AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
10.386

Ventura tuning till G30

Sida 2 av 4
Transocean
Bra skrevet Tom T. Jag tror du kommer att vara nöjd med Ventura. Det är mycket skrämselspropaganda och d y l som skrivs här eller rent av reklam för andra tuningfirmor. Det snackas bara om att "lura hjärnan på bilen"; det dom inte vill säga rent ut är att BMW ger full fabriksgaranti på boxtrimmade bilar från AC Schnitzer :-). Dom t o m säljer Schnitzer-tuning. Jag tror inte smålandsoptimering har knäckt B48:n än, hoppas att det inte blir 16 procent mindre effekt jämfört med original då!

Min 530e blev så här när jag bänkade den med en "EFFEKTBOX" Länk

Inte verkade motorn spika och ge 212 hästar istället för 252 original (16 % mindre med box enligt smo:-))) nääh den gav 338/508 nm. Men så kostar den också dubbelt så mycket än bondetrimmet från småland

Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Hej, här kommer en recension av Venturas tuning box till B48 motorn!

TL;DR - se nästa inlägg

Bilen
------
Boxen är installerad i en G30 530i M-sport, bakhjulsdriven och med en del tillbehör som ökar totalvikten såsom glastak, dragkrok och alla småtillbehör i IE.

Sulorna är Michelin Primacy 3 RFT med 245/275 och 19" fälgar.

Motorn är som sagt B48 med 252bhp.

Ventura & leverans
----------------------
Valde holländska Ventura efter att ha jämför mellan några olika leverantörer. Vissa gick bort då de var för generiska och med bara en eller två sensorer. Burger tunings JD4 har en massa diagnostik jag vet att jag inte kommer använda.

Ventura utvecklar boxar specifikt för tyska märkena BMW, Audi, MB och VW och det finns en del fina omdömen om dem. Deras hemsida lämnar en del att önska men det innebär förhoppningsvis att de lägger tiden på bättre saker som att utveckla bra produkter :)

Kontakten med dem var mycket bra, och de svarar på mail mer eller mindre dygnet runt. De saknar smidig betalningslösning dock så det fick bli banköverföring. Boxen kostade 650EUR vilket ligger i linje med ex JD4 eller RaceChip ultimate.

Leveransen var hem till dörren via PostNord.

Produkten & Installation
---------------------------
Bra paketerad, och hela boxen känns väldigt gedigen. Öppnar man boxen ser man att all elektronik är försluten i en grå massa vilket förmodligen betyder både att den tål mycket samt att konkurrenter inte kan plocka isär och analysera.

Boxen har två inställningsdelar, en för mappning som kommer på default 5. Detta är ett par snäpp under max effekt, och skruvar man upp till 6 krävs att man kör på 98 oktan. Jag har inte ändrat denna inställning. Teoretiskt kanske effektuttaget kan nå vad de anger på hemsidan om man skruvar upp den men jag tror inte motorn skulle blir så glad över det. Den andra inställningsdelen är fem pinnar med två byglar som används för att justera vrid på lägre varvtal, bränsletillförsel etc. Inte rört.

Boxen kommer med en enkel men tydlig installationsguide för just din motor och kopplas till fyra sensorer - turbotryck 1 & 3, bränsletryck och kamaxel, och installationen tog kanske 10 minuter. Själva boxen har dubbelhäftande kardborrtejp på undersidan så den är bara att trycka dit på angiven plats. Alla kablar är väl inkapslade och av precis rätt längd för var de olika sensorerna sitter.

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Tester
-------
Testerna är utföra i 29 graders värme, fuktig luft och på torrt plant underlag, 1/3 tank. Har kört i båda riktiningarna och tagit snittet. Körde LC i OEM utan hjulspinn och med hjulspinn med boxen i. Ändrade därefter till att köra utan LC med boxen och fick bort hjulspinn.

OEM LC
0-100 6.3 s
100-150 6.8 s

Ventura map 5 LC (default)
0-100 5.5 s
100-150 6.0 s

Ventura map 5 utan LC
0-100 5.2

Köregenskaper i övrigt relativt oförändrat, och här kommer många subjektiva delar in. Efter installation lyssnar, känner och tittar man mycket mer på hur bilen beter sig, och det är oklart om det är någon skillnad från innan - men jag TROR mig se följande skillnader:

- Bilen ligger på något lägre varvtal när man "cruisar" i comfort mode. Förbrukningen klart lägre (men som någon annan skrev i tråden, är det felmätning pga boxen?). Från kanske 7,6 l/mil under min vanliga resa till ca 6,7.

- Mer Dr J & Mr H känsla, dvs samma beteende vid lätt fot, men betydligt mer vrid vid gaspådrag. Enl uppgift ökar boxen turbotrycket med modesta (?) 0,35 bar.

- Mjukhet, lag, växlingar etc ser eller känner jag ingen skillnad på.

Notis:
Har bara sett en person som satt den på dyno och då med sin 320i. Resultatet för den personen var 240bhp och 353nm
Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
TL;DR

LÄS RECENSIONEN :D

Närå här är kortversionen:

650EUR för Venturas box till B48
0.8 s snabbare 100-150.
1.1 s snabbare 0-100 efter att ha lärt mig starta utan spinn.

Datorn visar lägre förbrukning med 10% vid normal körning. Oklar om det är sant eller ej, har inte gjort mätning vid tank ännu.

Upplever att den varvar lägre vid "cruising". I övrigt ingen märkbar skillnad på köregenskaper.
rs
241
rs_530dX
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@TomT => intressant läsning, alltid kul med bra recensioner. Viktigast att du är nöjd. En fråga, hur är tiderna mätta?
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Nja, visst kan boxar ge bra resultat och har vissa fördelar i att kunna ta av dom när man vill, men en bra optimering slår en box på fingrarna utan tvekan. Jämförelsevis visade en tuner i England bänkning på m140i där Jb4 på map 3 och downpipe/catback gav 421.7bhp samtidigt som en mappning med samma setup gav 458.7bhp.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Har själv funderat på Venturas box till min 330e med samma motor som i 530i
B48 men mindre effekt 184hk. Tydligen
har Mosselman åxå boxar för hybriderna
Vore kul att få en recension från
G30 530e mosselman

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Är åxå intresserad av Venturas box, det sitter ju samma motor b48 i 330e som 530i dock med mindre effekt. intressant att Ventura inte plockar ur mindre ur 330e sammantaget bensin + el 312hk, 518nm än ur 530i. Enligt Transocean har Mosselman tydligen också boxar till hybriderna om jag fattat rätt? Vore trevligt med en liten recension från 530e åxå, hur den funkar med den boxen!

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Är åxå intresserad av Venturas box, det sitter ju samma motor b48 i 330e som 530i dock med mindre effekt. intressant att Ventura inte plockar ur mindre ur 330e sammantaget bensin + el 312hk, 518nm än ur 530i. Enligt Transocean har Mosselman tydligen också boxar till hybriderna om jag fattat rätt? Vore trevligt med en liten recension från 530e åxå, hur den funkar med den boxen!

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Hur funkar Mosselman boxen på din din bi?

Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
@rs_530dX Jo, jag är väldigt nöjd. Har man inte provkört 530i så rekommenderar jag det innan man klämmer på 520/530d eller 540i. För mig var det sweetspot då jag var trött på dieselknattret, 540i blev lite dyr med all utrustning man ville klämma in när man väl sitter med konfiguratorn framför sig hos handlarn ;)

Det boxen framförallt har tillfört är för mig:
- Bättre vrid redan vid låga varvtal

- Accelerationen är linjär längre upp i hastigheter. Kan tillägga att det redan innan inte var några problem att köra om på motorvägen på ett sätt som ex 520d aldrig gjorde för mig innan, men nu är det nästan löjligt.

- Comfort mode påminner nu mer om hur Sport var tidigare

- Hela bilen i alla lägen känns "busigare" och ännu sportigare. Kan vara inbillning med, turbon och utblåset låter mer ;) Kommer förmodligen installera MPE ändå.

- Drar mindre, men jag vettefaan. Ser lite för bra ut för att vara sant. Ska göra en mätning vid tanken nästa gång (som nog blir i morgon så som jag kört sista dagarna).

Till din fråga om hur jag mätt så är det inte det mest märkvärdiga. Jag har filmat med en bra digitalkamera, först ut genom fönstret så att man ser när bilen börjar röra på sig, och sen hastighetsmätaren. Kruxet är den digitala mätaren som hoppas i intervall och går från 98 till 103.

Filmen har jag sen importerat i VSDC (Video Editor) där man kan lägga på en "counter" från framet då bilen börjat röra sig med bra precision och ja, ni förstår.

Kan ladda upp nånstans om ni vill.

rs
241
rs_530dX
@TomT => Ok, skiljer natuligtvis mellan mätartid och mätutrustning men inte speciellt mycket skulle jag gissa som du gjort, mätare visar ju fel och sedan stegen som du själv nämner. Känner igen flera skillnader mellan original och optimerad för min BMW. Comfort mode blir som sport, att bilen blir mer aggresiv/busigare, det med förbrukning beror nog lite på hur man är med högerfoten lol...Vad gäller ljud, intressant för har en mycket god vän som kört samma motor som min på en 5-serie och X4 och han tycker min låter annorlunda redan vid tomgång/låg hastighet med trim t.ex. när jag lämnar hans hus och han står utanför men kan ju skilja på hårdvara även om det är samma motor mellan olika år. Intressant att du var snabbare utan LC 5,2 är ju snabbt, nice...

P.S. 520d usch, kombin skulle vara familjebilen då jag har busbilen den trimmade SAABen så jag provkörde en sådan och tog inte många minuter innan jag lämnade tillbaka blev en kort provkörning...kör ca 2500-3000mil årligen och en hel del landsväg, en del autobahn och man vill ju kunna köra om säkert ja tom på svensk motorväg behöver man ibland acca snabbt förbi någon eller påfart. Säkert en snål motor men inte speciellt rolig motor/bil. D.S.

Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Gjorde ett nytt test nu ikväll, men tiden står sig. Har laddat upp en video här:

Länk

Läs i beskrivningen av videon hur jag hanterat den digitala mätarens "hopp".

Är rätt imponerad ändå.
Transocean
@Brattberg
Mosselman Itronic funkar extrem bra på 530e. Allting känns helt normalt bortsett från kraften då. Min bil bänkades till 337hk/508nm med Aral 102 oktan.
Länk

Det vill säga 269 hästar på bensinmotorn med Itronic, 184 utan. Märker man det i det vanliga livet? Garanterat! Sen kommer e-boosten tidigare än förr vilket jag anser som ett stort plus. Förr fick jag trampa pedalen mot golvet för att få hjälp av e-motorn, nu sker allting mycket mjukare. Vxl-lådan växlar som förr, ingen ändring där. Jag har inte haft några som helst felkoder eller andra problem med boxen. Mosselman skiljer sig något från Ventura och KCR då den även kopplas till bilens CanBus. Kort sagt går bilen som fan med Mosselman Itronic, det enda negativa är väl att toppfarten förblir det samma som förr. Det beror på hybriddriften.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Vore kul med lite mer ino från Tom T om hur Venturas box funkar på G30 med B48
det är ju samma motor i 330e men bara 184hk istället för 252hk orginal.

Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Vore kul med lite mer ino från Tom T om hur Venturas box funkar på G30 med B48
det är ju samma motor i 330e men bara 184hk istället för 252hk orginal.

Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Absolut, vad vill du veta mer om? Har som sagt inte bänkat men nån som tittar på videon kanske kan göra en gissning vad den ligger på i nog? Min gissning är väl ca +20% dvs 305. Kan skruva upp den till mao 6, har läst att det är rätt stor skillnad men drar mig lite för det även om jag alltid kör 98okt. Åsikt nån?
Visa användare
46
TomT
G30 530i IE
Någon kvalificerad gissning om effekt baserat på videon?

Kommer snart med rapport om förnrukningsmätning baserat på pump btw.
Br
27
Brattberg
BMW 330e 2016
Till Tom T ,
Hur går bilen lite mer utförligt?
Effektökning uppskattningsvis ,gång? hur mycket drar den?
Haft några problem med felmeddelanden?
Är du nöjd för övrigt med bilen?
Har samma motor fast i 330e därför intresserad finns ju Itronic åxå
Från Mosselman. Kul om du kunde ge lite info, möjligtvis inte kört den i bänk?
Mvh/Brattberg

rs
241
rs_530dX
@TomT => en 100-150 tid på 6,0 sek lutar åt strax över 300hk skulle jag tro/gissa. En längre repa hade gett lite bättre noggranhet.

Jämför t.ex. mot min BMW 530dx (se separat tråd) mätt med mätutrustning vikt 1960kg Xdrive automat och 100-150 = 6,35 medelvärde av 17 repor med BSR 301hk. BSR själva anger 6,61sek.

Tänk då att din bil är 150-200kg lättare skulle jag gissa om inte mer, vikt är pest för acceleration.

Oavsett fin bil och går fint.

ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Saxat från svensk Motoroptimering.

NYHET BMW 330e!
Original: 252 hk och 420 nm
SMO Steg 2: 370 hk och 570 nm!!!

Detta är bilen för dig som vill åka miljömässigt och samtidigt köra ifrån det mesta på vägarna!
330e har en elmotor samt en förbränningsmotor (B48) som är likadan som den i 320i på 184 hk. Total systemeffekt är 252 hk och 420 nm.
Eftersom förbränningsmotorn är strypt i 330e ger den otroligt fint resultat!
Vi är ett av de första företag i Sverige som kan optimera dessa bilar med en riktig ECU flash. Det görs helt och hållet över bilens diagnosuttag och vi döljer optimeringen.

Prestandamätningen visade:
70-120 km/h
Original: 5.4 sek
SMO Steg 2: 3.6 sek
Skillnad: 34%

100-150 km/h
Original: 7.2 sek
SMO Steg 2: 4.9 sek
Skillnad: 32%

Med SMO Steg 2 är den här bilen snabbare än exempelvis BMW 335i eller Audi S4.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.