AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Noxem? Är det någon som testat noxem sensorn?

Visad 6.828 gånger
Besvara
Sida: 1 2 AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Inlagd av Fråga
Antal inlägg134st
Postad/Inlagd2018-08-02 16:22
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:

525i -07 E61 LCI
Hej allihop!

Startar denna tråd för att alla ska ha nytta av den.

Är det någon som har testa noxem emulatorn för att ersätta den befintliga NOx sensorn?
I så fall, hur fungerar den? Hur upplevs körglädjen?           IP: ...[.53.233]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2018-08-03 23:40
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 3,0 -03
Intressant fråga. Funderar oxå på noxem. Ett ständigt bekymmer på n53 med nox sensorer och nox kat. Att slippa bekymra sig över dessa hade varit trevligt. Oxå intresserad ifall någon har erfarenhet av Noxem...           IP: ...[4.44.50]
Antal inlägg524 st
Postad/Inlagd2018-08-04 13:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i T -08
Garanterat att det inte finns någon N53 med fungerande NOX kat om den inte haft version 11 spridare från början.

Själv har jag fått två NOX kat men hade inte ver 11 spridare från början.
Nu har NOX sensorn nr 3 lagt av sedan en tid.

Min BMW verkstad säger att de aldrig bytt några ver 11 spridare.

IP: ...[.26.219]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2018-08-31 11:30
Anmäl svaretAnmäl svaret

525i -07 E61 LCI
Jag har lite uppdateringar och erfarenheter andra människor världen över som testat NOXEM och är nöjda med resultaten. Är det någon i Sverige som testat den?

[LÄNK]           IP: ...[.53.233]
Antal inlägg258 st
Postad/Inlagd2018-09-03 12:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -08
Jag har precis beställt, återkommer med hur det framskrider.
Behöver även skaffa ISTA D för att nollställa..           IP: ...[1.1.143]
Antal inlägg71 st
Postad/Inlagd2018-09-03 18:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i E91 -09
Följer tråden. Även jag är intresserad! Synd att euron är så dyr i dagsläget.           IP: ...[0.8.115]
Antal inlägg217 st
Postad/Inlagd2018-09-04 09:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -10
Följer..

Så den här komponenten tillåter 'magerläge', trots trasig noxkatt?

Någon som vet vilka villkor som ska vara uppfyllda för att magerläget ska gå in? Hastighet, varvtal, trottelläge, etc?

Min bil är tillverkad 201002. T-spolar samt hpfp är garantibytta, men inte spridare. Oklart vilken ver som jag har. Noxkatt och -sensor verkar fungera efter 9000 mil, peppar, peppar... har själv kört 'avsulfateringsprogram' om det nu hjälper till med livslängden på delarna? 0,63 enl färdd över 6 mil i lugnt tempo iaf.

/Anders           IP: ...[203.103]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2018-09-07 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Coupé -08
Beställde igår, skickades idag.

Ja, den tillåter 'magerläge' även om inte noxkat är OK, eftersom den säger till DME'n att allt är OK, om jag fattar rätt.

Vad gäller förutsättningar för 'magerläge' så finns det massa matnyttig info på bimmerprofs.com som säljer Noxem, jag läste det för nån månad sen, verkar som om de vet vad de håller på med. Intressant läsning, rekommenderas.

Men generellt kan man nog säga att den gå över i stratified mode (magerläge) vid låg last, som t ex landsvägskörning i maklig takt.           IP: ...[.232.15]
Antal inlägg217 st
Postad/Inlagd2018-09-10 09:35
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -10
Tack, väldigt bra och detaljerad info där! :)

/Anders

IP: ...[.30.160]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2018-09-10 12:14
Anmäl svaretAnmäl svaret

525i -07 E61 LCI
Hej!

Underbart att tråden livas upp! Viktigt att de som installerat och testkört återkopplar så att det gör det möjligt för att stackare att göra den bästa investeringen           IP: ...[.53.233]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2018-09-13 14:47
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Coupé -08
Fick min beställning idag, dvs ganska exakt en vecka från beställning tills jag hade den i handen.

Beställde sent torsdag kväll för en vecka sedan, den skickades på fredagen, och sen har trasporten tagit ca. en vecka.

Nu ska den "bara" monteras dit och ny "inlärning" göras. Ska få hjälp av en bekant som har lift o sitt garage så det beror på när han kan.           IP: ...[.232.15]
Antal inlägg258 st
Postad/Inlagd2018-09-14 09:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -08
Fick min beställning igår och kunde inte vänta med att börja..

Det är ganska enkelt att montera.. om man bortser från att sensorn satt som berget.
Värmde, slog med hammare, kylde, rostlösare...prövade allt och var påväg att ge upp..

Men en välriktad spark på nyckeln (som egentligen var för att jag var så arg) så lossnade sensorn. Jag kan varmt rekommendera att ha en lyft så man kommer under ordentligt, det hade inte jag...

Hur som så har jag nu kört bilen, utan att nollställa adaptionen, och märker en avsevärd skillnad, och inga nya felkoder har poppat upp.

Några hästar till, möjlig placebo, hittade jag också.

Återkommer när jag fixat en fungerande ISDA D och återställt enligt enligt instruktionerna.           IP: ...[.172.52]
Antal inlägg134 st
Postad/Inlagd2018-09-17 14:37
Anmäl svaretAnmäl svaret

525i -07 E61 LCI
Speedy! Vad hade du för felkod innan?
Vad menar du med några hästar till?

För övrigt vill jag tacka alla som vill dela med sig erfarenheter           IP: ...[.255.40]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2018-09-17 21:23
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Coupé -08
OK, nu är den bytt, och jag har även gjort jobbet i ista-d och inpa.

Vad gäller det fysiska jobbet var det inga problem alls. Det var lätt att få bort den gamla sensorn, den lossna efter lite 5-56 med bara en 20cm skiftnyckel, ingen värme eller kyla behövdes.

Sen hittade jag nog felet på min gamla sensor. Sladden hade legat emot en plåt med lite spänn på kabeln, och den hade nötts ut av vibrationer och det fanns ingen isolering kvar på åtminstone två ledare, så dessa låg kortslutna mot plåten.
Den sensorn kan omöjligen ha fungerat alls, och det var ju det jag såg i ista-d oxå.
Däremot har jag aldrig haft problem med ojämn gång innan bytet heller, motorn har gått bra, om än bara i "Homogen" mode.

Så ett tips kan ju vara att kolla detta innan man beställer en noxem, men strunt samma för min del, det hade troligen slutat fungera i vilket fall snart.
Min bil har gått ca. 8000 mil

Instruktionerna för ista-d, på bimmerprofs.com, stämde inte helt, troligen har jag en nyare version av ista-d, jag har 4.10

När man ska tala om att man bytat nox-sensor och nox-cat får man stega ned i en rad sub-menyer i "service functions"/"power train" och till slut kommer man till NOx cat, och där ska man köra "service programmet" i vilket man kan resetta både NOx-sensor och NOx-cat livslängd. I ett läge säger ista-d att man ska koppla bort terminal 15 och "R". Jag hittade nån tråd på nätet som sa att det går lika bra att i det läget stänga av tändningen i samma tid, 15 sekunder säger ista-d, och det funkade för mig.

Man kan senare (och innan om man vill) kolla på hur mycket svavel som MSD80 tror det finns i NOx-cat'en. Det är ett matematiskt uppskattat värde som alltså resettas när man säger att NOx-cat'en är bytad.

Man ser hur mycket svavel som finns i den genom att göra som det beskrivs här i inpa:
[LÄNK]

i fältet "Schwefelbeladung". Den bör bli nära noll efter man "bytat" NOx-cat. Jag hade 19 mg efter lite körning för att lära in ny adaption.

Jag har efter reset av livslängd på NOx cat och sensor, som det beskrivs här:
[LÄNK]

gått vidare med reset av adaptioner och att skapa nya adaptioner som det beskrivs här:
[LÄNK]

och den senare instruktionen stämmer bra. Det funkar precis som det beskrivs. Jag fick försöka några gånger eftersom värdena lästa med inpa plötligt slutade uppdateras, men det kan ha varit problem med min dator. (Jag kör linux med windows i virtuell maskin, och VBox krånglar fruktansvärt i ubuntu 18.04)

Om man under tiden man lär in nya adaptioner tittar här:
[LÄNK]

första menyn som visas i det dokumentet, så kan man se vilken mode motorn för närvarande jobbar i. Det finns alltså tre, "Homogen" längst till vänster, "Homogen layer" i mitten och "layer", samma som stratified charge, längst till höger. Man ser det på lambda-värdet oxå.

Jag körde tre omgångar 5-10 minuter i 70-80 km/h med 5 min tomgång mellan varje, stängde sedan av tändningen, och lät den stå tills den slockna helt, och sedan tre omgångar till, som första gången.

Det varnas för att motorn kan gå ojämnt i början efter man raderat de gamla adaptionerna, det var inte så för mig, den gick jämnt hela tiden. Däremot får jag lite larm nu under inlärning av nya adaptioner, men det sägs oxå vara normalt.

Innan alla "lernbits" är satta igen som det beskrivs här:
[LÄNK]
i första bilden/menyn så är adaptionen inte helt klar om jag fattar rätt. Jag har än så länge några "cirklar" som inte är "svarta", så den är inte helt klar med inlärning. Tror inte det är lönt att mäta ny bensinförbrukning innan den lärt in alla "bitarna" helt.

Jag hade dessutom 0,63 l/mil redan innan jag bytade till Noxem, och då gick bilen bara i "Homogen"-mode, så jag räknar inte med att få nån drastisk sänkt besinförbrukning, tror inte det kan bli så mycket lägre på en 3-liters sexa med 217 hästar. Men jag återkommer på den punkten senare.

Kan inte säga att bilen på något sätt är varken bättre eller sämre att att köra efter bytet till Noxem, dvs körkänslan, än så länge i alla fall.

Återkommer.

/Håkan           IP: ...[.232.15]
Antal inlägg258 st
Postad/Inlagd2018-09-24 08:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab -08
Tack Biz/Håkan för en grundlig genomgång, denna är en kandidat till Mekartips!

IP: ...[1.1.143]
Antal inlägg6 st
Postad/Inlagd2019-02-01 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
523i Touring -08
Hej, kan vi inte få en långtidsrapport? Fungerar det fortfarande lika bra, inga någon som besiktigat bilen efter ingreppet? Avgasvärden ok då eller?

Funderar på att köpa denna själv.

IP: ...[4.53.61]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2019-02-01 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Coupé -08
Hej,

Lite sent svar o dåligt samvete, men det beror på att jag har haft andra problem med bilen som har påverkat.

Efter jag raderat adpaptioner och sedan låtit bilen skapa nya så fick jag en del larm. Ett larm gällde möjlgt fel på bränslepumpen (i tanken) felkod 0x2aaf vill jag minnas att det var. Efter många om och men, tänker inte gå in på detaljerna här, visade det sig vara tryckgivaren på lågtrycksidan, eller möjigen oxå bränslepumpen, jag har bytat båda.
Som jag ser det kan det vara så att det fanns felet innan men att det syns först när bilen försöker gå i magerläge eftersom det verkar kräva att allt annat är tipp topp. Har man fel på bränsletrycket, även på lågtrycksidan, så går den inte till magerläge och det skapas inga nya adaptioner.
Eller så gick tryckgivaren sönder precis efter jag bytat till noxem. Däremot så tror jag inte ett ögonblick att noxem orsakat att tryckgivaren gick sönder.

Hade jag börjat med detta nu, när jag vet mer, så hade jag provat utan att resetta adaptionerna först. Jag har en väldigt gammal mjukvara i motorstyrenheten, och dessa kan ha problem med att skapa nya adpationer. Nu är det nästan 2 månader sen jag reseta sist, och den har inte gjort klar allt än, det fattas vissa värden. Har väl kört mellan 100 och 200 mil på dessa nästan två månader.

Nåt annat jag märker är felkod 3104 dyker upp rätt ofta, ihop med lite misständning. Detta händer mest när motorn är halvkall, troligen första gången den går över i magerlägen när den är kallstartad, oftast efter 5 minuters körning eller så. Läser man på bimmerprofs.com så kan detta bero på massor av olika saker. Själv tror jag att jag har för gammal mjukvara i MSD80 som sagt.

Så fort man fått larm 3104 så går den inte till "stratified charge" på kanske 10-15 minuter, utan stannar i mellanläget "Homogen lean" eller "Homogen". På min bil är den inte speciellt ofta i "Stratified charge" utan oftast i "Homogen lean". Innan jag byta till Noxem var den naturligtvis endast i "Homogon"

Sammanfattningsvis; jag tror att min Noxem funkar bra, men att jag har nåt annat fel på bilen som jag misstänker kan vara gammal mjukvara i MSD80. Jag är oxå helt säker på att dessa problem hade funnits där med en OEM nox-sensor oxå.
Ska motorn gå i magerläge måste allt vara i tipp topp verkar det som, har man nåt mer dolt fel så ser man inte det förrän efter man bytat nox-sensor/Noxem

mvh Håkan           IP: ...[.232.15]
Antal inlägg24 st
Postad/Inlagd2019-05-25 14:09
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z4 3,0 -03
Jag funderar oxå på att skaffa noxem till min n53. Känner ni till någon i södra skåne som kan programmera in noxem?           IP: ...[.45.171]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2019-05-25 15:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA Touring M-sport -11
Intressant tråd och tack för den utförliga beskrivningen box.

Misstänker att jag också har problem med Nox sensorn på min F11 med tanke på felkoder som jag ser och som jag frågade om i annan tråd men fick ingen respons

Tråden: [LÄNK]

Vad hade ni för felkoder som avhjälptes med noxem?

Är det värt att sätta in en noxem om nox caten funkar eller ska man byta sensorn bara?           IP: ...[100.182]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2019-05-29 20:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Coupé -08
84jr0:

Det finns en lista här på vilka fel-koder som har att göra med trasig nox-sensor:
[LÄNK]

Eftersom Noxem är billigare än en ny sensor skulle jag absolut bytat till Noxem mom sensorn är trasig och ändå ska bytas.           IP: ...[.232.15]
Antal inlägg235 st
Postad/Inlagd2019-05-29 21:41
Anmäl svaretAnmäl svaret
523iA Touring M-sport -11
Biz:

Bimmerprofs har jag läst igenom och det var intressant och lärorik läsning. Jag har de felkoder som omnämns där.

Gjorde ytterligare diagnos på min bil och blir lite fundersam vad som är felet. Mitt i diagnosen tändes motorlampan med felkod på en insprutare men omstart av motorn löste problemet. Körde med bilen och kollade värden och den skiftade alla tre lägen homogenious/homogenious lean/stratified och även desulfateringen gjordes och jag såg värdera sjunka. Med andra ord ser det ut som att allt funkar som det ska. När motorn uppnått arbetstemperatur så ställde den sig i homogenious läge och låg där resten av tiden.

Om jag fattat det rätt så ska den inte ligga där hela tiden utan endast vid speciella tillfällen.

Har någon annan fått felkod på insprutare när nox sensorn varit kass? Mina insprutare byttes för inte så länge sedan av förra ägaren ser jag bland kvitton.

IP: ...[100.182]
Sida: 1 2 Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sidaSista sidan
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 520  -00
Pris: 48.000:-

BMW 318i  -10
Pris: 63.000:-

BMW 635CSi  -83
Pris: 150.000:-

BMW 325  -08