AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

köp av ny bil (pendlarbil)

Visad 1.095 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg50st
Postad/Inlagd2018-06-10 02:49
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Bmw 330ci -02
Kommer snart att byta bil när jag har börjat pendla till jobbet för tillfället kör jag en bmw 330ci coupé e46 bensin vilket inte alls kanske drar allt för mycket ligger nu i snitt 8.8 liter i snitt på färddator.

Men skulle va behov av en större bil alltså en kombi, har kollat på Volkswagen, skoda å bmw och ett par mindre paketbilar samt ett par japanare på nätet. Jag har enkel väg till jobbet ca 240km och i stort sett bara landsväg och jag kör nu i snitt i året ca 22 000 km.

Jag skulle vilja ha en bil som inte är allt för dyr och fin när bilen står obevakad på en parkeringsplats i ca en vecka i sträck. Eftersom jag bor i Finland så kostar bilar lite mera i inköp här men jag har tänkt kunna ge något mellan  2000-8000€. Och sedan den stora frågan ska man köpa en Diesel eller bensin? Servicar kan jag i stort sett sköt själv och vilket jag nu också sköter själv. Och en med automatlåda vore trevligt och bekvämt men vågar man köpa en sån bil som har gått lite längre?

Utrustning som jag önskar är.

-En helt motorstark bil ca 150-200hk.
-En helt acceptabelt bränsle förbrukning.
-Helst billig i skatt och försäkring.
-Ac är ett måste.
-Kombi.
-Dragkrok.
-Webasto är nästan ett måste om jag köper Diesel.
-Inköpspris ca 2000-8000€.

Tips på bilar? Synpunkter?           IP: ...[172.181]
Annons
Antal inlägg4.589 st
Postad/Inlagd2018-06-11 09:16
Anmäl svaretAnmäl svaret
Panamera 4S -14
Golf -14
24mil enkel resa varje dag?! När hinner du jobba isf?
Golf kombi TDI 105hk, som du sen chippar till 145. Har en sån själv, de går jättefint efter trim.           IP: ...[5.68.66]
Antal inlägg3.037 st
Postad/Inlagd2018-06-11 14:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Jag tolkar det som att TS veckopendlar - 240 km enkel väg om dagen känns lite galet.

En Golf TDI är ett klockrent val - eller kanske en Passat TDI? Jag gick från Polo TDI till Passat TDI i vintras och är väldans nöjd. Går snålt, billig i inköp (jag gav 130000 kr för en 2014 med 7500 mil) och har dieselvärmare med fjärr och timer.

/Masten           IP: ...[179.132]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2018-06-11 17:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
Jo har kollat en del på passat och lite på golfen, och jo har nästan tänkt att man skulle kunna skaffa sig en sådan, passat så har jag mest kollat på b6 karossen med 2.0 tid motorn men ska jag va helt ärlig så är jag inte alls så hemskt sugen på dessa för just en sak, tidigare så hade jag en Audi a4 2.0tid b7 som fick dom klassiska "felen" så som spridarna gick sönder och oljepumpen gick också sönder dessa fel just på 2.0tid maskin var väldigt kända och olyckligtvis dyra fel lyckligtvis så stod audi för nya spridare och arbetstiden men oljepumpen som jag fick problem med fick jag ordna själv (lyckligtvis så klarade jag mig utan motorskador).

Jag antar att det är samma maskin i Audi och Volkswagen.

Joo jag åker på jobb en gång i veckan och bilen står då på en parkering under en veckas tid för att sedan åka hem en vecka senare.
          IP: ...[.147.38]
Antal inlägg117 st
Postad/Inlagd2018-06-11 21:32
Anmäl svaretAnmäl svaret
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Slå en kik på volvo v40, v60 d3 / d4. Riktigt trevliga och pigga.           IP: ...[9.40.12]
Antal inlägg50 st
Postad/Inlagd2018-07-21 16:14
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bmw 330ci -02
Har kollat på bilar ett tag nu och hittat många intressanta, en bmw 535d e61 kombi vore väldigt kul att ha men jag tror inte det lönar sig att ha en sådan när jag va ute efter en bil att pendla med och som är billig att ha tror den blir dyrar än min e46 som jag har nu, visst tänkt göra alla servicar som behövs själv men resvdelaran kostar förmodligen en del + däck som är ganska stora på denna bil och sedan så skatt å försäkringen hög.

Sedan så tänkte jag också byta till en 330d e46 eller e91 men jag antar det blir också ganska så dyrt att ha en sådan förmodligen snäppet billigare än 535d, dieseln är inte mycket märkbart billigare i Finland nu mera så det lönar sig knappt (10-20 cent billigare).

Sedan så har jag också börjat kolla på mindre paket bilar för att komma ner i diselskatt har kollat på ford transit connect men verkar som Volkswagen caddyn/maxi är en bättre bil med mindre problem, hur är den att pendla med? och drar den mycket?

Har också tänkt kanske köpa en bensin kombi men man måste förmodligen köpa en lite kanske motorsvagare bil för att den inte dra allt för mycket bensin.

Kör nu upp bensin för ca 400-500€ på en vanlig månad vilket börja bli ganska dyrt.
          IP: ...[.197.78]
Antal inlägg195 st
Postad/Inlagd2018-07-22 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
530XDA 2008
Jag har en 530xd 2008. Den går ganska snålt om man håller laglig hastighet. Säkert runt 0,7. Kör sällan så själv förutom kortare sträckor runt 3mil och då har jag haft ner den under 0,6.

Skatten räknat per mil blir inte så farlig om du kör några mil per år som du gör. Betalar 5500kr per år för min. Ca 350kr i månaden för halvförsäkring.

Jag gör allt själv på min. Kollade nu och den har kostat mig ca 1200kr i månaden allt ex drivmedel. Då har jag kört drygt 2000mil.

Grymt potent bil som går stabilt sommar som vinter, bor själv i Norrland så har gott om vinterkörning.           IP: ...[254.161]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW M3  -07
Pris: 295.000:-

BMW 550  -08
Pris: 75.000:-

BMW 325  -06
Pris: 38.000:-

BMW 335  -07