|
|
---|---|
Hej! Jag har ett hjullager, vänster bak som ska bytas. Jag har beställt hem ett nytt, SKF VKBA 6670. Jag behöver lite hjälp från er som kan. I den nya satsen fick jag ett lager, 4 bultar (Utvändig Torx E14?) och en stor centrummutter (40-41mm?) Kan ni rätt dimension på hylsorna som behövs? Vet ni vilket moment bultar och mutter ska dras med? Jag ser även att befintlig centrummutter är där två flärpar som är "invikta" som låsning. Är det bara till att knipa med en rejäl tång för att låsa den nya muttern? Här ni även andra tips eller saker att tänka på vid byte av hjullager så uppskattas dom tipsen! Med vänlig hälsning Alexander | |
Här finns info: Länk FAF |
|
Tack för en väldigt matnyttig länk! 100nm 45˚ Innebär det att mutter ska dras ytterligare 45˚ efter man spänt 100nm? Behöver man verkligen Avaktivera och tömma luftfjäder / fjädringssystem? Samt demontera tåarmen? |
|
Ja, först momentet och sedan vinkeln för att få rätt sträckning i skruven. // Magnus |
|
Hej. Hur märkte du att lagret var slut? Har sj ett hummande ljud höger bak, blev efter ett skyfall där jag körde i relativt djupt vatten. Gissar att det e otätt o tog in fukt då. Skivor o klossar är bytt sen tidigare på nämnda hjul. mcwede |
|
Det låter hela tiden, dock låter liiite mer vid högersväng (sick-sack på 80väg) . Sväng höger = belastad vänster sida. Hissade upp hjulet och höll händerna "kvart i tre" och rickade hjulet in och ut. Ingen handbroms. Det glappade. Det ska vara stumt. Så gjorde jag min bedömning. Sen vet jag att det finns andra metoder för att säkerställa trasigt hjullager. Med vänlig hälsning Alle |
|
Bytte ett lager på skodan förra veckan efter samma diagnosmetod, långa svepande svängar över en öde landsväg för att höra att ljudet förändras och sedan hissa upp kärran för att känna efter glapp. Tidigare erfarenheter är dock att man inte alltid kan peka ut höger eller vänster sida direkt med svängandet då vissa lager verkar bli tystare när de belastas lite i sidled. Men man får iaf klart för sig att det är ett hjullager som troligen är problemet. //Magnus |
|
Hej, bumpar den här tråden då jag själv står inför att byta hjullager bak på min f11 520d. Stötte du på några problem när du bytte? Övriga tips att ge? Länken som bifogades i et tidigare inlägg fungerar inte längre och jag hittar mestadels bara info/filmer om hur man byter lager fram. Mvh Niklas |
|
Ingen som kan ge tips här ang. Detta? Mvh |
|
Nikjoh: jag behöver också byta bak. Fick du bytt? Tips? | |
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.