AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

ABS/DCS-fel efter en stunds körning 750 iL -99

Visad 358 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg82st
Postad/Inlagd2018-08-18 15:03
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej,

Problemen började med att bilen larmade för ABS och DSC fel. Larmkoden visade att ABS-givaren höger bak skulle vara trasig. Denna byttes men larmet gick inte att återställa (larmet kom tillbaka så snart bilen gjort en självcheck).
När bilen fått stå över natten startade dem emellertid utan larm morgonen därpå, men larmet återkom efter ca 10 minuters körning.
Och så har det fortsatt. Bilen startas utan larm (om den är kall), men säkert som amen i kyrkan så dyker larmet upp efter en stunds körning. Hastighetsmätaren slutar fungera samtidigt som larmet kommer, men detta har jag förstått är vad man kan förvänta.

Vad tror ni detta kan bero på? Det ligger ju nära tillhands att gissa att det är ABS styrenheten som spökar, men jag tycker att om det vore fel på den så borde felet (och larmet) ligga konstant...
Vad tror ni?

MVH//Mats           IP: ...[36.4.28]
Antal inlägg1.723 st
Postad/Inlagd2018-08-18 21:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Vet inte om det gäller e38 också, men vissa andra bmw kring denna årsmodell har problem med ABS modulen, det är något som glappar. Finns en firma som fixar det. Sök lite så hittar du nog info.

// Magnus

          IP: ...[4.47.36]
Antal inlägg3.782 st
Postad/Inlagd2018-08-19 00:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
540iaMT-02
#71/239
Sapphire Schwartz
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Garanterat styrenheten. Det blir avbrott när den blir varm.
Innosund heter firman. ca 2500-3000 kr tror jag.
Ett annat och billigare alternativ är att köpa en begagnad enhet och koda in med NCS-expert (som ingår ett Inpa kit) jättelätt att göra och kräver inga förkunskaper.

Mvh Ola

Min bil:
[LÄNK]           IP: ...[3.97.32]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-08-19 10:02
Anmäl svaretAnmäl svaret
Köp en burk kylspray i järnhandel.
När det sedan börjar lysa så stäng av bilen spraya modulen, vi av frost, dvs den svarta plasten inte hydralblocket som den sitter i.
Den ska verkligen vara vit av frost halva flaskan kommer gå åt.
Starta seden bilen direkt och börja kö så hjulen kommer i rullning, man har någon minut eller 2 på sig att göra detta innan modulen blir varm igen.

Släcks lamporna så kan du vara 99% säker på att felet ligger i modulen, skicka den till innosund, dom kan repararera den och ofta erbjuda utbytesmodul om den inte går att laga, när man får tillbaka den är det bara att montera tillbaka ingen kodning och grejer.           IP: ...[102.240]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-19 10:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag har öppnat en modul lagad av "Innosund". Det de hade gjort var att de hade "lött om" några få "kontakttrådar" mellan kretskort och soleonider(?), det syntes klart o tydligt. Original så är dessa "kontakttrådar" limmade på något sätt vad jag kunde bedöma. Denna modul fungerade ej men kunde i ytterst sällsynta fall "hoppa igång" främst på sämre mer ojämna vägar, oavsett varm eller kall, dvs ABS lampan slocknade o för blev slocknad i ett antal mil.

Trådarna jag pratar om sitter under det svarta locket som man får "skära bort". Det är mycket fina trådar, ser man nån suspekt så kan man chansa på att lämna in till valfri "löd expert" för reparation? Min grova gissning är att det med år/mil blir dålig/ingen kontakt mellan kretskort/soleonider?

En ny modul kostar i runda slängar 20k hos BMW, så det är lönt att laga de. Hur hållbar Innosunds lagning är låter jag vara osagt, men jag gissar att när man löder istället för att "limma" så är risken stor för sprickor i lödöarna med tiden, förmodligen inte så lång tid? Tillverkaren har ju förmodligen valt "limning" av en anledning?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2018-08-19 10:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej,

Tack för input. :)
Bra tips - jag får testa med kylspray och se om om jag kan få larmet att återställas.

Problemet med att köpa en begagnad enhet är ju att man inte vet i vilket skick den är, och det finns ju inga garantier för att inte motsvarande fel kan uppstå på denna enhet efter en tid. Men det är ju en billigare lösning, så jag får ta mig en funderare. :)

MVH//Mats           IP: ...[36.4.28]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2018-08-19 11:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
@Dawwe

Tack för tipset. Men är du säker på att detta är allt de gör? Det gör alltså ingen felsökning på kretsarna på kortet och byter eventuella defekta komponenter?
I så fall så borde man ju kunna lösa detta billigare, helt klart.

MVH//Mats           IP: ...[36.4.28]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-19 12:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Nej jag är inte säker så klart, men det var det enda som man såg med 100% tydlighet att de varit på. När man "skurit" bort locket så ser man "kretskortet" som på något sätt är "förbundet" med soleoniderna (?) på baksidan. Kretskortets samtliga komponenter är överdragna med nån rätt tjock "skyddande genomskinlig massa", eller rättare sagt utom där Innosund varit o lött (byt ut defekta trådar?). Hur själva kretskortet sitter fast kollade jag aldrig, men jag är 90% säker på att de inte bytt några ytmonterade komponenter, men jag kan ha fel då det kan finnas komponenter på baksidan. Iaf ser man att en av dessa trådar är av eller ser suspekt ut så... Man kan till o med satsa på att löda om samtliga (typ 7-10 trådar), men jag tror INTE att lödning är optimalt, möjligtvis om man har tillgång till mer "vibrationsstabilt lödtenn"?

Jag tror man skall vara försiktig med kylspray, det är en brännbar produkt. En bekant "dränkte" sin modul (som redan lagats en gång av Innosund) i kylspray i jakten på att hitta felet (några omlödningar såg suspekta ut bland annat). Det hela blev framgångslöst, kunde snarare ha slutat i katastrof.

Lödningarna (Innosunds) som sådana tyckte jag såg rätt dåliga ut faktiskt, å andra sidan är det smått o inte helt lätt misstänker jag. Här där jag bor finns det en elektronikfirma som kan byta rätt små komponenter (de löder manuellt), de har bland annat bytt en typ 100-pinnars liten "komponent" (på ett Apple moderkort) åt mig med små lödöar, de lödningarna såg iaf rent optiskt helt OK ut, även om man kunde se att det inte var fabrikslödningen längre...

Jag är ganska säker på att en elektronik reparatör har så pass mycket kompetens att han kan säkerställa att man har elektrisk förbindelse där det skall vara så för några få hundra lappar. I mitt fall kostade det 500 kr att byta den där komponenten. De monterade en begagnad komponent då nya inte finns att få tag på så de fick löda loss komponenten från ett annat kretskort (som hade ett annat fel...).           IP: ...[197.202]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-19 12:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
I vårt fall så rörde det sig om en 523i E39 -99. Innan "katastrofen" inträffade så slocknade lampan på sämre vägar under en lång körning norrut, o förblev släckt i ca 15-20 mil. Vid felkodsavläsning gav den felkod på ABS givare höger fram, efter byte så var felkoden borta men det dök upp en ny "ABS valve relay", o den gick inte att få bort? Mitt råd är att om man skickar in den till Innosund att be de att verkligen limma tillbaka locket de skurit bort nooooga. Inte med epoxi nödvändigtvis men nåt som håller fukten borta till 100%. Den jag öppnade var inget vidare tillbaka limmad, Innosunds "garanti försegling" var intakt, men garantitiden utgång för länge sedan högst sannolikt (oklart när den renoverades då bilen köptes så här)           IP: ...[197.202]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-08-19 12:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
Varför denna skepsis mot innosund?
Varför ska man byta komponenter när dom inte är trasiga, det är ingen hemlig att det är trådarna som går av eller släpper i lödningar. eller komponenter som har dåliga lödning.
Det som händer när lampan släcks är att lödningarna dra ihop sig av kylan, ett vanligt sätt att felsöka elektronik.
Kylsprayen kan du spraya på modulen utan problen, den blir inte het så inget kan fatta eld.

Det går förståss att laga själv om man inte vill lämna till innosund.


          IP: ...[102.240]
Antal inlägg82 st
Postad/Inlagd2018-08-19 13:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
M3 3.2 -97
325iM Cab -94
750 iL -99
Hej,

Stort tack för utförliga svar!
Grymt forum detta.

Jag återkopplar i tråden när problemet blivit löst.

MVH//Mats           IP: ...[36.4.28]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-19 13:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Delorian: ABS-enheten fattade eld på min brors -99:a..Bilen hade stått hela natten, det var ren tur att han stod bredvid bilen på morgonen när hans hund var ute o rastade sig själv o kände att "det luktade konstigt" från bilen. Det rök från ABS-modulen, lågor började bildas, släcktes genom att kväva OCH koppla bort batteriet fort som ögat... Kablage o kontakt-stycken är numera helt smälta och omöjliga att reparera, mer än byte av ABS-modul samt åtminstone skarva in 15-20 cm ny kabelstam/kontaktdon...

Jag är inte skeptisk mot Innosund men jag tror INTE att det optimala är att löda, men det är kanske den enda möjligheten att laga då trådarna inte kan limmas om? Däremot är det ju viss skillnad på 2500 kr kontra några 100-lappar, OM det nu inte är mer än att byta några trådar o löda lite. Jag vet att Innosund gör mer än så, dvs de kontrollerar enheten både före o efter rep, dvs de gör en funktionskontroll o säkerställer att enheten fungerar när den lämnar de, dessutom lämnar de garanti. En sådan kontroll/garanti får man inte för en "omlödning" för några hundralappar...           IP: ...[197.202]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-08-19 14:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är lött med från fabrik inte limmat.           IP: ...[102.240]
Antal inlägg10.051 st
Postad/Inlagd2018-08-19 15:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det såg inte ut så mer än där Innosund varit o grejat. Jag kunde inte se lödtenn vid "fabrikstrådarna", men de kan kanske vara en annan teknik de är lödda med som inte kräver synligt med lödtenn? Jag pratar om de tunna-tunna "trådarna" som går mellan kretskortet o "kontaktplattan". Det kan mycket väl se olika ut på modeller som har problem med ABS (före -99/00?) kontra de som inte har problem (facelift?). Den-99:a jag sett ser inte identisk ut med den på bilden! [LÄNK]           IP: ...[197.202]
Antal inlägg7.888 st
Postad/Inlagd2018-08-19 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det syns knappt, då det görs av maskin, limmet som läggs på är ett slags skydd.
Helt sanlöst att man kan göra en kosntruktion med så tunna trådar.           IP: ...[102.240]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen