AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Trimning och väghållning ]

Ventura tuning till G30

Visad 9.071 gånger
Besvara
Sida: 1 2 3 4 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg46st
Postad/Inlagd2018-08-02 21:36
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
Hej, har precis fått hem och installerat Venturas box till min 530i. Första intrycket är mycket gott. Finns intresse för ett lite information om min upplevelse, tider och bilder så lägger jag lite tid på att fixa det. Säg till.

Här är stället jag köpte ifrån:
[LÄNK]           IP: ...[174.104]
Annons
Antal inlägg1.417 st
Postad/Inlagd2018-08-02 21:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
X4 30d -16
Vad blev totalkostnaden, var det krångligt att installera?

FAF           IP: ...[.164.48]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-03 16:34
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
650 EUR kostade det och installationen var väldigt lätt. Har tagit lite bilder och tider 0-100, 100-150 nu.           IP: ...[174.104]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2018-08-04 20:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530xd
Det var en rätt så bra ökning av effekten, 340hk från en 2 liters turbo.
Hur känns karaktären på bilen efteråt?           IP: ...[.46.118]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2018-08-05 00:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ventura tar alltså ut 340 hästar från 2 liters turbon utan elmotor.Kan inte hålla länge? Mosselman tar ut 250hk plus elmotorn, det blev i mitt fall 338 hk/508 nm kombinerat.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-06 10:13
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
Nja, som så mycket nuförtiden så gäller det att komma igenom bruset (oavsett om det stämmer eller ej) så jag skulle ta siffrorna med en nypa salt. Boxen har ju olika mapping och man kan skruva upp den ett par snäpp från default (och då kanske hamna i närheten, men då tror jag man är lite farligt ute).

Kommer gärna med utförligare recension om intresse finns? Just nu ser det ut som att prestandan blir mellan stock 540 och 530. Iom att 530 är något lättre än 540 måste jag säga att bilen känns otroligt trevlig att köra nu (var den iofs innan också). Får rätt mycket hjulspinn med LC så jag behöver några försök till för att få helt korrekta tider.           IP: ...[195.146]
Antal inlägg241 st
Postad/Inlagd2018-08-06 13:44
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
Jag är nyfiken på hur den går, gör gärna en recension...           IP: ...[125.147]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2018-08-06 14:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530xd
Jag är också nyfiken, har inte hört talas om denna typ av optimering tidigare.
Hur kommer det sig att du valde detta istället för den vanligare OBD programmingen?
Vilken effekt ska den ge i default läget?
Effekter som listas för i stort sett alla andra modeller ligger ungefär som andra trimfirmor det är bara denna modell som sticker ut.           IP: ...[.46.118]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2018-08-06 18:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
murv,

OBD-tuning går inte på B48:n. Vi snackar om effektboxar....dom har funnits i typ 30 år nu :-) AC Schnitzer t ex [LÄNK] . Eller gamla Hartge. Holländska Ventura tillverkar boxar i 600 € klassen. Racechip från Tyskland är billigare och enklare, Mosselman från Holland kostar ca 1000 € och Ac Schnitzer från 3000 €.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2018-08-06 18:59
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530xd
Aha, en vanlig effektbox.
Missförstod då när jag läste deras sida.
Då kan dom omöjligen plocka ut den effekten dom anger.
Jag såg dessutom att SMO numera gör den motorn via OBD och anger 300hk.           IP: ...[.46.118]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2018-08-06 19:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Effektboxar kommer som sagt i alla prisklasser. Vissa t o m med fortsatt BMW-fabriksgaranti (Ac Schnitzer). Min förra bil var Ecu-tuned men den rejält dyrare boxen som jag har i nu funkar bättre och kan även stängas av/tas bort.           IP: ...[207.240]
Antal inlägg3.034 st
Postad/Inlagd2018-08-06 20:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
"Jag såg dessutom att SMO numera gör den motorn via OBD och anger 300hk."

Blääh.....[LÄNK]           IP: ...[207.240]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-06 20:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
Recension kommer. Ventura anpassar boxen till den specifika motorn och jobbar vad jag förstod med bara med Audi, BMW, MB och VW typ. Den kopplas till 4 sensorer (till skillnad från en eller två som vissa andra) - 2 x turbo, kamaxel och bränsle.           IP: ...[195.146]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2018-08-06 20:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530xd
Ang SMO så såg jag det på fb.
[LÄNK]
          IP: ...[.46.118]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-06 20:55
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
Intressant.

Ser att de anger (FB länken) 100-150 från 6.8s original till 5.7s med optimeringen.

6.8 är precis vad jag fick original och 6.0 med Ventura.           IP: ...[195.146]
Antal inlägg554 st
Postad/Inlagd2018-08-06 21:36
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330d xdrive Touring -20
Ecun till f- och g-serie b47 b48 och b58 är knäckt sedan ett tag tillbaka, dock är utvecklingen fortfarande i ett tidigt stadie men jag skulle ändå ta en flashning alla dagar i veckan före en piggyback box.           IP: ...[34.34.9]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-06 22:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
@malcus Vad är de stora fördelarna som du ser med att flasha kontra en box?           IP: ...[174.104]
Antal inlägg241 st
Postad/Inlagd2018-08-06 23:15
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
BMW 530d BSR xDrive M Sport F11 -12
SAAB 9-3 SS Aero Hirsch -04
@TomT
=> det finns många trådar/svar på det men en box "lurar" (bara detta borde vara varningens finger) bilen/styrenheten , vissa parametrar, vilket gör att allt annat är inte anpassat för det t.ex. växellåda ifall automat, antispinn/sladd, förbrukningsvärden mm. Med en riktig mjukvara bibehålls alla funktioner fungerande inkl. viktiga säkerhetsfunktioner för motor mm.

Sägs att en box inte ger den effekt den skall eller i alla fall inte håller den med tid.

Fundera mycket på en box för min BMW, bara kört mjukvara tidigare, men när jag läste på blev det mjukvara.

Vad gäller själva trimmet, en 100-150 tid på 6.0 sek tyder inte på 340hk är min gissning. 0.8sek förbättring mot original med ca +80hk låter lite och 0.8 sek ovanligt lite förbättring vid trimning. Steg 1 med lägre effekthöjning brukar ge ca 1sek förbättring på 100-150.

Sen är ett trim en risk oavsett :)           IP: ...[125.157]
Antal inlägg554 st
Postad/Inlagd2018-08-07 06:24
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
330d xdrive Touring -20
Som ovan, en ordentlig flashning är mycket mer stabilt med bättre körbarhet och säkerhetsmarginaler. Några 340hk från endast en box kan man nog glömma också. 300hk steg 1 verkar vara en bra siffra, med annan downpipe kan man nog sikta på 320-330.           IP: ...[34.34.9]
Antal inlägg29 st
Postad/Inlagd2018-08-07 13:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
F11 530xd
Här är ett test med org vs effektbox på B48 motorn.
[LÄNK]
Testaren är dock partiska.
Dock skulle jag oxå likt andra i tråden föredra omprogrammerat styrsystem framför att försöka lura orginalprogrammet att ge mer effekt.
          IP: ...[.46.118]
Antal inlägg46 st
Postad/Inlagd2018-08-07 15:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
G30 530i IE
Jo, jag har rätt bra koll på skillnaderna mellan de olika lösningarna, men det har liksom blivit en internetsanning i det som skrivs. Jag tycker det går lite troll i diskussionen och argumenten (riktiga eller ej) saknar ofta källa eller data alt är vinklade eller väldigt gamla. Det blir liksom en icke-diskussion när det fnyses åt effektboxar med negativt laddade ord kontra positivt laddade ord för omprogrammering.

Eftersom detta (med andra källor och forum) är en guldgruva för information så är det viktigt att verkligen granska det som skrivs, samt vikta och fundera på det det i praktiken innebär med det som skrivs om de olika parametrarna som enligt källan anses förstöra eller försämra bilen.

Är inte partisk (inte mer än att jag köpte det som i vissas ögon är en farlig och ful lösning ;) ), och har inte heller hävdad eller trott jag skulle kräma ur 340bhp ur min B48.           IP: ...[195.146]
Sida: 1 2 3 4 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2023 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW z3  -97
Pris: 55.000:-

BMW 550i LCI  -07
Pris: 175.000:-

BMW 330Ci  -01
Pris: 35.000:-

BMW 325i Coupé E92  -07
Pris: 78.000:-

BMW 540i  -00
Pris: 65.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen