1,880 -> 1,241 kOhm vid påverkan DME.

Stora spolen har en resistans på c:a 2,1-2,2 Ohm.

Så, frågan är om detta är tillräckligt för att konstatera att spjällhuset är helt?
Utifrån vad jag kan läsa ut av schemat kan jag tycka att värdena är rimliga. Man kan ju notera att resistanserna mellan förarens pådrag och DME pådrag inte är lika, och mellan grupp ett och två skiljer det sig också, även om det befinner sig i samma kommun. Någon som vet hur värdena borde se ut. Annars får väl detta ligga här som något slags exempel på mätvärde...

Jag har ännu inte mätt upp kablaget mellan DME och spjällhus för det är väl med hänsyn till felkoden 111 (och 172) relevant att göra.

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-25 18:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Har mätt upp kablaget mellan DME och spjällhus, inga avbrott eller kortisar (dock inte kontrollerat med högspänning). Jag drar slutsatsen att spjällhuset är helt och att DME är kass. Om ingen har andra idéer?

Det sitter väl inga fler potentiometrar än de i spjällhuset? T.ex vid gaspedalen, jag tror inte det, men jag har haft fel förr.

Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-09-25 20:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
750iAL -99
Hej,

Jag googlade på felet 111. Det rör potentiometern vid gaspedalen - den som ger systemet dess signal om Fahrerwunsch, vad föraren önskar. Att den kallas ”Potentiometer 2” hänger ihop med att det vid pedalen sitter två styck potentiometrar, varav den ena ger ett referensvärde. Jag minns nu inte vilken som var nr 1 resp nr 2.

Min googling hamnade i ett tyskspråkigt forum, 7-Forum.com, tror jag det var, men ganska säkert finns ämnet behandlat på fler språk. Att felkod 170 finns med i bilden, beror antagligen på att systemet gör en självtest och att 111 då ger detta följdfel (min egen spekulation).

Den tyska tråden fick sin upplösning genom att dess trådskapare till slut hittade ett kontaktstycke som kunde sättas fel men då inte låsas fast korrekt utan lossnade efter en tids körning. Motorn var en M52TU (tror jag). Kollade nu. Ja det var det, i en 728 från 99-04.

Här förresten länken: [LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-26 10:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Jag googlade också och hittade samma länk. Google-translateöversättningen (då jag inte kan tyska) kanske spelar mig spratt, men jag uppfattar inte att det nödvändigtvis sitter en potentionmeter vid pedalen, däremot att det finns potentiometrar som påverkas av pedalen. Intressant att kontakten kan vändas fel. -får dubbelkolla det.

Hittade också schema och funktionsbeskrivning här:
[LÄNK]

Har också mätt kablaget mellan spjällhuset X60003.
[LÄNK]

Utifrån DME och spjällhus schema ovan kan jag inte se att DME tar in någon annan förarsignal än den som kommer via spjällhuset (pinne 14 och 20 på X60003 - 4 och 7 på spjällhus, påverkas av gasvajern). Spjällhuset är konstruerat så att både gasvajern och spjällhusets motor kan påverka spjället oberoende av varandra. Frågan är vad ytterligare en potentiometer vid gaspedalen skulle göra för nytta? Frågan är också hur DME tar in signalen från ytterligare en potentiometer?

Jag kan förstås ha fel, men jag just nu förstår jag inte hur. Motbevisa mig gärna.

Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-10-06 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Återkoppling om någon har intresse. Fick hem en ny styrbox idag och provade. Både 111 och 170 försvann. Däremot fick jag 119 som jag tolkade som mekaniskt fel spjällhus och nödprogrammet gick in. Konstaterade att den styrboxstyrda armen hakat upp sig på något. När jag befriat den försvann felkoderna och bilen verkar gå som en klocka igen.

Det enda som återstår är att lista ut om något är bränt i den förra boxen eller om det endast är mjukvaran som fått sig en törn. Om jag kan ta reda på det på tillräckligt enkelt vis.

Olle           IP: ...[4.36.38]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-10-06 20:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Återkoppling är alltid guld värt :)
Hoppas den fortsätter sköta sig.

// Magnus

IP: ...[4.47.36]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95