AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Blir förmodligen blåst av firma i UK

Visad 806 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg169st
Postad/Inlagd2018-06-09 12:41
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
320iA Cab 2003
Hej!

Tror jag är på väg att bli blåst av en firma i UK. Vad har man för chans att få tillbaka pengar om man betalat med kreditkort? Hur lång tid måste man ge säljaren att leverera varorna?

Läget nu är att det är omöjligt att få tag på säljaren bakom hemsidan. Grejerna skulle finnas på lager vid köptillfället, nu är det plötsligt strul med leveranser från US.... Har meddelat att jag vill backa mitt köp, men ingen respons.

/H           IP: ...[.59.184]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2018-06-09 13:17
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Har du betalt med kreditkort så är det lugnt, kontakta din bank så får du en blankett att fylla i. Jag råkade ut för samma sak, fick ingen vara och säljföretaget svarade mig överhuvudtaget inte alls när jag förgäves försökte kontakta dem.

Tog väl ett par veckor efter att jag skickat in blanketten sen fick jag tillbaka pengarna.
Givetvis kom min leverans någon vecka efter att pengarna hade återbetalats.
          IP: ...[.181.27]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2018-06-09 17:52
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iA Cab 2003
Skönt att höra!! Tar kontakt med banken på måndag.           IP: ...[.59.184]
Antal inlägg10.044 st
Postad/Inlagd2018-06-09 18:01
Anmäl svaretAnmäl svaret
Men...Det MUC menar är alltså om du betalat med kreditkort som i att "du får en samlingsfaktura i slutet på månaden för de köp som gjorts" ? Tveksamt att du kan få tillbaka pengarna om du förvisso betalat med ditt kredit/bankkort men med de "kontanta medel" som finns kopplade till kortet så att säg?           IP: ...[197.202]
Antal inlägg169 st
Postad/Inlagd2018-06-09 19:26
Anmäl svaretAnmäl svaret
320iA Cab 2003
Verkar lovande dock:

När kan jag reklamera ett köp?

Du kan begära att få pengarna tillbaka när du handlat med ditt kredit- eller bankkort från Danske Bank och när varan eller tjänsten som du köpt uteblivit, till exempel på grund av konkurs eller fraktproblem samt om varan skulle vara defekt, felaktig eller skadad. Det finns ingen övre beloppsgräns för värdet av varor och tjänster som kan reklameras. Ditt köpskydd gäller i såväl fysiska butiker som webbutiker när varan inte levereras efter köp. Denna trygghet har du med dig även vid kortköp utanför Sverige.           IP: ...[.59.184]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2018-06-09 19:43
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Jo det är förvisso skillnad mellan kredikort där man betalar i efterhand eller om pengarna dras direkt från ett ”bankkort”. Men TS skrev faktiskt kreditkort.

Är det ett kreditkort så är det inget snack om saken (har du inte fått varan så
ska du inte betala) om det är bankkort kan det till viss del bli en annan frågeställning. Möjligen att man som konsument får tjata lite mer på banken.

MEN det är fortfarande så att Visa/Mastercard har ett inlösenavtal med säljande företag och Visa/MC är livrädda för några som helst tveksamheter från konsumentens förtroende att handla med sitt kort eftersom de tjänar drygt 1-2% på varje köp.

Att det är mer säkert med kreditkort beror helt enkelt på två skäl:
1. Att inlösenavgiften (som säljande företag betalar) är högre på kreditkort vs. bankkort - eftersom risken är lägre för banken.
2. Eftersom du betalar i efterhand med ett kreditkort så är det enklare att faställa om du har mottagit din vara.

Så det är ett tips - se till att det du köper på nätet görs med kreditkort.

I det här fallet kanske det mer är en fråga om dina rättigheter som konsument och distansköp, du kan alltid ångra ett köp på distans inom EU oavsett skäl:

[LÄNK]

Sen är det klart en lång process om säljföretaget inte bryr sig om detta och då är banken en betydligt snabbare lösning (förmodligen) oavsett kredit- eller bankkort.
          IP: ...[.181.27]
Antal inlägg562 st
Postad/Inlagd2018-06-09 20:56
Anmäl svaretAnmäl svaret
116i -05
M2 -17
430i GC -18
Punkt 1 i mitt inlägg ovan - Felskrivning, risken är givetvis högre för banken.

Kan väl också kommentera att jag till viss del (återigen) är i samma situation som TS . Jag gjorde en beställning från UK i måndags och fick omgående ett besked ”Order Status: Complete” och pengarna är dragna på kreditkortet (inte bara reserverade). Men har inte fått något besked om varan är skickad eller inte trots två påstötningar, en via deras kontaktformulär på hemsidan och en via mejl.
Vet inte hur många gånger jag beställt från Tyskland utan problem men från UK verkar det alltid vara något strul - kanske skönt att de går ur EU?           IP: ...[.181.27]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 320i touring  -06
Pris: 12.000:-

BMW 530xd diesel  -09
Pris: 125.000:-

BMW 530i  -01
Pris: 50.000:-

BMW 528iA  -00