AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Köpa bil med eller utan restvärde? Allmäna frågor kring billån.

Visad 1.063 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg256st
Postad/Inlagd2018-08-05 10:16
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Hejsan killar och tjejer.

För första gången har jag tänkt att köpa en lite dyrare bil och ta ett billån alternativt medlemslån på banken. Bilen kostar runt 250k så lånet hamnar på runt 200k.

Antingen så betalar jag av hela bilen på 6-7år eller fixar ett lån med 50% restvärde på 3år och byter bil, hur hade ni gjort?

Jag kan tänka mig att jag vill byta bil efter 3 år men det kan ju hända att jag vill behålla den också, måste jag betala in hela resterande summa på ett bräde då?

Bilen jag vill köpa är en audi s4 2012- och jag tror att den är värd mer än 50% om 3år.

Samt, hur hög ränta har handlarna egentligen? man ser ju kampanjräntor men hur ser den effektiva räntan ut på en billån som annonseras runt 4%?

På banken kan jag ta medlemslån med effektiv ränta 4,4% (privatlån utan säkerhet) , rätt smidigt att ha lånet hos den bank man har haft pengarna hos hela livet också känner jag?

Dela gärna med er om era erfarenheter.           IP: ...[201.103]
Annons
Antal inlägg2.683 st
Postad/Inlagd2018-08-05 11:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Jag har lån med restvärde på min bil. Det går att kicka om det efter tre år, alternativt sälja bilen och lösa det. Minns inte räntan, men på 158000 betalar jag 1700/mån.           IP: ...[.58.172]
Antal inlägg14.343 st
Postad/Inlagd2018-08-05 11:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det spelar ingen roll. Alla lån kan lösas i förtid ändå.

Normalt sett ska det vara lägre ränta med bilen som säkerhet, annars kan man lika gärna hoppa över det.

-------
//Lövet           IP: ...[9.76.22]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2018-08-05 12:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 3.8 1992
M535 1987
Så man kan bara fortsätta betala av i avtalad takt även de sista 50% av restvärdet efter 3 år? Finns det då någon som helst anledning att inte köpa med restvärde ? Om man nu är säker på att bilen kommer vara värd motsvarade restvärdr eller mer?           IP: ...[.150.92]
Antal inlägg2.683 st
Postad/Inlagd2018-08-05 15:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Som jag fick förklarat så kickar man om lånet utifrån det nya värdet på bilen. Jag kan inte se någon anledning till att inte köpa med restvärde.           IP: ...[.58.172]
Antal inlägg14.343 st
Postad/Inlagd2018-08-05 17:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Restvärdet är en marknadsföringsgrej som har med att få ner månadskostnaden så mycket som möjligt att göra. Det är psykologiskt bättre än att sätta avbetalningen på 6 år för det är ingen som planerar att behålla bilen så länge. Månadskostnaden därimellan blir i princip identisk.

Att bilhandlaren vill ha in dig efter 3 år för att "teckna om lånet" är för att han då får ett tillfälle att sälja en ny bil till dig...

-------
Antal inlägg2.683 st
Postad/Inlagd2018-08-05 21:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Marknadsföringsgrej? Skulle snarare se det som en attraktiv del av utbudet. Men ska man ha bilen länge kan det ju kanske kvitta. JAg behöver inte gå tillbaka till handlaren efter tre år, varken för att teckna om lånet eller för att sälja bilen.           IP: ...[.58.172]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2018-08-05 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 3.8 1992
M535 1987
Om man tar en bil på restvärde, kan jag då efter 3år byta in bilen hos vilken handlare som helst? Isåfall löses lånet per automatik via handlaren eller får man kulor som man sen själv betalar lånet med?

IP: ...[.150.92]
Antal inlägg1.787 st
Postad/Inlagd2018-08-05 21:51
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330i Touring -06
Porsche 911 -98
Nej man får aldrig några pengar från ett finansbolag. Ingen kan ju veta vad bilen är värd förrän den dagen den ska säljas, och meningen är nog som Lövet säger att man ändå bara byter in den o sen kritar upp en ny kärra. Förhoppningsvis är bilen då fortfarande värd nåt mer än restskulden och gäller som säkerhet för det nya lånet.

Väljer man istället att sälja bilen privat eller till handlare så är det förmodligenn som ett vanligt kreditköp att restvärdet/skulden ska banken ha, och ev överskott ägaren.
          IP: ...[139.235]
Antal inlägg14.343 st
Postad/Inlagd2018-08-06 00:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Robert Lundberg: Hur tror du annars att det går till? Ditt lån förfaller efter 36 mån så ska du äga bilen längre får du vackert betala restskulden där och då hos handlaren. Det är för att undvika sådant som handlaren får det till att "istället för att betala xxx för din gamla bil kan du lägga till yyyy så får du en ny". Great success för handlaren eftersom 9 av 10 lägger en mindre kontantinsats för en ny bil istället för att köra kvar sin gamla och betala (skenbart) mer för restskulden.

-------
Antal inlägg2.683 st
Postad/Inlagd2018-08-06 07:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW E46 CAB

Affären avseende lånebiten är inte mellan mig och handlaren. Jag kan välja mellan att betala återstoden av lånet, vilket jag kan sälja bilen för att göra, eller också starta om lånet. Inget av de momenten behöver jag besöka en handlare för att göra.           IP: ...[.58.172]
Antal inlägg217 st
Postad/Inlagd2018-08-06 09:22
Anmäl svaretAnmäl svaret
530D XDrive G31 -18
Nja ”starta om lånet” kan du inte göra hur du vill. Först och främst måste ju någon göra en värdering av bilen i så fall. Och sen får du ju antingen betala 20% kontant på det nya värdet och låna resten eller så får det bli ett blancolån med högre ränta. Lösa restskulden precis innan lånet löper ut kan du ju däremot göra utan inblandning av någon handlare. Grejen med restvärde är som många säger att man vill ha tillbaka kunden efter 3 år för att kunna sälja en ny bil till dem. Kostnaden för dig som kund blir ju i princip identisk om du betalar på 6 år utan restvärde eller om du tar det på 3 år med 50% restvärde.           IP: ...[.33.153]
Antal inlägg14.343 st
Postad/Inlagd2018-08-06 13:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kunde inte uttryckt det bättre själv ;-)

RobertL har dock helt rätt i att om han har cash på banken att lösa restskulden så behöver han inte besöka handlaren. "Problemet" är att folk inte har det och då har handlaren en "lösning" nämligen att betala kontantinsats på en ny bil istället vilket många gladeligen nappar på eftersom det är en skenbart lägre kostnad än restskulden. Lite som att kissa i byxan. Varmt på kort sikt men obehagligt i längden.

-------
Antal inlägg795 st
Postad/Inlagd2018-08-06 19:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
@andreas_lofgren

Hahaha...kunde inte sagt det bättre själv, varmt på kort sikt men obehagligt i längden.

Jag brukar säga att dom flesta som köper Ferrari pch Porsche på lån brukar vilja sälja bilen när det dags byta däck, dom ser bara bilen vad den kostade i inköp och inte underhållet som dom flesta missar och det blir ett uppvaknande för många.           IP: ...[.65.104]
Antal inlägg795 st
Postad/Inlagd2018-08-06 19:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
@Henrik

Restvärde är bra för dom som byter bil ofta, men du förlorar enorma pengar då man ofta måste kanske ut med en hundring i varje byte om du väljer lämna bilen som inbyte.

Nu pratar vi 250' vilket inte är alltför stora pengar men du bör fundera om du har orken och tålamodet betala varje månad, en sak att man har ekonomi för det men efter kanske 2 år börjar du känna bilen är gammal och du vill ha något nytt.

I övrigt tror jag inte du ska tro på nån värdestegring gällande Audin, det är som BMW, faller som en sten förutom vissa utvalda BMW Alpinor från 70/80/90-talet.....           IP: ...[.65.104]
Antal inlägg256 st
Postad/Inlagd2018-08-07 10:25
Anmäl svaretAnmäl svaret
M5 3.8 1992
M535 1987
Hejsan och tack för inputs :)

Eftersom att jag kör bl.a e34 m5 och som brukis en passat 3gb från 2003 (som jag börjar tröttna på) som för övrigt är den nyaste bilen jag ägt så tror jag inte att jag kommer tröttna på en 2012a efter 3 år, inte av åldersskäl iaf :-)

Väljer dessutom en s4 /335i eller liknande av anledning att det finns många olika välbeprövade trimsteg, kanske uppgradera den varje år? Jag vill inte tröttna på effekten alltså, jag gillar snabba bilar :)

Att betalavarke månad jag vad vid, det är ju så livet funkar i de flesta fall.. jag har dessutom rätt så god ekonomi, iaf så god så att jag när som helst kan lösa ett lån på 250k, vilket känns skönt och nästan en förutsättning för mig för att ta lånet.

Menar inte att s4an kommer stiga i värde, har rätt bra koll på den marknaden. Men jag tror att den kommer vara värd mer än 125k om 3år.

Verkar vara lite hugget som stucket, med restvärde eller utan. Men jag tror inte att jag kommer behålla den i mer än 3år.           IP: ...[.137.11]
Antal inlägg238 st
Postad/Inlagd2018-08-07 15:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
335i Touring M-sport
Är väl bara att köra på med 50% restvärde, bilen kommer vara värd mer än 125 om du inte kör väldigt mycket eller risar ner den totalt. Vill du betala av snabbare fungerar ju det med.           IP: ...[.36.135]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02
Pris: 24.900:-

BMW 320  -02
Pris: 80.000:-

BMW 628 CSiA  -84