AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
31.400

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 9 av 9
Go
20
Golfaren
320D Xdrive-2017
Var i Sälen för ett par år sedan med min 320D-17. Smällkallt. Någon vecka senare hemma i Skåne ven turbon och byttes på försäkring.

Jag undrar hur många av er som fått haveri bor norrut med riktiga och kalla vintrar. Jag får känslan av att det krävs rejäl kyla för haveri. Flera som gjort inlägg har nämnt Luleå och andra närliggande orter.

Norra Tyskland och Danmark får ju också i perioder minusgrader men mycket sällan kallt på riktigt. Nu har vi dagar här som går från +2 till -2 typ.
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Hej,
Igår när jag hade bilen på service så slog de ett getöga på turbon som börjat vina och såg att vingarna var skadade. Enl BMW så visste de inte vad det berodde på men misstänkte att isbildning kunde vara orsaken. Jag som var helt ovetandes om det här problemet frågade såklart hur det kunde vara möjligt och om det var vanligt. De sa att de inte visste och att det har hänt men det var inte vanligt. De ska ha 46 000kr för byte av turbo och hänvisar mig till försäkringsbolaget som kanske kan ta det på maskinskada då bilen inte är så gammal och har gått ca 7000mil.

Nu har jag hittat den här tråden vilket ju var väldigt intressant och får mig ju att inse att de visst måste ha varit med om det här problemet många gånger förut. Kommer kontakta BMW igen ang det här efter att jag fått lite kött på benen härifrån. Tack!

/Jonas
Vad jag minns fanns det en åtgärd från BMW att bygga om insuget, så kör hårt på Goodwill. Crazy med 46000...
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Ja det är helt sjukt!
Det är inga pengar jag kan slänga ut bara sådär.

Jobbet kostar ca 3900kr resten är material.

11658570083 Turbo 26025kr
11652471553 Monteringssats avgas 1859kr
11428513616 Oljeledning insug 1209kr
11428575211 Oljefilter sats 267kr
13718479958 Renluftrör med reso 2017kr
973742 Motorolja 236kr
Ja, det verkar vara vanligare norrut eller när det varit riktigt kallt. Det lär dock inte behöva vara särskilt kallt för att is ska kunna bildas, lär räcka med några minusgrader. Jag gissar däremot att det är uppvärmningen som är problemet när man startar och kör iväg. Är det smällkallt så tar det en längre stund innan systemet värmts upp och ev is smälter. Kör man iväg direkt och gasar till blir det höga tryck och mycket flöde, och då riskerar isen lossna abrupt och flyga in i turbon. Jag tar numera för vana att alltid låta bilen gå på tomgång en stund innan jag kör iväg när det är under noll grader.
Försäkringsbolaget lär definitivt kunna ta det, men risken är att de kommer dragandes med begagnad utbytesturbo. Men acceptera inte det svaret från BMW. De försöker blåsa dig och få försäkringsbolaget att ta det istället. De är mkt väl medvetna om att detta inträffar och för en så pass ny bil som bara gått 7000 hade jag aldrig accepterat att betala 46k för ett välkänt konstruktionsfel. Hutlöst!
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Har det rättats till av BMW nu 2024 med nya grejer eller är det samma de sätter in igen med samma stora risk att det blir lika nästa gång det är kallt?
Bor man här i Falun är det ju inte särskilt ovanligt med minusgrader.

En till sak jag inte förstår är alla grejer de ska byta fast det bara är turbon som är kass. Eller är det för att de sätter in uppgraderade prylar som insug osv?
Kollade igenom tråden, jag skrev 2021 att verkstaden sa att Avgasreningslagen gällde även på turbon. Snabb googling 5 år och 8000 mil.

Det skulle jag grävt mer i om jag varit du.
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Förlåt men är lite seg så jag förstår inte riktigt hur du menar 😊
Vad är det du tycker jag ska gräva mer i? Avgasreningslagen?
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Ni som bytt till det gamla n47 röret och haft det ett tag. Fungerar det för er? Tänker att jag ska nämna det för verkstaden.
sc
4
schectoo
320d xDrive -17
På min satte Bavaria in något "hemmagjort" filter som förhoppningsvis fångar isbitarna innan de når turbon. Detta ska tydligen vara den vedertagna lösningen på Bavaria från åtminstone Sundsvall och norrut.
Visa användare
267
Remo
320d Touring -11
En kort Googling angående avgasreningslagen säger följande:

Citat 1:
"Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren"

Citat 2:
"Den gäller enbart de komponenter som just bidrar till begränsning av utsläpp såsom katalysator, partikelfilter, syresensor, EGR-komponenter, luftinsprutning, lambda-sensorer etcetera. En bra sammanfattning kan vara: Alla komponenter efter förbränningen är det garanti på."

Så med defekt turbo (inom 5 år/8000 mil) uppfylls inte ovanstående citat och avgasreningslagen borde gälla.
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Tack så mycket! Jag ska gräva mer i detta.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Shectoo, det filtret satte dom i på sambons bil också. Nu låter den mer än den någonsin gjort innan. Som tur är verkar det gå på garanti då det gjordes på maskinskadeförsäkringen. Det blir nu 5e eller 6e turbon, har tappat räkningen nu. Jättekul att besöka verkstad ToR 25mil 10 gånger bara för turbobyten.
sc
4
schectoo
320d xDrive -17
Min lät inte så farligt efter de satte in filtret. Bytte dock bort bilen fort som satan efter bytet. Synd på en sådan fin bil i övrigt. Är galet sugen på en 330d istället!
Li
7
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Har nu varit i kontakt med m-bilar i Borlänge och frågade varför de skulle byta ”oljeledning insug” samt ”renluftsrör med reso” samtidigt som turbobytet varpå de svarade att ibland har de kommit uppdateringar eller så är det ett tillvägagångssätt de har vid turbobyten. Jag frågade om det var pga de stora problem de haft med isbildning i de här motorerna och att detta skulle göra det bättre men det ville han inte påstå utan det var mer att de helt enkelt gör så bara.

Jag sa att det här med isbildning ju är ett stort problem på de här motorerna och att det beror på ett konstruktionsfel samt att jag inte tycker varken jag eller försäkringsbolaget ska stå för det. Han ville inte erkänna att det var ett problem, eller rättare sagt så undvek han att säga det. Nämnde också att turbon bör innefattas av avgasreningslagen men det påstådde han att det inte gjorde.

Hur som så slutade det med att han ska skicka in en goodwillansökan till BMW och återkomma när han fått svar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.