AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 7-Serien ]

E38 740 EGr ventilens placering

Visad 250 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg16st
Postad/Inlagd2018-07-10 15:52
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740i -00
E30 baur
Hej.

Vart sitter egr ventilen på m62 motorn?           IP: ...[.60.146]
Annons
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-07-10 17:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Hej,

Tror inte att den motorn har en traditionell EGR -ventil, som doserar avgaser till insuget. När man googlar, hoppar det upp diverse annonser om denna ventil, med bmw nr 11 72 1 707 619, men den sitter i ett system med extra lufttillförsel. Detta system ersätter EGR - systemet.

[LÄNK]

[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg16 st
Postad/Inlagd2018-07-10 17:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
740i -00
E30 baur
Vart sitter det system som ersätter egr då?           IP: ...[.60.146]
Antal inlägg2.719 st
Postad/Inlagd2018-07-10 17:53
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
750iAL -99
Jag tycker nog att de båda länkarna ger en god ide. Systemets luftpump sitter antagligen nere t h, bakom stötfångaren. Från pumpen går det ett rör och/eller en slang upp till ventilen, som i detta fall verkar sitta på ett rör som leder luften till de båda cylinderbankarna.

Ventilen öppnas av insugets vakuum via en ventil som i sin tur styrs av motorns elektronik.

[LÄNK]
(Lägg märke till beskrivningen, ".. also called..."

En bild:
[LÄNK]

/Lennart           IP: ...[.184.52]
Antal inlägg10.526 st
Postad/Inlagd2018-07-12 00:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer att alla motorer inte har en EGR-ventil (och således ett EGR system).

För att förtydliga och undvika missförstånd så är EGR och "Secondary-Air Injection" två olika system som löser olika uppgifter - så man väljer inte det ena eller det andra.

=== Ultra-Kort Förklaring ===
Kraftigt förenklat kan man säga att EGR är till för reducera NOx-värden medans "Secondary-Air Injection" är till för att reducera HC- och CO-värden (och värma upp katalysatorn som sen tar över hanteringen av att reducera HC-, CO- och NOx-avgaser).



=== Längre Förklaring ===
Det finns motorer som inte har något av dessa system, det finns motorer som bara har ett av dessa system och det finns motorer som har båda system.

De arbetar på helt olika sätt och "attackerar" olika delar av avgasproblematiken.

--- EGR ---
EGR står för Exhaust Gas Recirculation och som namnet antyder så återanvänder man avgaserna till att delta i förbränningen ännu en gång. Eftersom avgaserna kan ses som inerta gaser så gör detta att toppförbränningstemperaturen sjunker vilket i sin tur gör att det bildas mindre mängder av NOx-gaser (höga toppförbränningstemperaturer gör att det ofrånkomligen bildas NOx-gaser).
EGR system är även viktiga för GDI-motorer (direktinsprutade bensinmotorer) eftersom tiden de kan köras i lean mode begränsas av NOx-katalsysatorns kapacitet - här kan EGR förlänga tiden man kan spendera i lean mode.
Det vanligaste sättet att implementera ett EGR system är med extern cirkulation - dvs att ta avgaserna vid grenröret och leda dem tillbaka till insuget (via en ventil som styrs av motorstyrenheten - den så kallade EGR-ventilen som alltid går sönder förr eller senare). Detta ger möjlighet (och som många motorer numera måste ha) att applicera en kylare för att kyla avgaserna innan de leds in i insuget - som exempelvis B57-motorn har.
Men med moderna steglösa VVT (Variable Valve Timing) system på både insugs- och avgaskamaxlarna kan man även implementera ett EGR system med intern cirkulation - man ställer helt enkelt in en lämplig valve overlap och på så sätt återanvänds en del av avgaserna. Nu är det massa andra parametrar som styrs av ventilstyrningen så det ger en del bieffekter.

--- Secondary-Air Injection ---
Detta system leder in friskluft in i avgaserna - så nära avgasventilen som möjligt för största effekt.
När man matar in friskluft i avgaserna uppstår en reaktion där främst HC och CO förbränns. Som en bieffekt är detta en exoterm reaktion, dvs en reaktion som avger värme, vilket gör system utmärkt till att snabba upp uppvärmningstiden av katalysatorn (den måste vara varm för att fungera). Och det är just katalysatorn som tar hand om reducering av HC, CO och NOx.
Så Secondary-Air Injection är i de flesta fall bara till för att snabba upp tiden innan den huvudsakliga avgasreningsmekanismen kan börja arbeta (medans EGR arbetar aktivt hela tiden för att undvika att främst NOx uppstår).
Som sagt så är oftast Secondary-Air Injection endast igång när en motor kallstartas (det är ju då som HC- CO-avgaserna är ovanligt höga och det är då katalysatorn är kall dessutom), efter några minuter stängs sedan systemet och används inte förräns nästa kallstart.
Men systemet fanns innan katalystorer började bli vanliga. På min E30 323i sitter (satt då det plockades bort för jag vill ha enkla saker på min track day car) detta system, men jag har ingen katalysator då detta är en 85 års modell. Så detta system är aktivt hela tiden och är där för att reducera HC- och CO-avgaser kontinuerligt.           IP: ...[.174.25]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur



Regler för forumet

 



© 1997 - 2019 AutoPower.se







PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 523  -00
Pris: 7.500:-

BMW 335 Diesel  -08
Pris: 79.000:-

BMW 540ia  -95
Pris: 59.000:-

BMW M3  -95
Pris: 100.000:-

BMW 330 ci  -02
Pris: 87.000:-
Gå till PowerBörsen Gå till PowerBörsen