AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 2-Serien ]

220i GrandTourer eller VW Touran?

Visad 1.361 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg245st
Postad/Inlagd2018-06-25 00:13
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Behöver 7-sits och funderade först på X5 igen eftersom vi haft en sådan förut men har kommit fram till att den är för stor och klumpig. Återstår då Grand Tourer eller VW Touran.
Bensinmotor är det som gäller och i BMW´s fall 220i. VW har numera endast en 150hk bensin iom att man tagit bort 180hk. Diesel är inte ett alternativ.
Är extremt kluven i valet mellan dessa två. VW har trumfkortet med 3 separata stolar i mittenraden, vilket även frugan snöat in på. Samt att jag gillar VW´s kaross.

BMW är BMW även om jag är aningen avigt inställde till de framhjulsdrivna 2-serie. Gillar idrive bättre och kvalitetskänslan är lite bättre i BMW men inte jättemycket bättre. Den 2-serie jag satt i häromveckan kändes aningen omodernare än VW på vissa punkter som t ex instrumentering, glödlampsbelysning inne ist för LED mm. Är det ngn facelift på g för 2-serien snart? Har alltid gillar BMW men nu är valet riktigt svårt faktiskt.

Det är ganska fullutrustade bilar vi pratar om o båda fallen.           IP: ...[.159.75]
Antal inlägg866 st
Postad/Inlagd2018-06-25 17:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i M-Sport Valencia -14
Facelift kom i våras:
[LÄNK]           IP: ...[.215.88]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2018-06-25 20:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Touran utan tvekan. Vinner vartenda test. BMW kommer sist. Bra på allt. Tyst, komfortabel, välutrustad för pengarna. Bra utnyttjade utrymmen.

Active Tourer verkar vara en riktig s***bil med dåligt utnyttjade utrymmen, låg kvalitet på inredningen och högt pris i förhållande till utrustning och motor.           IP: ...[9.76.22]
Antal inlägg1.306 st
Postad/Inlagd2018-06-25 21:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
e82 125i Coupé
F07 530d xDrive
Hej vi hade en fullutrustad Sharan i fyra år och baserat på den erfarenheten vill jag rekommendera Touran; VW vet vad de håller på med i detta segment. De gånger jag suttit i en 2-serie GrandTourer har jag aldrig känt mervärdet.

Touran är dessutom grymt snygg i all sin boxighet.

/M

Mina bilar: [LÄNK]           IP: ...[.63.251]
Antal inlägg245 st
Postad/Inlagd2018-06-26 09:29
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ni som har haft Touran, vilken motor har ni haft? 1.8 liters 180hk verkar ha utgått och det är bara 150hk bensin som går att beställa. Läser man tester så ska ju den motorn räcka till helt ok men det vore intressant att höra ngn som kört den i praktiken.
Diesel är helt uteslutet.

Kommer nog att prioritera det praktiska/komfort. Är van vid Macan S så oavsett val kommer det att bli en traktor jmf med Macan.           IP: ...[.159.75]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2018-06-26 16:33
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Jag har kört 1.4TSI ett flertal gånger i Tiguan och den räcker till för vanlig körning utan några problem. Nån sportbil är det förstås inte men uppfattas inte heller slö. Jämfört med diesel är den också knäpptyst.           IP: ...[9.76.22]
Antal inlägg1.521 st
Postad/Inlagd2018-06-26 16:58
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi Q7 2016
Haft två st Touran och det är en bra bil, vi hade dock enormt strul med den 1,4 TSI vi hade men det var modellen med både kompressor och turbo (årsmodell 2007). Den andra var en 140 hk diesel med DSG (årsm 2011), bra på allt men inget som gör att det kittlar nånstans, inget man söker med biltypen iofs. BMW:s 2-serie GrandTourer verkar inte vara nån hit så utan att ha suttit i någon skulle även jag säga Touran.           IP: ...[240.206]
Antal inlägg74 st
Postad/Inlagd2018-06-29 09:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW X1 -13
Vi kör GT nu men hade Ford S-Max innan, 2 st. Både bensin och diesel. Om du letar efter utrymme så kika på en sådan.

Vi va jäkligt nöjda med dem, nöjd med BMW:n med           IP: ...[.50.171]
Antal inlägg14.909 st
Postad/Inlagd2018-06-29 14:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Audi E-tron S-Line
Ja det är en fråga som inte riktigt framkommer - hur mycket utrymme behöver du egentligen? 7 sits Touran är bara 7-sits under vissa förutsättningar. Det är bara små barn 4-9år som kan sitta där och det går inte heller att kombinera på vettigt sätt med bakåtvända stolar i mittraden. Bilen är helt enkelt för kort.

Behöver du 7 "riktiga" platser är det Sharan, S-Max, Voyager mm som gäller.

-------
//Lövet           IP: ...[182.2.1]
Antal inlägg12 st
Postad/Inlagd2018-07-04 11:18
Anmäl svaretAnmäl svaret
220dA Gran Tourer -17
Här är ett utförligt test med faceliften. Både diesel och bensin: [LÄNK]

När vi köpte så föll Touran på att den blev i princip lika dyr som en GT om man skulle ha liknande utrustningsnivå. Är mycket nöjd med köpet ännu. Testaren sammanfattar fördelarna med GT modellen rätt bra på slutet.

IP: ...[.35.244]
Antal inlägg90 st
Postad/Inlagd2018-07-22 22:37
Anmäl svaretAnmäl svaret
BMW 218dA Gran Tourer M-Sport -15

BMW 520d F11 -17
Är det plats som är högt uppe på prioriteringslistan så är det Touran som gäller.

GT är en rymlig BMW för de som gillar bmw och körglädje och därför valde vi vår GT.
Den är verkligen trevlig att köra med vägljudet som det enda egentliga minuset.

Så är de volym och familj i fokus är de touran.

Är de körglädje, BMW känsla där familjen får plats är de GT.

Vi är jättenöjda med vår ”buss” och dess rymlighet för att vara en bmw. Vi använder den mest som 5-sits och har då ett jätte lastutrymme som endast en X5 är i närheten av.

Men när vi är bara familjen (4 pers) och ska åka långt väljer vi vår 520D då den är mycket bekvämare trots allt.
          IP: ...[7.150.6]
Antal inlägg245 st
Postad/Inlagd2018-08-07 15:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Tack för alla svar! Beslutet blev ett helt annat. Säljer Macan och har beställt en ny Audi Q7 istället. Kände att det var onödigt med 3 bilar (hade tänkt behålla Macan) och valde Q7 över nya X5 pga tre separata stolar på andra raden samt även utvändig design.           IP: ...[33.0.90]
Antal inlägg5.125 st
Postad/Inlagd2018-08-07 19:28
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är ju ofta väldigt bra rabatter på Audi och nu även på Q7 sedan i höstas, så det blir nog ett bra val. Vad hade du för Macan och vad gillade du den? Var det pga utrymmena som du valde Q7 framför den?

/Anders           IP: ...[201.170]
Antal inlägg245 st
Postad/Inlagd2018-08-07 21:27
Anmäl svaretAnmäl svaret
325i Cab LCI -10
Audi Q7 286hk diesel -18
Ja, det blev knappt 11% rabatt (i Spanien). Helt ok tycker jag. Dessutom avsevärt kortare lev tid mot när jag kollade i Sverige.
Porschen är en Macan S bensin. Bra utrustad och bra spec. Kanonnöjd med den men eftersom vi får tillökning i höst så måste vi ha 6 platser.. Tanken var först att ha både vår gamla 3-serie cab, Macan och en mindre 7-sits. Men nu blev det ändrade planer. Lite onödigt med 3 bilar o ett körkort...

Ser framemot Q7 nu. Glaciärvit med grått skinn. Sportversionen som inkluderar s-line, sportstolar, luftfjädring, panorama, MMI plus, digital cockpit mm..           IP: ...[.56.178]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 318ti  -03
Pris: 37.000:-

BMW 730 d  -17
Pris: 449.000:-

BMW 320  -94
Pris: 30.000:-

BMW 750i  -91