AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.788

Fördelningslådan på 520D XDrive 2015

no
16
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hej!
Är det någon som vet vad det är som går sönder normalt i en fördelningslåda.
mb
74
mberget
535d X-Drive 2012
M-sport
Hej

Normalt sett är det lamellerna som gör att man får byta fördelningslådan men jag hade ett konstigt missljud för ett tag sen som kom från fördelningslådan efter BMW felsökt. Detta var ett fel/ljud som de inte var vana vid och det är något lager i lådan som börjat ge upp. Lådan ska bytas på tisdag.
Se min tråd Länk

Mvh
no
16
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hej!

Det stämmer vad du skrev för att jag kollat på Youtube där de byter lameller, och min bil har nyligen passerat 10000mil. Jag har råkat hitta ett företag i Polen som kan reparera fördelningslådor, jag ringde de imorse och pratat utförligt om problemet, och de sa att man brukar byta lameller, iof min bil hackar lite bara om man ger full gas och ibland inte men det märks när man svänger med bil med pedalen i botten, vet inte exakt vad det kan vara för fel. Kör jag normalt så händer inget. Som tur var att jag upptäckte felet i god tid. Jag har funderingar om att fixa bilen där. De tar 800 euro för altt. Det är ca 140 mil dit.
no
16
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
deras hemsida

gearmar.pl

Tack för inlägget!
Ro
14
Robban_1976
520D XDrive Msport 2017
Har en 320d 2015 med 8000mil på mätaren som fördelningslådan skall bytas på. Har nyss köpt bilen så ÅF kommer att stå för kostnaden tack och lov. Verkar ju vara urusel kvalitet på BMW's fördelningslådor. Verkar vara ett mycket vanligt fel. Enligt meken så tränger det in föroreningar i oljan på fördelningslådan och att de nya är tätare vilket jag verkligen får hoppas.
no
16
noecho
520i Touring-00
523i LCI Touring-08
520D XDrive-Touring-15
Hej!

Hur upptäckte du felet? Känns det att det hugger lite eller?

Som tur din bil har rullat under 10000mil. Jag tror att även BMW tar det på Goodwill, BMW måste ta sitt ansvar i sådant problem, och det som är värst att det finns inga sensorer som varnar för felet, som kostar minst 25% av bilens pris.

Ro
14
Robban_1976
520D XDrive Msport 2017
Det jag märkte ganska snabbt var att under fullt gaspådrag så kände jag att bilen småryckte. Det kändes sedan riktigt påtagligt när jag hade husvagnen efter. Då kändes det ordentligt i hela bilen. Det högg ordentligt i drivlinan, speciellt i uppförsbackar. Vad jag hört så brukar inte BMW ge någon goodwill om bilen är såld av annan återförsäljare än just de som primärt säljer BMW. Så är fallet för min del.

Tycker det känns lite oroväckande dåligt och jag hoppas jag inte får samma fel igen senare när man inte har någon form av garanti kvar.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Det verkar kunna finnas anledning att utföra regelbundna oljebyten i förebyggande syfte.
Ett oljebyte kan självfallet inte reparera ett fel, men regelbundna byten i god tid innan symptomen framträder kan kanske rädda lådan från haveri eller åtminstone förlänga livslängden högst väsentligt.

Någon som vet hur oljebyte går till? Finns det någon intervall? Vilken tillverkare är det på fördelningslådan och har tillverkaren kommit med några rekommendationer?

(Jämför att ZF är tillverkare av automatlådan och deras egna rekommendationer avviker från BMW:s rekommendationer...).

Jag körde 24 000 mil med min förra E61 530d xD, även en del med husvagn, utan något problem med fördelningslådan. Så vitt jag vet utan oljebyte. Har inte heller hört något från nya ägaren som chiptrimmat bilen och förmodligen har den i dag gått minst 27 000 mil.
Är det samma fördelningslåda i F11?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns inget oljebytesintervall - det är "livstidsfyllning".

Problemet är att man måste plocka ner fördelningslådan och tömma ur den ur avluftningshålet och fylla på med ny olja...idiotisk konstruktion för jag misstänker också att det skulle förlänga livet avsevärt på dessa känsliga komponenter.


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Tack Johan, som alltid med värdefulla upplysningar.
Finns ingen möjlighet använda en sug och suga ur oljan?
Och sedan pumpa i nya oljan.

Om det stämmer (?) det jag läste i annan tråd att arbetet att byta oljan gick på ca 1000:- så måste det ändå vara enkelt och snabbt avklarat...
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Enligt det jag läste i BMW:s instruktioner (New TIS online) var att man inte får ur all olja om man inte tömmer ur den ur avluftningshålet - därav att lådan måste demonteras.

Länk

Det är möjligt att man kan suga/tappa ur olja med lådan monterad men då får man nog som sagt inte ut allt. Det är dock säkert så att det är bättre att byta typ 70% (gissning från min sida) än att inte byta oljan alls...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
fe
1.632
ferlin
Audi Q8 e-tron
Har också läst lite om detta, verkligen olämplig konstruktion som kräver att lådan plockas ner för oljebyte. Vore intressant att veta hur mkt som går att suga ut, är det säg 50% man gör det 3 gånger (alltså man byter, kör ett tag, byter...) så har man bytt det mesta.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
1000:- No way..... om man följer instruktionen, snarare 10.000 kr. Om man inte hittar någon billig källarskruvare,

Att man har tagit bort urtappningspluggen är ju för att man inte anser att någon, någonsin ska byta olja. Då hade ju pluggen funnits kvar.

Men det är klart, man kan ju suga ut lite, och sedan spruta in lite nytt.
Men nyttan är ju tveksam för kakxet av lamellerna som slists brukar ju samlas i botten på lådan.


Remove underbody protection
Remove complete exhaust system
Remove heat shields
Partially remove propeller shaft.
Disconnect propeller shaft at transmission.
Release centre mount.
Tie up propeller shaft to underbody.

Note:

Bending the propeller shaft by an excessive angle can cause premature damage to the joint/propeller shaft!

Support gearbox with jack when removing the transfer box.

Sen ska ju rubbet tillbaka också ...
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Jo, jag insåg också omgående att 1000:- är helt omöjligt.

En rimlig bedömning kan nog vara att en van mekaniker med rätt utrustning behöver 4-5 timmar för denna operation. Alltså troligen en kostnad på mellan omkring 5000 till 8000 beroende på vilken verkstad man anlitar. Ja kanske även 10 000 på en BMW-auktoriserad verkstad...

Men om det någorlunda enkelt är möjligt suga ut 70% av oljevolymen så tror jag man skulle kunna lyckas rätt bra med dubbla, eller tredubbla, byten.
1 liter är ju så liten volym så kostnaden för olja blir låg även med tredubbla byten. Om man ser till att ha fördelningslådan är väl varmkörd så är förmodligen 80-90% av smutspartiklarna fortfarande flytande och följer med ut. Med tredubbla byten skulle man i så fall kunna få ett helt acceptabelt resultat.
Men problemet är väl att man klarar inte att få ur 7 dl/70% volym?

Undrar just vad som i utvecklingsarbetet ligger till grund för beslutet att skippa oljeplugg?
Självfallet är det av ekonomiska skäl.
Men hur? Hur mycket billigare blir lådan man köper från en underleverantör/tillverkare för att man utesluter oljepluggen? Kan det vara motsvarande 20 kr? Gjutning av huset måste ju bli samma pris. Borrning/gängning av dräneringshålet kostar självfallet en del men sker ju automatiskt i samband men annan bearbetning av det gjutna huset, rimligen handlar det bara om högst någon enstaka krona. Oljepluggen kostar självfallet ett par kronor. Men vad kan det vara mera man sparar på??? Jag har svårt att få ihop ens de 20 kr jag gissade...
Om BMW:s inköpare är duktiga så borde man kunna förhandla till sig "gratis" oljeplugg från tillverkaren i samband med att man lägger order på några 10 000-tals tusen lådor.
Jämför detta (20 kr?) med att det kostar oss bilägare 8000 kr för ett oljebyte för att undvika ett haveri på lådan...
Eller jämför dessa 20 kr med vad ett haveri kostar. Är det 40 - 50 000 kr eller vad?

Alla känner ju till att någon "Life Time"-olja inte existerar. Ingen oljetillverkare i hela världen påstår sig ha någon sådan olja. Alltså vore det helt rimligt att det skulle vara möjligt utföra en så enkel service som ett oljebyte.

Jag begriper det inte.
gt
2.755
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Det kostade mig 5000 kr att byta 1 liter olja på en auktoriserad BMW verkstad, bilen lagrar felkod på att olja är sliten i fördelningslåda. Dessutom så är det inte alla modeller som är utan avtappsplugg så man undrar hur de tänker.
mr
6
mrgump
320d F31 -16
Väcker en gammal tråd. NO!! åkte du till Polen? Och om du gjorde, blev det bra?
bl
2.064
blixten
325i -88
Kan man inte borra, gänga och sätta dit en avtappningsplugg på befintlig fördelningslåda?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.