AUTOPOWER » FORUM
[ Ny användare ] [ Ändra användare ] [ Hjälp ]
Sök inlägg ] [ Alla ] [ 100 mest visade ] [ Hetaste 100 ] [ Senaste 100 ]
[ AutoPower ] [ Forum ] [ Allmänt om bil och trafik ]

Dieselvärmare, bästa system?

Visad 910 gånger
Besvara
AutoPower Forum Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Inlagd av Fråga
Antal inlägg280st
Postad/Inlagd2018-05-28 22:25
Anmäl hela inlägget/tråden till moderatorAnmäl inlägget
Vilket bilmärke har bästa dieselvärmaren. De faktorer som frågan baserar sig på är
Funktionalitet (Appstyrd)
Värme
Pålitlig system

Hört mkt om Volvo VOC , men hur ter sig de andra biltillverkares motsvarighet ?

IP: ...[128.174]
Antal inlägg3.033 st
Postad/Inlagd2018-05-28 23:10
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
Z3 2.8 American Edition -99
Passat 2.0 TDI -14
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Det finns mig veterligt endast två stora tillverkare av bränslevärmare - Webasto och Eberspächer.
Mina VW har Webasto som jag är mycket nöjd med. Har inte appstyrning men det går att eftermontera, däremot har jag timer och fjärrkontroll. Hos VW är värmaren helt integrerad i bilens eget system så att inställningar kan göras i bilens färddator. En extra fördel är att man kan använda systemet för att ventilera kupén när det är varmt, då går kupéfläkten igång men inte värmaren.

/Masten           IP: ...[.245.72]
Antal inlägg1.430 st
Postad/Inlagd2018-05-29 08:12
Anmäl svaretAnmäl svaret
De flesta tillverkare har nog något av fabrikaten ovan, även om de saluförs som tillverkarnas egna produkter. De flesta Volvo har exempelvis Webasto. Sen har de flesta biltillverkare olika varianter, en del har bara timer, ibland finns fjärrkontroll och de flesta har väl även en app numera. Ett antal bilar har också en värmare man inte kan styra manuellt, den går alltså automatiskt när motorn är igång och behöver extra värme.

GSM-styrning är väl främst förekommande bland lite äldre bilar, det är likt app-styrning bra då det kan styras från avstånd, de med fjärrkontroll är begränsade till något hundratal meters radie.

Det beror alltså på vilken bilmodell det rör sig om, hur gammal den är och vad förste ägaren valde till... Egentligen går det inte att säga att det ena systemet är bättre eller sämre.           IP: ...[.43.254]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-05-29 09:38
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jag var jättenöjd med VOC. En av de absolut bästa grejerna med Volvo. Värmaren i min F11 fungerade också bra men den hade ingen appstyrning utan bara fjärr och timer och så värmdes väl inte motorn? Har LCI appstyrning förresten?

För övrigt måste jag framhålla båda min i3 och min Tesla här. De kan, förutom värma kupén snabbt och effektivt, även kyla kupén i förväg. Väldigt praktiskt och skönt nu när det är varmt. Allt sköts via appen. Smidig och enkelt.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2018-05-29 15:45
Anmäl svaretAnmäl svaret
Hade varit trevligt att veta hur nyare 5-serien G30 värmare står sig. Har sett inlägg i forumet om en hel del som klagar på Bmw appen att det inte ger korrekt information samt att den krånglar en del.

VOC har jag hört väldigt gott om via bekanta. Anledningen till varför jag är nyfiken är för jag vill köpa en bil som är komplett i utrustningsväg gällande de kriterier jag har och då är det viktigt att dieselvärmare finns samt är pålitligt. Tyvärr är mitt första val 4-serien men där är det inte en utrustning som fanns som tillval utan något man måste eftermontera. Priserna ligger väl på en 25k om jag inte läst fel.           IP: ...[128.174]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-05-29 16:11
Anmäl svaretAnmäl svaret
25 tusen är billigt för att komma ut till en varm bil säkert 2-300 ggr per år. Över 3 år så är det kanske 1000 ggr. Visst är det värt 25 spänn per gång?

IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2018-05-29 16:20
Anmäl svaretAnmäl svaret
Jo jag håller givetvis med dig i det du nämner. Det jag dock har svårt för att det ska in pillas på elektroniken i bilen samt plockas av delar när man vill ha det orört från fabrik. Något jag tyvärr ogillar, med det sagt hade jag önskat att det redan monterades från fabrik.           IP: ...[128.174]
Antal inlägg7.335 st
Postad/Inlagd2018-05-29 16:31
Anmäl svaretAnmäl svaret
Så du ska köpa en helt ny bil? Då skulle jag avvakta nästa generation. 4-seriens grundkonstruktion är rejält gammal nu.

Däremot ligger ju en nybeställning av en 5-serie helt rätt i tiden.           IP: ...[6.28.75]
Antal inlägg14.345 st
Postad/Inlagd2018-05-29 17:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Bäst hittills har en eftermonterad Webasto i en Touran varit för mig. Väldigt bra räckvidd och man kunde se hur varmt det var i kupén, hur länge värmaren gått, hur länge den skulle gå till.

Har varit besviken på alla mina BMWs i det här avseendet. Man kan inte bestämma hur länge de ska gå, de låser sig själva helt i onödan om bränslenivån råkar vara för låg.

Nuvarande bil har också fjärr men ingen möjlighet att styra hur länge den går eller hur varmt det har blivit, enbart ON/OFF och dessutom är inte räckvidden i närheten av uppgiven.           IP: ...[199.182]
Antal inlägg280 st
Postad/Inlagd2018-05-29 17:46
Anmäl svaretAnmäl svaret
Ja, jag ska köpa en bil av årsmodell 2018-19.

Jag får vänta med svar angående G30 från någon med erfarenhet. Jag vill ha en Bmw och om det är ett måste att eftermontera så får det bli så då Bmw är så mkt snyggare än VW och Volvo. Mercedes E-klass kan också vara ett alternativ.           IP: ...[128.174]
Antal inlägg83 st
Postad/Inlagd2018-06-02 07:07
Anmäl svaretAnmäl svaret
Äger följande bilarÄger följande bilar:
530xd M Touring -15
325da Touring -09 (såld)
325i MTech 2 -89 (såld)
Nu blir det off topic och lite svära i kyrkan, men det var TS som tog upp det.
Efter en bildelsstöld har jag kört hyrbil ett tag nu. Både nya C och E-klass samt G31 och A6 (inte den som kom för någon månad sedan). Om du skall köpa ny bil skulle vill jag tipsa dig om att åka och titta på E-klass om du inte gjort det. Jag har själv inte riktigt bestämt mig om jag föredrar E-klass eller G31.           IP: ...[128.189]
Antal inlägg1.021 st
Postad/Inlagd2018-11-04 14:03
Anmäl svaretAnmäl svaret
Tråden börjar bli aktuell igen inför vintern.

Har erfarenhet av original, fabriksmonterad bränslevärmare på alla 5-serie sedan början av 80-talet. Har fungerat utomordentligt bra, skulle aldrig köpa en åretruntbil utan värmare. På G30 är det speciellt effektivt, motorn är extra inkapslad och värms snabbt upp vilket temperaturmätaren visar.

Då jag uppskattar IAS på en relativt stor bil är E-klass inget alternativ till G30 för min del.           IP: ...[123.153]
Första sidan (ej tillgänglig)Föregående sida (ej tillgänglig)Nästa sida (ej tillgänglig)Sista sidan (ej tillgänglig)
Besvara

Viktigt: Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.

Användarnamn:
Lösenord: Kom ihåg lösenordet.    Glömt bort lösenordet?

Inkludera min användarsignatur

Regler för forumet

© 1997 - 2019 AutoPower.se

PowerBörsen
Senaste 5 BMW

BMW 328  -00
Pris: 25.000:-

BMW 330i Touring  -02
Pris: 20.000:-

BMW 116i  -06
Pris: 45.000:-

BMW 525 Touring  -02