|
|
---|---|
Hej! Jag har fått ett missljud som är hastighetsberoende på min 535xd F11. Ni hör det i filmen som länkas till nedan, jag kör i 40 km/h vid inspelningen. Bilen har gått drygt 10000 mil och är en 2012’a. Är det någon som hört något liknande och till och med vet vad det är? Jag har själv några teorier annars: - Bromsar. Beläggen bak byttes av BMW för 4 månader sen och osäker om ljudet varit innan men det låter oavsett om jag bromsar eller ej. - Hjullager. Låter inget när man belastar bilen i svängar dock. - Stödlager x-drive... - Växellådan. Dock så är ljudet fortsatt samma frekvens när jag manuellt växlar med paddlarna. - lager till nån generator, pump etc. Håller tummarna för att någon vet. Ska snart på bilsemester så vore skönt att ha en aning om vad det är. | |
Tillägg: jag rullar sakta upp till 40 km/h, håller där ett tag och sen saker ner. | |
Svårt att höra på filmen, men om det slutar när du svänger skulle jag sätta en slant på hjullager. | |
OK Jag har alltid fått lära mig att man oftast forcerar fram ljudet från dåliga hjullager vid svängar men det kanske är en annan typ av lager-sammanställning på F11'or. Har tid för besiktning nästa veckan så får se vad de hittar. Återkommer |
|
@mberget Jodå,även jag har ibland diverse underliga ljud från framvagn resp bakvagn på min F10 Lci,(har i skrivande stund rullat 9900mil. Har ett främre hjullager (höger sida) som låter illa,så det får bli semesterterapi,byter båda oavsett. Det ljud som videon antyder,tolkar JAG som däcksrelaterat,hade liknande ljud (dock ej lika kraftigt som videon antyder),från nedslitna rft däck. Bort med rft junket,å in med Michelin piloter,eller Premacy. |
|
Ok! Ja däcken bör bytas hur som helst pga ålder. Tack för svar |
|
Hade bilen på besiktning idag och inga hjullager som spökar. Även filmat runt om bilen med gopro men svårt att pejla in vart det kommer ifrån. Dock skramlar det till ibland från en, vad jag tror, bromssköld vid en del gupp. Bokat in däckbyte på måndag då de ändå måste bytas. Återkommer om det avhjälper missljudet. Blir ej rft-däck denna gång. |
|
Hej! Nu är däcken bytta men missljudet kom ej från dem. Nu hörs däremot missljudet mer eftersom de nya däcken (icke rft) är så pass tysta :). Nu hör man även missljudet i lite högre hastigheter samt att jag noterar att ljudet förstärks en aning när jag trycker lite lätt på gaspedalen. Någon som har nån idé?? |
|
Efter en till provtur så är jag väldigt säker på att det är något i växellådan eller x-drive-systemet typ fördelningslådan som genererar missljudet. Om man hittar den perfekta balansen mellan motorbroms och acceleration så är det knäpptyst men så fort bilen motorbromsar eller accelererar så kommer ljudet vilket säger att vid "olastad" drivlina så är det tyst. Har sett ett fåtal fall där fördelningslådan behövt bytas, kostnad?! Bilen har 10300 mil på mätaren så blir det byte så hoppar försäkringen in. Har tid hos BMW på torsdag för en felsökning. |
|
Jag är lite tveksam att det är fördelningslådan eftersom du säger stt det är samma ljud vid acceleration som motorbroms. Vid acc så kopplas framhjulen in med en viss slirning (hur mycket beror på en massa olika parametrar) och vid helt uppsläppt gas är framhjulen helt urkopplade. Blir det olika ljud vid motorbroms med lite gas jämfört med motorbroms med helt uppsläppt gas? Om ja då kan det kanske vara fördelningslådan. Men osvuret är bäst. Vänligen Näckrosen I rather go ponding |
|
Ok! Tack för info. Ja jag skulle säga att det är samma återkommande sjungande ljud både vid motorbroms med lite resp. ingen gas. Kanske något stödlager för kardan bak.. jaja, bäst att BMW får kika på det. |
|
Hej! Lite återkoppling till mitt missljud. Efter inspektion av BMW så visade det sig vara fördelningslådan så nu blir det byte av den. |
|
Hej igen! Har du fått offert på reparationen. Om bilen går inte att köra så man kan även skicka f.lådan till Polen. Men då tillkommer fraktkostnader och demontering. |
|
Min maskinskadeförsäkring kickar in men jag kan höra vad det skulle kostat annars. | |
Någon teori om varför lådan rasat redan vid 10.000 mil. Kass kvalitet från fabrik? Skruvad import som gått 30.000 mil? Trimmad? Rallykörd? Olika däcksdimention fram o bak? | |
Inga bra teorier alls. Bara gått drygt 10500 mil, jämna däck, otrimmad etc. Nä det var något bara ett dåligt exemplar av låda. |
|
Idag byttes fördelningslådan och missljudet är nu helt borta, skönt! Passade också på att få den senaste mjukvaran i hela bilen tillsammans med nollade adaptionsvärden så växlingarna känns bättre nu. |
|
Vet om det var oljeplugg i nya lådan för 12:orna har inte detta, man måste ta bort lådan och hälla ut oljan går på ca 6 lapp att byta 1 liter. | |
Angående fördelningslåda. Har den bytts genom maskinskadeförsäkring, annars vad kostar det? Min bil går att köra som vanligt om man kör normalt o då märks ingenting, men om man kör rallykörning för att testa den då märker man att den hugger lite, det märks tydligt när man svänger höger eller vänster. |
|
Ja, maskinskada tog det på Länsförsäkringar. Vet ej vad det hade kostat annars. Om du har maskinskada kvar på din bil, åk in och få fördelningslådan bytt. |
|
Jag avvaktar nu. Jag ska kolla med försäkringen. Tack för ditt svar. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.