Jag har en Suzuki Ignis Sport som projektbil/övningskörningsbil med sambos systerson som är 16.
Efter att bilen smällt i en trottoarkant lite väl hårt (jag körde) så glappar det rejält i hjulnavet vänster bak.
Jag har tagit loss bromsoket men sen tog det stop... vill minnas att det på BMW finns en liten skruv som håller bromsskivan på plats... men inte på Suzuki, där ser det ut så här: [LÄNK]
En granne föreslog att det är "koppen" i mitten som ska bort... men hur då?
Ska jag försöka pilla in en polygrip eller rörtång mellan bultarna... eller hur gör man?
Hur funkar handbromsen? Via oket eller via backar inne i skivan "ala BMW"? Om det är det senare så kan skivan sitta fast just pga bromsbackarna, slacka handbromsen!
Kroppen i mitten tror jag inte skall bort, du kan verifiera detta genom att kolla på bilder på hur nya bromsskivor ser ut... IP: ...[197.202]
BMW M2 LCI -18 BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87
Koppen har troligtvis inget med borttagning av bromsskivan att göra. Koppen brukar vara engångsanvändning, man slår bort den med en plattmejsel eller dylikt, börja från ena sidan. Men det ser ut som om du behöver få bort skivan innan du kan komma åt och slå bort koppen med en mejsel. Det ser jävligt rostigt ut, så det är inte konstigt om skivan är svår att få bort. IP: ...[.62.102]
Jo skivan borde släppa, men de kan "rosta fast rätt bra". Jag ser ingen annan anledning till de två gängade hålen än att underlätta vid en ev demontering? IP: ...[197.202]