AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
582

E36 328 Automatlåda lägger ej in någon växel

Ra
3
Ramfat
328i - 96
Hej!

Har en E36 328 med automatlåda där vajern mellan växelspaken och växelväljaren på lådan började kärva. Det blev svårt att välja mellan park, drive, neutral, osv. Jag bestämde mig därför att byta ut vajern som går mellan spaken och väljaren. Sagt och gjort, köpte en originaldel från BMW och bytte ut den.

Nu går växelspaken mellan alla möjliga lägen hur mjukt och fint som helst men med ett stort problem. Nämligen att det händer ingenting mellan lägena. Det är som att den är fast i neutral (den går att rulla) och vägrar lägga i någon växel. Väljer man exempelvis reverse så hör man hur tomgången ändras men motorn varvar bara istället för att flytta bilen.

Har dubbelkollat så att vajern sitter rätt och att växelväljaren på lådan flyttas när man flyttar på växelspaken i bilen. Någon som vet vad man kan ha missat eller vad mer som kan vara fel? Bilen växlade fint innan jag bytte vajern (även om det var svårt att gå mellan de olika lägena).

Tack på förhand!
Hej. Längesedan inlägget gjordes men har exakt samma problem. Fick du åtgärdat problemet ?

Mvh Matte
Ra
3
Ramfat
328i - 96
Tja!
Oj, galet längesedan 😅. Hade helt glömt bort att jag skapade inlägget.
Tyvärr inte superbra svar på din fråga men då jag var en riktig rookie med bilar vid den tiden så lämnade jag in den hos en verkstad som bytte lådan mot en begagnad från skroten…

Har du bytt din vajer som väljer vilket läge växellådan är i?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.