|
|
---|---|
Dags att byta länkarmar fram på min F11 Xdrive då framvagnen är orörd efter 16600 mil (rätt imponerande). Börjar få lite vibrationer som kommer och går (typiskt för dåliga bussningar) och det är ändå dags att byta armarna samt kräningshämmarstagen, så tänkte börja där. Inget akut men skönt när allt är i ordning :-) Tänkte byta de vanliga två armarna, dvs "nedre och övre" länkarmar (både den stora och den mindre med löstagbar spindelled). Har bytt länkarmar på tidigare 5-serie ej xdrive, så vet ungefär hur det går till. Dock undrar jag om man behöver lossa drivaxeln vid bytet? Samt om den speciella låsbrickan som man kan köpa behöver bytas eller om man kan återanvända den gamla? Tänker på denna bricka: Länk | |
Någon som vet? | |
Väcker liv i gammal tråd. Hur gick det med bytet Daniel123? Jag fick anmärkning vid senaste servicen att bussningarna på främre nedre länkarmar var dåliga (F11 530dx) . Även Bilprovningen höll med om det. Har begärt in offert från BMW och Mekonomen. Mekonomen var snabbast att svara och vill ha ca 12000 för detta jobb, då kostar bara länkarmarna 2 x 2700 kr, resterande är arbete och framvagnsinställning. Såg en video på autodoc ( hur bytet gick till på en E60:a. Såg inte ut att vara så komplicerat. Men gissar att det inte var en X. Vet ni om det är ett jobb man fixar själv på tomten? Några speciella grejer som man bör känna till eller tänka på? |
|
Kompletterar tråden med en video för F10/F11 x-drive. Bra och tydlig video tycker jag. Även om inte länkarmarna blir original, så bör en uppsättning bultar/skruvar köpas i original tolkar jag det som. |
|
Återkopplar hur bytet gick: Följde videon och det stämde bra, även om bultar ser ut att sitta betydligt lösare i videon jämfört med verkligheten. Bulten som satt i spindeln satt rejält fast, men med teleskopskaft så gick det att få loss den. I det läget behöver man inte hålla emot med torxnyckel. Så fort bultar är lösa så lossnar allt enkelt. Tog loss litet fler plastpaneler under jämfört med videon. Kom åt och såg bättre då. Enkelt att få nya länkarmen på plats, men drivknuten måste loss, annars går det inte. Den långa bulten som sitter fast i karossen skall dras 85 nm + 180 grader. Det gick inte. Drog sönder 2 hylsor som sprack, så det blev kanske 85 nm + 70 grader. Förstår inte varför den skall dras så hårt, genomgående bult som egentligen bara håller själva armen på plats. Borde inte behöva dras så hårt. Vet någon om det behövs ny hjulinställning efter ett byte av den främre nedre länkarmen? |
|
Tänk så enkelt det är på den senare videon. På 15 min är det fixat! Eller möjligen något längre i verkligheten. Men det verkar rätt enkelt. Tack för videon! |
|
Hej Fredrik. Märkte du någon skillnad på bilen efter bytet? |
|
Har nu beställt dragstänger med renoveringsbultsatser. Allt fabrikat Lemförder. Från pkw_teile_24 på tyska ebay. 290€ för två länkarmar och två bultsatser. Kommer på fredag. Köpte en 17mm insexhylsa på biltema för 60:-. Då ska det bara på plats också. |
|
Stugsittaren, hur långt har dom gått och vad gör att du byter? | |
@sebbe74: Jag märker faktiskt ingen skillnad, kör kanske för lugnt. :-) Jag beställde också Lemförders bultsatser. Dock från Autodoc. |
|
Bilen har gått 15 500 och skakar rejält vid försiktig inbromsning. Märks dock inte vid lite kraftigare (normal) inbromsning. | |
Sebbe: Hade du inga problem före bytet? |
|
Jag har samma symptom på min som gått 16500... kände det redan vid 13000. Inte superallvarligt men intressant om dina vibrationer försvinner vid bytet. Jag har inte bytt något ännu förutom främre krängningshämmaren som "gnällde" vid farthinder. | |
Kommer kolla hur raka bromsskivorna är innan bytet. Det kan ju bero på detta också. | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.