AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
1.116

Trimma 320i -04

Fj
3
Fjodor76
320i touring - 04
Hej
Som rubriken säger är jag sugen att trimma min 320i. Vet att man inte får osv, men ändå. Har ni några enkla tips som gör skillnad men kanske inte syns direkt.
Sen undrar jag, finns det turbo-kit till denna bil, någon som vet?

Tack för all hjälp och svar🙃

Visa användare
8.496
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur mycket mer effekt vill du ha? Vad får det kosta? Är du beredd att offra körbarhet för mer toppeffekt?

Efter du besvarat de tre frågorna så kan vi börja ge råd.
Fj
3
Fjodor76
320i touring - 04
Har väll tänkt börja med någorlunda billiga ändringar, men har väll inte tänkt någon max-gräns, men körbarheten bör inte påverkas nämnbart då det är min bruksbil och det ska helst gå att besiktiga, men inget krav då det kan vara svårt. Som jag skrev först turbo undrar jag om det finns till min bil att få tag på.
Det som går bort är väll kompressor o lustgas då det syns alldeles förmycket.

Du kan tänka dig turbo men inte kompressor, ser inte logiken i detta. Båda två syns, där kompressor är den lättare att dölja eller återställa. Rådet är att köpa en 330i om du skall hålla dig till E46. Eller ta steget upp till E91 335i. Oavsett vilken väg du väljer så blir det inte billigt, inte om du skall ha märkbart mer effekt, läs +50-100 hästkrafter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om vi bortser från "nöjet" att trimma själv, så är grundrådet att köpa en bil i samma serie med större/starkare motor - det blir billigast och mest problemfritt.

Nästa "grundregel" när det gäller trimning är att man kan räkna minst 1kr per vunnen ny hästkraft (äkta) när det gäller sugmotorer eller konvertering till kompressor/turbo - givet att man köper delarna nya hos handlare och räknar på arbetstiden.
Hittar du begagnade delar till "fyndpris" och gör allt själv, är det kanske en annan femma, men då bör man ha bra koll och veta vad man sysslar med...

Chiptrim och sportluftfilter ger i praktiken ingenting effektmässigt på en sugmotor.

Så "billiga" extrahästar är nog en ren dröm tyvärr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
927
Weiman
118i M-Sport -24
1kr per hk låter väl rätt billigt ;)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ja det kanske var i lägsta laget..... 😡
Det skulle givetvis stå 1000kr/hästkraft.

Mvh
Johan B
Visa användare
ProPro-medlem
13.043
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är ett alternativ som passar din beskrivning på alla punkter
* det är ett noga utformat kit med garanti vilket borgar för driftsäkerhet och du ska kunna lite på detta från dag 1 - vilket är viktigt då det är till din bruksbil
* det bibehåller all din OBD-II funktionalitet (viktigt då din bil är såpass ny att det utförs en elektronisk miljökontroll på den dvs man läser ut OBD-II felkoder från den)
* kostnadseffektivt med en slutkostnad på gissningsvis runt endast 50K-60K
* möjligt att demontera (tar dock viss tid) inför varje besiktning
Länk

Men som alla skrivit innan, det är inte ekonomiskt eller praktiskt att gå den här vägen - helt enkelt enklare att köpa en E92 335i
Länk
Fj
3
Fjodor76
320i touring - 04
Tack för alla svar, blir kanske att ändra mina planer.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.