AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

BMW 740ia - 98 värme funkar ej.

Visad 442 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg18st
Postad/Inlagd2018-09-02 15:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740iA -98
V70R -00
645Ci -06
Hej!

Min e38 har slutat ge värme och tänkte höra mig för vad ni tror det kan vara.

Har bytt vattenpump, termostat, viskokoppling, kylare. Verkstad har vakuumsugit hela kylsystemet två gånger men kommer fortfarande bara kalluft.

Kan det vara värmepaketet så spökar eller nå kanaler som stockat igen.?

Tacksam för svar!

Stort Hjärta, Hårt Arbete!

BMW - Pure driving pleasure!           IP: ...[109.191]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-09-02 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Funkar nr 1 i länken? Nr 2 bör nog oxå vara fungerande... [LÄNK]           IP: ...[197.202]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-09-02 19:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Nr 1 (värmeventil, -er plus cirkulationspump/ ”hjälppump” / ”auxiliary pump”) i Dawwes länk innehåller nr 2 (cirkulationspump) som en komponent. Den är alltså bara en reservdel till nr 1. Jag har dessutom fått uppfattningen att nr 2 inte längre finns att köpa separat. Det är hela paketet, nr 1, som gäller och till ett pris runt 4-5000 kr.

Som tröst kan jag dock nämna, att en fungerande cirkulationspump inte behövs för att ge värme - så länge motorn går. Den vanliga kylvattenpumpen ger tillräcklig cirkulation. Däremot blir det inte mycket bevänt med restvärmefunktionen. Men det det är ett fel som nog är onödigt vanligt på våra gamla bilar. Pumpen går i princip hela tiden, när tändningen är påslagen och (elmotorns kol) slits så småningom ut. (Det finns ett kort inlägg av mig i en nylig tråd i ämnet. Den förklarar lite mer.)

Om din bils slangar o s v inte är igensatta, skulle nog själva ventilerna i nr 1, eller deras strömreglering, kunna vara defekt(a). Men om jag i denna stund minns rätt, är ventilerna vid strömlöshet ständigt öppna, d v s du borde i så fall ha fått mer värme än du önskar. Men det skadar nog inte att kolla paketet, nr 1, i a f.

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg1.042 st
Postad/Inlagd2018-09-03 14:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i -88
Jag tog loss och plockade isär nr 1 på min bil och gjorde rent den och då fungerade värmen ca ett år till. Satt ganska mycket avlagringar som gjorde att ventilerna som sitter i kärvade, gummibälgarna höll inte heller tätt. Sedan köpte jag en ny när bmw hade sin årliga rabatthelg (20%) i mars/april.           IP: ...[09.20.8]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-09-03 17:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Spola försiktigt med vattenslangen genom ventilerna och värmepaketet så du verkligen vet att det inte är stopp någon stans.

// Magnus

          IP: ...[4.39.24]
Antal inlägg11.182 st
Postad/Inlagd2018-09-03 21:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iL L7 -01
850 CiA -95
944 Turbo -90
Kubistar -08
Min aukt verkstad i Linköping bytte värmeventilen(vanligt fel på E38/38 enligt de) på min V12:a sedan funkar kyla och värme utmärkt. Kostnad för delen ca 1000kr och en kvart för bytet. De byter aldrig pumpen.
Mvh
Asken           IP: ...[236.229]
Antal inlägg49 st
Postad/Inlagd2018-09-09 15:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
728iA -98
Der är inget svårt jobb med att byta värmeventilerns son sitter på torpedväggen. Som tidigare sagts, så behövs inte cirkulationspumpen. Jag kte till skroten och tog ventilerna från en 5 serie. Kostade 125:-
          IP: ...[.70.251]
Antal inlägg15 st
Postad/Inlagd2019-09-24 15:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
501/8-57
502 Super-59
740 iA -96
Erfarenheten från detta problem så gjorde jag precis som "Blixten" gjorde. Och dessvärre med lika resultat. Ventilerna sitter fast efter ett och ett halvt år.

Nu när tråden är rätt entydig om problemet så är väl frågan vad man skall använda för fett till ventil halsarna som inte sköljs bort av glykolblandningen.

Att köpa begagnad eller ny är ju bara en tidsfråga innan det inte är en lösning.

          IP: ...[.20.130]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen