AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

RVS och/eller byta olja mellan rekommenderade intervall i en M235i xDrive

Visad 549 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg53st
Postad/Inlagd2018-09-01 19:06
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M235i xDrive Coupé -14
Har en 2014 års modell M235i xDrive som närmar sig 6500 mil. Gillar verkligen min bil och hoppas kunna köra många mil till under många år framöver utan dyrbara reparationer eller andra problem.

Tidigare i våras/somras hade jag den inne på besiktning för första gången och allt gick bra utan anmärkningar. Däremot tipsade besiktningskillen mig om att byta olja en gång även mellan de föreslagna intervallen från BMW som är 24 mån/3000 mil om jag minns rätt - dvs vid 12 mån/1500 mil.

Detta ifall jag vill att bilen ska fortsätta gå bra under lång tid framöver eftersom oljan om man följer BMW's föreslagna intervall hinner bli rejält dålig och därmed öka slitaget på motorn enligt honom.

Vad är er syn på det?

När jag sökte runt på info om det här snubblade jag även över en sajt som heter [LÄNK] ju väldigt bra när man läser om det, kanske lite för bra för att vara sant som ofta när det gäller såna saker. Samtidigt har produkten funnits på marknaden under lång tid vilket känns lite märkligt ifall den vore en ren bluff och många vittnar om att den faktiskt har haft en god effekt.

Hittade en flera år gammal tråd här inne om just RVS där jag ställde samma fråga men vore intressant med lite ny och fräsch input om någon här testat det på senare tid. Extra intressant förstås om någon skulle testat på en nyare BMW med liknande motor som i min 235a.

Som jag skrev i den andra tråden ska jag även söka runt lite mer på egen hand och se om jag kan hitta lite nyare tester. Produkten kommer tydligen ifrån USA så borde ju gå att hitta mer info där om man söker runt lite.           IP: ...[4.3.194]
Antal inlägg466 st
Postad/Inlagd2018-09-01 19:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
330i G20 M-sport
Byt olja på 1500mil bara, kostar väl i runda slängar 600kr om du köper olja o filter från Tyskland.           IP: ...[.33.160]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2018-09-01 19:30
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i xDrive Coupé -14
Varför köpa filter och olja från Tyskland?

Är det så mycket bättre/billigare än vad som går att få tag i här hemma?           IP: ...[4.3.194]
Antal inlägg23.177 st
Postad/Inlagd2018-09-01 19:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Tja, oljan kostar knappt 1/4 mot vad motsvarande olja kostar i Sverige...

Jag köper Aral SuperTronic 0W40 som är en äkta PAO-baserad olja med väldigt bra tekniska egenskaper (bland annat lägsta flytbarhetstemperatur ner till -60 grader C), som är BMW LL04-klassad (och finns med i BMW:s officiella godkännandelista).

Betalar runt 120 - 135 Euro för 20-litersdunk, inklusive frakt från Tyskland från seriösa/stora handlare.
Enda "strulet" är att man bör köpa en tappkran för att kunna hantera oljan något sånär smidigt och tappa över till t ex. 4- eller 5-litersdunkar - det är samma dunkar/gänga som till Castrol (Då Aral, BP och Castrol alla ingår i BP-koncernen) och tappkran finns att köpa hos t ex. Mekonomen/Autoexperten etc.

Filter kostar kanske en dryg hundring från stora tyska näthandlare, men sedan tillkommer ju frakt så ska man tjäna något på filter måste man nog köpa många (går väl iofs. "break-even" vid två filter mot svenska priser när man räknar med frakten) på en gång eller köpa andra reservdelar samtidigt.

RVS är jag personligen ytterst skeptisk till då de hittills inte lyckats leverera de opartiska testresultat de utlovat sedan nästan tio år tillbaka, som skulle styrka att produkten är så bra som de hävdar...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg53 st
Postad/Inlagd2018-09-01 20:00
Anmäl svaretAnmäl svaret
M235i xDrive Coupé -14
OK, har själv inget behov av 20 liter olja men tack iaf för tipset att det då kan löna sig att beställa från Tyskland.

Kollade just och såg att det går att beställa från bl a Schmiedmann där Castrol-olja i olika varianter låg på ca 600:- för en dunk på 5 liter vilket känns helt OK tycker jag.

Filter verkar kosta runt 150:-

Mmm...RVS tål att tänka på och är inget jag kommer hoppa på utan att först ha bättre info som känns trovärdig och jag därför vågar lita på fullt ut.           IP: ...[4.3.194]
Antal inlägg23.177 st
Postad/Inlagd2018-09-01 20:04
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, det klart att de flesta inte har behov av 20 liter för ett oljebyte...men byter man var 1500:e mil eller så och kör typ 3000 mil om året, behöver man inte lagra dunken några längre tidsperioder.

Har man dessutom mer än en bil går det ännu fortare... ;)

Literpriset blir ju ruggigt lågt och man får 20 liter olja för samma pris som BMW tar för ett oljebyte!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 449.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91