Sida 1 av 4
|
|
---|---|
Hej, har precis fått hem och installerat Venturas box till min 530i. Första intrycket är mycket gott. Finns intresse för ett lite information om min upplevelse, tider och bilder så lägger jag lite tid på att fixa det. Säg till. Här är stället jag köpte ifrån: Länk | |
Vad blev totalkostnaden, var det krångligt att installera? FAF |
|
650 EUR kostade det och installationen var väldigt lätt. Har tagit lite bilder och tider 0-100, 100-150 nu. | |
Det var en rätt så bra ökning av effekten, 340hk från en 2 liters turbo. Hur känns karaktären på bilen efteråt? |
|
Transocean |
Ventura tar alltså ut 340 hästar från 2 liters turbon utan elmotor.Kan inte hålla länge? Mosselman tar ut 250hk plus elmotorn, det blev i mitt fall 338 hk/508 nm kombinerat. |
Nja, som så mycket nuförtiden så gäller det att komma igenom bruset (oavsett om det stämmer eller ej) så jag skulle ta siffrorna med en nypa salt. Boxen har ju olika mapping och man kan skruva upp den ett par snäpp från default (och då kanske hamna i närheten, men då tror jag man är lite farligt ute). Kommer gärna med utförligare recension om intresse finns? Just nu ser det ut som att prestandan blir mellan stock 540 och 530. Iom att 530 är något lättre än 540 måste jag säga att bilen känns otroligt trevlig att köra nu (var den iofs innan också). Får rätt mycket hjulspinn med LC så jag behöver några försök till för att få helt korrekta tider. |
|
Jag är nyfiken på hur den går, gör gärna en recension... | |
Jag är också nyfiken, har inte hört talas om denna typ av optimering tidigare. Hur kommer det sig att du valde detta istället för den vanligare OBD programmingen? Vilken effekt ska den ge i default läget? Effekter som listas för i stort sett alla andra modeller ligger ungefär som andra trimfirmor det är bara denna modell som sticker ut. |
|
Transocean |
murv, OBD-tuning går inte på B48:n. Vi snackar om effektboxar....dom har funnits i typ 30 år nu :-) AC Schnitzer t ex Länk . Eller gamla Hartge. Holländska Ventura tillverkar boxar i 600 € klassen. Racechip från Tyskland är billigare och enklare, Mosselman från Holland kostar ca 1000 € och Ac Schnitzer från 3000 €. |
Aha, en vanlig effektbox. Missförstod då när jag läste deras sida. Då kan dom omöjligen plocka ut den effekten dom anger. Jag såg dessutom att SMO numera gör den motorn via OBD och anger 300hk. |
|
Transocean |
Effektboxar kommer som sagt i alla prisklasser. Vissa t o m med fortsatt BMW-fabriksgaranti (Ac Schnitzer). Min förra bil var Ecu-tuned men den rejält dyrare boxen som jag har i nu funkar bättre och kan även stängas av/tas bort. |
Transocean |
"Jag såg dessutom att SMO numera gör den motorn via OBD och anger 300hk." Blääh.....Länk |
Recension kommer. Ventura anpassar boxen till den specifika motorn och jobbar vad jag förstod med bara med Audi, BMW, MB och VW typ. Den kopplas till 4 sensorer (till skillnad från en eller två som vissa andra) - 2 x turbo, kamaxel och bränsle. | |
Ang SMO så såg jag det på fb. Länk |
|
Intressant. Ser att de anger (FB länken) 100-150 från 6.8s original till 5.7s med optimeringen. 6.8 är precis vad jag fick original och 6.0 med Ventura. |
|
Ecun till f- och g-serie b47 b48 och b58 är knäckt sedan ett tag tillbaka, dock är utvecklingen fortfarande i ett tidigt stadie men jag skulle ändå ta en flashning alla dagar i veckan före en piggyback box. | |
@malcus Vad är de stora fördelarna som du ser med att flasha kontra en box? | |
@TomT => det finns många trådar/svar på det men en box "lurar" (bara detta borde vara varningens finger) bilen/styrenheten , vissa parametrar, vilket gör att allt annat är inte anpassat för det t.ex. växellåda ifall automat, antispinn/sladd, förbrukningsvärden mm. Med en riktig mjukvara bibehålls alla funktioner fungerande inkl. viktiga säkerhetsfunktioner för motor mm. Sägs att en box inte ger den effekt den skall eller i alla fall inte håller den med tid. Fundera mycket på en box för min BMW, bara kört mjukvara tidigare, men när jag läste på blev det mjukvara. Vad gäller själva trimmet, en 100-150 tid på 6.0 sek tyder inte på 340hk är min gissning. 0.8sek förbättring mot original med ca +80hk låter lite och 0.8 sek ovanligt lite förbättring vid trimning. Steg 1 med lägre effekthöjning brukar ge ca 1sek förbättring på 100-150. Sen är ett trim en risk oavsett :) |
|
Som ovan, en ordentlig flashning är mycket mer stabilt med bättre körbarhet och säkerhetsmarginaler. Några 340hk från endast en box kan man nog glömma också. 300hk steg 1 verkar vara en bra siffra, med annan downpipe kan man nog sikta på 320-330. | |
Här är ett test med org vs effektbox på B48 motorn. Länk Testaren är dock partiska. Dock skulle jag oxå likt andra i tråden föredra omprogrammerat styrsystem framför att försöka lura orginalprogrammet att ge mer effekt. |
|
Jo, jag har rätt bra koll på skillnaderna mellan de olika lösningarna, men det har liksom blivit en internetsanning i det som skrivs. Jag tycker det går lite troll i diskussionen och argumenten (riktiga eller ej) saknar ofta källa eller data alt är vinklade eller väldigt gamla. Det blir liksom en icke-diskussion när det fnyses åt effektboxar med negativt laddade ord kontra positivt laddade ord för omprogrammering. Eftersom detta (med andra källor och forum) är en guldgruva för information så är det viktigt att verkligen granska det som skrivs, samt vikta och fundera på det det i praktiken innebär med det som skrivs om de olika parametrarna som enligt källan anses förstöra eller försämra bilen. Är inte partisk (inte mer än att jag köpte det som i vissas ögon är en farlig och ful lösning ;) ), och har inte heller hävdad eller trott jag skulle kräma ur 340bhp ur min B48. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.