AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ 5-Serien ]

Beräkna "restvärde" på 540i g30?

Visad 1.153 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg376st
Postad/Inlagd2018-06-01 09:39
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Äger följande bilarÄger följande bilar:
535d f11 m-sport -11
540it e39 m-sport -01
Audi A8 4h -11
Hej.
Går i tankarna på att eventuellt kanske göra slag i saken och beställa min första (privata) helt nya bil. Lite funderingar hur jag skall räkna restvärde samt speca bilen för att se om det verkligen är värt. Känns lite som att detta är en av dem sista "riktiga" bilarna utan hybriddrift och självkörande system.

Jag har tänkt att ha bilen i typ 4-5 år, men kan ju hända att jag säljer tidigare t.ex pga flytt till stan eller så..

Vad tror ni om detta?
Kör ca 500-1000 mil per år då jag också har tjänstebil

540i RWD
Alpinvit
M-sport
Innovationspaket
Winterpaket
Connected paket
Comfortpaket

I dessa paket blir bilen nästan komplett, dvs Stora ledstrålkastarna, Navi.prof,taklucka, backkamera, Parkeringsassistent, Kupevärmare, head-up, keyless-go, utökad instrument, display key osv.

Troligtvis vit läderklädsel samt alupaneler

Övrigt:
Läder (Dakota eller nappa?)
Elbaklucka
Komfortstolar

Eventuellt:
Utökad nappa på paneler? (Någon som har bild?? bara sett på fuskläder)
Alcantara tak

Vad tror ni en sådan bil kan vara värd efter ca 3 år /3000 mil eller 5 år / 5000 mil?

Är det orimligt att tänka sig 280-300k efter 5 år? eller 350-380 efter 3 år?           IP: ...[205.173]
Antal inlägg8.924 st
Postad/Inlagd2018-06-01 09:42
Anmäl svaretAnmäl svaret
Räkna med 50% över 3 år. Förmodligen kommer du ha ett visst övervärde, men som kalkyl håller det väldigt bra. Värdeminskningen planar ut med åren, så din kalkyl (utan att ha exakt koll på nettopriset) känns rimlig.

Ovan gäller enligt de förutsättningar som gäller idag. Förbjuder MP alla fossilbilar så blir verkligheten en annan...
          IP: ...[.144.54]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-06-01 10:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Det är jäkligt lurigt att köpa bil idag och det handlar verkligen inte bara om "Miljöpartiet". Det är mycket större krafter än så som driver på för en omställning.

Själv tycker jag elbilar är helt fantastiska som vardagsbilar och verkligen ingen uppoffring eller försämring.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg522 st
Postad/Inlagd2018-06-01 10:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
G20 BMW 330e
Det du specat är väl innovation edition typ, om det finns kvar??
Brukar vara bra pris på det har jag för mig.
          IP: ...[.53.117]
Antal inlägg128 st
Postad/Inlagd2018-06-01 10:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
540i X G30 2018 M Perfomance
Bilder på min G30 med nappa paneler

[LÄNK]

[LÄNK]

Hade dessa på mobilen, kan ta närbilder om du önskar
Jag uppskattar det väldigt mycket då de förhöjer helhetsintrycket.
Nappan är len och fin, inte grynig som sensatec

Hade dock tagit sensatec över standard alla dagar i veckan

Hade velat ha alcantara-taket med.

IP: ...[9.20.58]
Antal inlägg5.133 st
Postad/Inlagd2018-06-01 14:57
Anmäl svaretAnmäl svaret
Kör på Innovation, lägg till exklusiv läder men skippa skinn på instrumentpaneler. 50% på tre år. På den tiden bör inget hända mer än normal värdeminskning. Du får väldigt bra rabatt. Hörde att man får en G31 IE ny för ca 660 nu.           IP: ...[171.149]
Antal inlägg284 st
Postad/Inlagd2018-06-02 15:49
Anmäl svaretAnmäl svaret
540ix G31
Håller med, finns "innovation edition" paketet kvar, så kör på den. (jämför priserna med din utrustning, och innovation)

Exlusiv lädret ska du verkligen välja, otroligt snyggt och mkt skönare än vanliga.

Framtiden med elbilar positiv? måhända

Men varje gång jag startar min bil och hör 6:an starta, så tänker jag på elbilsförarna där det låter som en microvågsugn när dom startar sin bil...           IP: ...[208.198]
Antal inlägg361 st
Postad/Inlagd2018-06-02 18:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
M4 -18
Som andra sagt, 20% per år eller 50% över 3 år i värdeminskning. Sen är det ju inte fel att räkna med ett något lägre restvärde och bli positivt överraskad. Oavsett mil och skick så är det i regel där man landar, om du inte misshandlar bilen vill säga.

Tänk också på att priserna på blocket är för säljande part, och det är inte några faktiska priser. Ska du byta in din bil så kan du dra av en rejäl slant från de priser om bilar ligger ute för, och man vet ju inte hur det blir om några år.

Elbilsspåret tror jag är marginellt när man pratar begagnatpriser på bilar. De som köper begagnat gör det för att de inte anser sig ha råd med en ny bil eller inte vill betala priset för en. Bara för att det kommer ut mer elbilar så kommer det inte automagiskt dyka upp en massa 3 år gamla begagnade elbilar om tre år. Och de som inte vill betala nybilspriser idag kommer inte helt plötsligt vilja göra det för en elbil om några år heller. Rena förbud kan ställa till det, men då har vi andra problem.           IP: ...[140.194]
Antal inlägg376 st
Postad/Inlagd2018-06-04 07:21
Anmäl svaretAnmäl svaret
535d f11 m-sport -11
540it e39 m-sport -01
Audi A8 4h -11
Som flera av er säger så skall jag köra på inovation (vilket motsvarar dessa paket jag radade upp) Det finns dock inte i konfiguatorn, varför jag radade upp dem.

Sedan är tanken att göra tillägg som ovan.

Ni som köpt, vad har ni fått för rabatt på bil+innovationspaket? Samt extrautrustning?

Jag har fått lite, men verkar vara rätt nettoprissatt redan från början med dessa paket?

50% på tre år säger ni, räknar ni detta på nettoprissatt bil efter rabatt?

@BMWKBA. Har du någon närmare bild på nappa panelerna? Hur är känslan, mjuk i lädret? Tyckte att sensatec kändes lite "plastig" då var det i en X3, men antar att det är samma?           IP: ...[205.173]
Antal inlägg23.234 st
Postad/Inlagd2018-06-04 08:08
Anmäl svaretAnmäl svaret
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Sensatec är "plast"! Det är en form av "fin-galon" och är ett helt syntetiskt material.

Hade det i en E91:a och jag skulle inte valt det igen - blev väldigt svettigt på sommaren och svinkallt på vintern och dessutom åldrades det inte snyggt med slitage och smutsen var mycket svår att få bort tyckte jag.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!           IP: ...[.209.62]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-06-04 20:05
Anmäl svaretAnmäl svaret
Sensatec är väl bara på instrumentbräda, dörrsidor osv? Inget man har på stolarna?           IP: ...[197.236]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2020 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 120d  -16
Pris: 229.000:-

BMW 325i M STCC  -04
Pris: 70.000:-

BMW 52i Touring  -00
Pris: 9.000:-

BMW 325  -89