AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

Bmw 728IA drar ur batteriet.

Visad 923 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-23 21:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Ja, om man backar bandet började jag ju leta tjuvströmmar för att mitt gamla batteri var urdraget bortom räddning. Därtill är jag för snål för att riskera att vaska ett stort batteri för att jag inte kontrollerat om jag hade tjuvström.
Vad man ska veta om det gamla batteriet är att det trots allt var minst 6 år gammalt och att jag vid ett tillfälle för några år sedan fick kabla igång bilen då den stått någon månad utan laddare (mot mina rutiner). Dessutom har min ctekladdare varit lite underdimensionerad. Batteriet kanske helt enkelt var slut. Det är alltså inte alls omöjligt att jag letar ett fel som inte finns.
Jag utesluter dock inte att jag blir överraskad igen, mer än en gång.... fortsättning följer efter föreslagna mätningar...

Olle           IP: ...[.230.81]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2018-09-23 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Låter klokt, jag skulle gjort likadant - skulle tvekat att bara slänga in ett nytt stort dyrt batteri bara för att hamna i samma situation.

Finns det tvjuström så ser det likadant ut i mätningar oavsett om det sitter ett slitet gammalt batteri eller ett flång nytt.

Hi hi - vad gör alla med sina batterier? :-) Jag menar 6 år, är ju knappt inkört i mitt tyckte. Tycker mina batterier alltid varar +10 år utan minsta problem, då får de dessutom aldrig någonsin stödladdning (förutom om de är avställda en längre period såklart).

Men håller med, ett 6 år gammalt batteri som dessutom fick sig en rejäl knäpp på näsan när det redan var delvis försvagat anser jag är bortom räddning - jag skulle definitivt inte ens överväga att använda det nu till vintern.

Oavsett om batteriet är junk eller inte, så visade din första mätning med tångamperemätaren indikationer på att det finns tjuvström. Men som sagt, det där vill man verkligen ha bekräftat med en noggrannare mätning. (Enklast är då att mäta spänningsfallet över en mindre säkring som sitter i serie med en batteripol). (Ett annat alternativ som föreslogs i tråden är att koppla upp just en säkring i serie med en batteripol - med en säkring som är ett snäpp under än vad multimetern klarar av - och mäta strömmen genom multimetern). Men spänningsfallsmätning över en mindre säkring som tex 15A ger tillräckligt bra noggrannhet då man hamnar på 1-2mV med en total ström på runt 300-400mA.

@Olle J : Ren nyfikenhet (spelar inte någon roll för denna felsökning) - vilken storlek på batteri har du och vilken CTEK laddare har du? Har du förresten ett eller två batterier i denna E38?
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-24 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Ja, normalt sett är jag ingen storförbrukare av batterier. Gammel-saabens batteri är närmare 15 år vid det här laget och visar inga tecken på att tröttna, trots att bilen står mest hela tiden. Men den står också ständigt på underhållladdning. BMW-ns batteri är nog det tredje jag köper på 20 år utslaget på en drös bilar och motorcyklar i åldern 5-30 år. BMW-ns batteri satt i när jag löpte bilen för 6 år sedan så åldern är minst 6 år, men inte originalbatteriet. Batteriet jag lyfte ur var på 110Ah (endast 1 batteri) och det nya på 95Ah. Jag vill minnas att den ctek zafir 90 som jag haft på BMW-n är specad upp till 90Ah och klarar inga större laddströmmar. Just nu har jag lagt på en mxs 5.0 polar som normalt sett sitter i bruksbilen där dieselvärmaren går ofta. Den laddare som jag är rädd rev sönder styrenheten är en ctek m200 som normalt sitter i båten (totalt ca 300Ah) Där finns i princip bara en generator, en startmotor och glödlampor så där har jag inte brytt mig om att koppla bort nån pol när jag rekondladdat.

Nåväl, dagens mätningar:
Provade först att låsa alla dörrar och mäta allt igen, efter ca 1h. Dessförinnan hade jag ersatt säkring 69 med en 5A (istället för 30A). 0.1mV några gånger och 0.0mV andra gånger.
Fortfarande 0.1mV på säkring 26, ibland 0.2mV
Idag hittar jag 0.1mV på nr 27 också.
Men, mer intressant är 5A-säkringen över batteripolen som stannar på 4.1mV flera gånger. Jag ska kontrollera mätningarna men det verkar ju fattas 3.7-3.8 mV (ca 250 mA) som inte återfinns i centralen höger fjäderbenstorn och ovan batteriet i kofferten. Med så stora strömmar är det ju inte konstigt om batteriet kraschar utan stödladdning.
Antingen finns det fler säkringar? eller så finns felet någonstans i den osäkrade nätet där diodbryggan i generatorn kan misstänkas. Vilka delar av nätet är osäkrat?

Olle           IP: ...[.37.194]
Antal inlägg35 st
Postad/Inlagd2018-09-25 15:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 728IA -99

Saab 900 Turbo -82
Saab 9-3 -98
Jaha. Dagens (första) mätning var intressant. Inledde med att koppla bort generatorns anslutningar. Därefter låste jag igen bilen och väntade en timme. Mätte då upp 0.4-0.5mV och tänkte att generatorn är boven i dramat. Satte därefter tillbaka de två anslutningarna och konstaterade då att jag fortfarande hade 0.4-0.5mV. Samma förutsättningar som igår gav 4.1mV.

Antingen:
-har jag misslyckats med att sätta bilen i viloläge. Vilket inte borde vara möjligt då jag mätte bilen ett gäng gånger vid tre olika tillfällen igår med timmars mellanrum och samma resultat.
-jag har misslyckats med att mäta rätt, vilket inte heller känns rimligt när jag gjorde om mätningarna så många gånger med samma resultat.
-felet har reparerat sig. Troligen inte. Få saker löser sig utan arbete (och utan pengar...)
-Mätinstrumentet är för dåligt. Inte omöjligt, men det verkar ju ha fungerat hittills och har gett rimliga värden överlag.
-Felet är intermittent. Det vore ju snyggt och det är ju inte ens säkert att det är generatorn som har felet.

Det vore skönt att konstatera att det endast går 30mA, men jag får mäta några gånger till.

Olle           IP: ...[.230.81]
Antal inlägg10.519 st
Postad/Inlagd2018-09-25 21:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag har en äldre CTEK XS 800 för vanlig underhållsladdning och även om den bara ger 0.8A så fungerar den alldeles utmärkt som underhållsladdning för iallafall upp till typ 80-90Ah.

En CTEK Zafir 90 har ju en laddström på 3.3A, vilket är jämförbart med min CTEK Multi XS 3600 som används för underhållsblandning av lite större batteri och annat (Zafir 90 är för upp till 90Ah och 3600 är för upp till 120Ah).

Zafir 90 laddar ju upp (tid i bulkladdning) ett 90Ah batteri på 22.5 timmar och 3600 laddar ju upp ett 80Ah batteri på 18 timmar.

3.3A som högsta laddström är mer än tillräckligt för att ge lite extra stödladdning/underhållsladdning.

Att du behöver byta upp till din MXS 5.0 Polar är ju bara ytterliggare en indikation på att något är fel på ditt batteri eller ditt fordon - för så mycket ska du inte behöva ladda upp ett starbatteri om och om igen (dieselbrukisen låter nog som ett undantag beroende på hur den används).

Intressanta mätningar! Nu börjar vi nog komma någonstans!
4.1mV över 5A-mätningen indikerar på en ström på 271mA.
Det kan vi med säkerhet säga att så högt ska det inte vara!
Det stämmer någorlunda överens med dina tidigare tångamperemätningar, fullt möjligt då tångamperemätare på små strömmar (och stort käftgap) ger väldigt opålitliga mätresultat så de 0.5-0.6A den visade skulle mycket väl kunna vara dessa typ 300mA (som nog är närmare sanningen än 0.5-0.6A). Spänningsfallsmätning över en 5A säkring är ganska pålitligt, speciellt när du mäter upp i nivåer med 4.1mV.

Så nu vet vi att vi med säkerhet kan se hur mycket HELA bilen drar i ett vist ögonblick!

Nice! Nu kan man gå vidare! :-)

Generellt sett finns det väl bara vanliga utbytbara säkringar där framme i motorutrymmet och i bagageutrymmet. Det finns större 40A/60A/80A säkringar under mattan typ till höger eller framför passagerarstolen - men det är bara ett distributionsblock mig veterligen och inte mycket intressant att mäta på.
Ser ut såhär
[LÄNK]
Ser det ut såhär så ska man nog orosa sig över krypströmmar och annat märkligt!
[LÄNK]
Vill minnas det sitter typ GM (General Module) bakom handsfacket och där kan det även sitta något eller några reläer, kanske även några säkringar (men är lite osäker på det).

Var nyfiken på just om generatorn kunde vara orsaken till allt detta, så intressant du experimenterade med detta!

Ja, 0.4-0.5mA över en 5A säkring är defintivt något som är önskvärt - det är ju bara runt 30mA och verkligen godkänt!

Men yes, nu har du börjat stöta på de problem som finns i verkligheten vid felsökning :-)

Och det är här det är så viktigt att ha en baseline eller en mätmetod du verkligen kan lita på och framförallt att kunna bedöma om vi har en pågående tjuvström eller hur lätt det är att återupprepa tjuvströmscenariot (dvs ta reda på om vi har ett konstant eller intermittent fel - beroende på vad man har så går man två helt olika vägar i sin felsökning).

Nu frihjular jag här men vill påvisa komplexiten : En möjlighet är att när du kopplade loss generatorn så försvann som sagt tjuvströmmen, men när du kopplade tillbaka den så återkom den inte omedelbart - du kanske måste starta bilen och få upp en laddström eller viss temperatur för att generatorns styrkrets ska börja bete sig illa (eller så är det intermitten fel i generatorns styrkrets). Eller så är det något annat :-)

Nästa steg är väl att försöka återskapa tjuvströmmen utan att generatorn är inkopplad. Kan du göra det så har du på samma gång uteslutit generatorn (i nuläget) och även lyckats reproducera felet.
          IP: ...[.174.25]
Sida: 1 2 Första sidanFöregående sidaNästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02