AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
654

spiralfjädrar placering

Ek
9
Eken55
530-04
hur ska fjädern vara placerad i fjäderbenet. Måste dom ligga emot stoppen på tallrikarna.Det ser ut som dom inte gör det från fabrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Gå in på Sachs hemsida (onlinekatalogen) - där kan du ladda ner monteringsinstruktion för fjädern och fjäderbenets placering/vridning (skiljer sig mellan höger och vänster sida).

Men fjädern ska inte ligga "nere" i spåret utan ligga "uppe" på åsen - tvärtemot mot vad man skulle tro spontant.
Lite svårt att förklara i text, men bilderna i instruktionerna visar tydligt hur det ska vara.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ek
9
Eken55
530-04
Tack så mycket för ditt snabba svar.Men skulle du inte kunna skicka en länk på sidan,det var lite bökig att hitta på den så vore jag väldigt tacksam

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sök efter Sachs online catalogue och när du är inne i den går du till rätt produkt (sachs fjäderben/fjäder) och där finns monteringsanvisning att ladda ner som pdf-dokument.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
12.497
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det tog en timme att hitta något vettig där (och då är jag ganska skarp att sålla fram info och även hänger på den sidan lite då och då).

Men det var inte mycket bilder att hänga i julgranen :-(
Länk
Fungerande länk : Länk

Gaaaaaaaaaaaaaah! Äntligen!
Länk
Fungerande länk : Länk

EDIT : De där länkarna fungerade såklart inte utanför min egen session...
Jag laddade ned filerna och la till en fungerande länk undertill.

Jag gav mig inte här, för jag måste säga att det Johan B försökte beskriva lät fel i mina öron. Men nu brukar inte Johan B ha fel, så kunde inte låta bli att snoka :-)

Jag har alltid lagt mina fjädrar så de ligger emot kanten på gummiunderlaget/fjäderbenstallriken. Som i dessa bilder nedan.
Länk
Länk

Men det gör man för att dessa fjäderben och fjäderbenstallrikar var gjorda för att göra just så.

Man ser att designen på dessa E39/E60 är annorlunda och den där urgröpningen är mycket riktigt inte alls för att fjädern ska vara där (man ser att dess kontur inte kommer att följa fjädern särskilt bra) - men håller med om att det kan vara jäkligt lockande om man har lite bråttom.

Däremot så vill jag poängtera att den övre fjäderbenstallriken ska placeras "på det traditionella" sättet :-)
Länk
Länk
Ek
9
Eken55
530-04
Tack så hemskt mycket alla underbara människor för era svar på min fråga

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.