|
|
---|---|
Hej, Jag skaffade ett Eibach Pro-kit till min E30 och har lite funderingar kring installationen av stötdämpare bak. Allt som följer med Bilstein är en mutter och bricka per stötdämpare. Min bil har för nuvarande stötdämpare av märket Monroe, där alla delar "sitter ihop", dvs jag kan inte flytta över någonting från dem. Min far, som har väldigt bra erfarenhet av bilar generellt sett, tycker att brickan ser alldeles för vek ut och anser att det borde följt med något rejälare. Vi hade en Passat av årsmodell 88 i familjen tidigare och den hade något han kallar för "trådbrickor" i stället. Då jag själv har dålig koll vet jag inte om det är en officiell benämning, eller ett ord han använder. Krävs(/rekommenderas) det fler delar än vad som följer med, eller är det bara att installera dem och köra? Tack på förhand! | |
Såhär ska det se ut oavsett om det är BMW original Monroe eller Bilstein: Länk Jag skulle nog köpa åtminstone nya topplagringar/gummin (nr:7) och då kan du ju även passa på att köpa alla brickor på en gång om dom inte sitter kvar på din gamla stötdämpare. | |
Var får jag tag på delarna i länken? Vissa nummer ger vettiga träffar på ebay, men andra inte. | |
Alla delarna kan du få tag på hos din närmaste BMW återförsäljare, annars kan du pröva att gå in på Länk och se vilka delar dom har (garanterat billigare) så kan du ju köpa resten från BMW. | |
Okej, tack så mycket. Jag känner mig ganska dum nu, men får skylla på att jag är ny inom området bilar. Jag vill minnas att jag läste att BMW sedan ett tag tillbaka endast har reservdelar till nya ( <10 år gamla? ) bilar. Därför antog jag att det gäller precis alla delar. |
|
Varsågod :-) Visst kan det finnas delar som har utgått hos BMW men jag har haft många gamla bilar genom åren (mest E28'or) och det har aldrig varit några problem att beställa delar på BMW till dom. |
|
![]() 13.055 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Precis som skumarne säger, många detaljer är absolut enklast att köpa via din närmaste BMW återförsäljare (bara att pinna in på en kafferast eller bara att ringa och beställa och sedan pinna in på en kafferast och hämta ut det). Även Schmiedmann är ett bra alternativ. Tyvärr nergllak så har du blivit utsatt för Internetsjukan :-) Osanna påståenden sprids lika snabbt och effektivt på Internet som fågelinfluensor från Asien :-) Jag beställer regelbundet massor av olika märkliga saker från BMW till min 323i från 1985. Inga som helst problem. Det finns dock detaljer som inte längre tillverkas (tyger, inredning, lister och liknande är klassiska exempel), men vill du köpa alla detaljer inklusive stötdämpare till din 1602 från 1968 så är det bara att pinna och göra så - allt finns! Men till såpass gamla bilar börjar det såklart bli mer och mer detaljer som inte finns tillgängliga längre... |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.