AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Vad testar en batteritestare?

Visad 486 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg1.869st
Postad/Inlagd2018-09-16 14:47
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Såg i mekonomens nyhetsbrev att de säljer en batteritestare:
[LÄNK]

Jag förstår ju att det är mer avancerat än en voltmeter och har fått lite föraningar om i andra trådar om att man kan mäta andra saker på ett batteri för att ser hur bra det egentligen mår.

Sulfatering på äldre typer av bilbatterier känenr jag till och det finns ju CTEK-laddare som delvis kan lösa upp detta, med någon form av chock/pulsad laddning?

Men vad mäter/testar egentligen en mer avancerad batteritestare? T ex står det att den sak mäta något med enheten EN - vad är detta och vad är bra resp dåliga värden?

Ser fram emot långa härliga utläggningar från proffsen här.

Tack på förhand!

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[122.148]
Antal inlägg10.178 st
Postad/Inlagd2018-09-25 03:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Är själv lite nyfiken på exakt hur dessa "modernare" batteritestare fungerar.

Vill gärna inte inte släppa de enkla/äldre testarna av typen "brödrost i form av ett rivjärn". Dessa är uppenbara i vad de testar och vad de gör, är väl därför jag föredrar dessa :-)

Dessa "modernare" batteritestare brukar ofta bara säljas med en knapp, en röd och en grön lysdiod och en urholkad instruktion som inte säger någonting av någonting.

Jag vill veta vad som testas, på så sätt vet jag hur jag ska tolka svaret och hur jag kan använda information i olika situationer.

Så vad jag förstår så mäter man i första hand konduktans, dvs ledningsförmåga eller vad jag förstår så försöker man mäta den inre resistansen som finns i alla batterier.

Olika batteriteknologier ska tydligen uppvisar olika kurvor av SoC (State of Charge) och IR (Internal Resistance). Blysyra-batterier verkar ha en någotsånär konsekvent kurva/förhållande mellan SoC och IR medans andra batteriteknologier kan ha lite mer komplicerade förhållanden.

Men frågan är om att endast mäta konduktans ger en bra totalbild, tex hur bra bild ger den över hur bra batteriet presterar under kraftig last? Det är en sak att mäta vad SoC är, det är en annan sak att mäta hur mycket spänningen sjunker när man belastar ett batteri (dvs hur mycket effekt batteriet klarar av att leverera).

Vill minnas att vissa "modernare" battertestare kombinerar båda tekniker, dvs den kollar SoC genom att mäta via konduktans samt konsumerar en viss mängd ström under korta intervaller och mäter hur mycket spänningen sjunker.

EN är bara ett av många sätt att ange kapacitet/prestanda hos ett batteri. Du har nog sett CCA (Cold Cranking Ampere) från SAE tror jag, sen har DIN en testmetod, IEC har en annan testmetod och här i Europa har vi Europastandarder och EN testvärdet som kommer ifrån EN 50342-1 standarden. Jag tror även RC testvärdet kommer ifrån EN 50342-1 standarden.

Kort och gott - EN är ett mått för vad batteriet kan prestera.

CTEK säger med "Område 200-1200 EN" att denna batteritestare fungerar på batterier som ligger inom detta område (jämför med batteriladdade som anger hur stora batterier de orkar ladda men då använder man Ah som mått).

Ta detta BMW AGM batteri som exempel - nedsölat med kryptiska förkortningar :-)
[LÄNK]

80 Ah : Anger batteriets kapacitet
800 CCA : Anger batteriets prestanda enligt mätmetod från SAE
800 A : Anger batteriets prestanda enligt mätmetod från EN 50342-1
140 RC : Anger batteriets reservkapacitet enligt mätmetod från EN 50342-1
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg21.523 st
Postad/Inlagd2018-09-25 08:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Förutom resistans, konduktans och ren spänning, tror jag även att de lägger på någon form av last en kort stund för att mäta hur batteriet reagerar.

Det är alltid intressant att veta hur saker fungerar men det viktiga är att de gör det... ;)

Batteritestare av denna form ger en rätt bra bild av batteriets status men man måste alltid mata in batteriets "fabriksdata" (de värden som BMW-slangen listade längst ner i sitt svar) - vilket är de data som analysen görs utifrån.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg1.524 st
Postad/Inlagd2018-09-25 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Vet man inre resistansen, Ri, vet man kortslutningsströmmen.
Vartefter batterier åldras/används så stiger den inre resistansen. Ju större den blir desto lägre ström kan batteriet lämna och ger större spänningsfall vid belastning.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.           IP: ...[.208.66]
Antal inlägg10.178 st
Postad/Inlagd2018-09-25 21:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det verkar som att CTEK-mätaren som det länkas till är av den lite mer avancerade typen som tar hänsyn till massor av olika faktorer och mäter på ett antal sätt och kombinerar ihop all denna info till en oftast korrekt och noggrann slutsats. Den skulle jag nog faktiskt själv kunna tänkas att lita på-

Men det är nog de där gjorda av Chinesium som jag är mer tveksamma till. Ni vet de där som ser likadana ut som de dyrare. Folk tycker att båda har ju två olikfärgade klämmor samt nån knapp och lite lysdioder som ser förtroendeingivande ut - men skiljer en tusenlapp i pris - klart jag köper den billigare! Och får nog kvalitet på sina mätningar efter priset... Hur mycket mätningar och olika faktorer tar dessa billigare hänsyn till? Här brukar det alltid kapas så många hörn att de till och med kapar hörn på en cirkel... Är väl som vanligt, man får vad man betalar för...
          IP: ...[.174.25]
Antal inlägg1.869 st
Postad/Inlagd2018-09-25 21:48
Anmäl svaretAnmäl svaret
330dA Xdrive touring - 10
330iA Cabrio -03
Hej!
Tack fär tipsen och jag fick lite nya ideer att googla vidare på och här hittade jag en sida som beskriver just EN-mätvärdena ganska bra:
[LÄNK]

Bruksanvisningen till cteks mer avancerade mätare gav också lite mer kött på benen
[LÄNK]

Alltid kul att lära sig lite mera, tack till er som hjälpt mej framåt!

/Patrik, som nog snart behöver nytt batteri i cabben

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
          IP: ...[.72.147]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02