AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
39.021

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 9 av 10
Go
20
Golfaren
320D Xdrive-2017
Var i Sälen för ett par år sedan med min 320D-17. Smällkallt. Någon vecka senare hemma i Skåne ven turbon och byttes på försäkring.

Jag undrar hur många av er som fått haveri bor norrut med riktiga och kalla vintrar. Jag får känslan av att det krävs rejäl kyla för haveri. Flera som gjort inlägg har nämnt Luleå och andra närliggande orter.

Norra Tyskland och Danmark får ju också i perioder minusgrader men mycket sällan kallt på riktigt. Nu har vi dagar här som går från +2 till -2 typ.
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Hej,
Igår när jag hade bilen på service så slog de ett getöga på turbon som börjat vina och såg att vingarna var skadade. Enl BMW så visste de inte vad det berodde på men misstänkte att isbildning kunde vara orsaken. Jag som var helt ovetandes om det här problemet frågade såklart hur det kunde vara möjligt och om det var vanligt. De sa att de inte visste och att det har hänt men det var inte vanligt. De ska ha 46 000kr för byte av turbo och hänvisar mig till försäkringsbolaget som kanske kan ta det på maskinskada då bilen inte är så gammal och har gått ca 7000mil.

Nu har jag hittat den här tråden vilket ju var väldigt intressant och får mig ju att inse att de visst måste ha varit med om det här problemet många gånger förut. Kommer kontakta BMW igen ang det här efter att jag fått lite kött på benen härifrån. Tack!

/Jonas
Vad jag minns fanns det en åtgärd från BMW att bygga om insuget, så kör hårt på Goodwill. Crazy med 46000...
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Ja det är helt sjukt!
Det är inga pengar jag kan slänga ut bara sådär.

Jobbet kostar ca 3900kr resten är material.

11658570083 Turbo 26025kr
11652471553 Monteringssats avgas 1859kr
11428513616 Oljeledning insug 1209kr
11428575211 Oljefilter sats 267kr
13718479958 Renluftrör med reso 2017kr
973742 Motorolja 236kr
Ja, det verkar vara vanligare norrut eller när det varit riktigt kallt. Det lär dock inte behöva vara särskilt kallt för att is ska kunna bildas, lär räcka med några minusgrader. Jag gissar däremot att det är uppvärmningen som är problemet när man startar och kör iväg. Är det smällkallt så tar det en längre stund innan systemet värmts upp och ev is smälter. Kör man iväg direkt och gasar till blir det höga tryck och mycket flöde, och då riskerar isen lossna abrupt och flyga in i turbon. Jag tar numera för vana att alltid låta bilen gå på tomgång en stund innan jag kör iväg när det är under noll grader.
Försäkringsbolaget lär definitivt kunna ta det, men risken är att de kommer dragandes med begagnad utbytesturbo. Men acceptera inte det svaret från BMW. De försöker blåsa dig och få försäkringsbolaget att ta det istället. De är mkt väl medvetna om att detta inträffar och för en så pass ny bil som bara gått 7000 hade jag aldrig accepterat att betala 46k för ett välkänt konstruktionsfel. Hutlöst!
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Har det rättats till av BMW nu 2024 med nya grejer eller är det samma de sätter in igen med samma stora risk att det blir lika nästa gång det är kallt?
Bor man här i Falun är det ju inte särskilt ovanligt med minusgrader.

En till sak jag inte förstår är alla grejer de ska byta fast det bara är turbon som är kass. Eller är det för att de sätter in uppgraderade prylar som insug osv?
Kollade igenom tråden, jag skrev 2021 att verkstaden sa att Avgasreningslagen gällde även på turbon. Snabb googling 5 år och 8000 mil.

Det skulle jag grävt mer i om jag varit du.
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Förlåt men är lite seg så jag förstår inte riktigt hur du menar 😊
Vad är det du tycker jag ska gräva mer i? Avgasreningslagen?
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Ni som bytt till det gamla n47 röret och haft det ett tag. Fungerar det för er? Tänker att jag ska nämna det för verkstaden.
sc
5
schectoo
320d xDrive -17
På min satte Bavaria in något "hemmagjort" filter som förhoppningsvis fångar isbitarna innan de når turbon. Detta ska tydligen vara den vedertagna lösningen på Bavaria från åtminstone Sundsvall och norrut.
Visa användare
281
Remo
320d Touring -11
En kort Googling angående avgasreningslagen säger följande:

Citat 1:
"Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren"

Citat 2:
"Den gäller enbart de komponenter som just bidrar till begränsning av utsläpp såsom katalysator, partikelfilter, syresensor, EGR-komponenter, luftinsprutning, lambda-sensorer etcetera. En bra sammanfattning kan vara: Alla komponenter efter förbränningen är det garanti på."

Så med defekt turbo (inom 5 år/8000 mil) uppfylls inte ovanstående citat och avgasreningslagen borde gälla.
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Tack så mycket! Jag ska gräva mer i detta.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Shectoo, det filtret satte dom i på sambons bil också. Nu låter den mer än den någonsin gjort innan. Som tur är verkar det gå på garanti då det gjordes på maskinskadeförsäkringen. Det blir nu 5e eller 6e turbon, har tappat räkningen nu. Jättekul att besöka verkstad ToR 25mil 10 gånger bara för turbobyten.
sc
5
schectoo
320d xDrive -17
Min lät inte så farligt efter de satte in filtret. Bytte dock bort bilen fort som satan efter bytet. Synd på en sådan fin bil i övrigt. Är galet sugen på en 330d istället!
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Har nu varit i kontakt med m-bilar i Borlänge och frågade varför de skulle byta ”oljeledning insug” samt ”renluftsrör med reso” samtidigt som turbobytet varpå de svarade att ibland har de kommit uppdateringar eller så är det ett tillvägagångssätt de har vid turbobyten. Jag frågade om det var pga de stora problem de haft med isbildning i de här motorerna och att detta skulle göra det bättre men det ville han inte påstå utan det var mer att de helt enkelt gör så bara.

Jag sa att det här med isbildning ju är ett stort problem på de här motorerna och att det beror på ett konstruktionsfel samt att jag inte tycker varken jag eller försäkringsbolaget ska stå för det. Han ville inte erkänna att det var ett problem, eller rättare sagt så undvek han att säga det. Nämnde också att turbon bör innefattas av avgasreningslagen men det påstådde han att det inte gjorde.

Hur som så slutade det med att han ska skicka in en goodwillansökan till BMW och återkomma när han fått svar.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Tänk er en kall öl på sommaren. Den varma sommarluften kondenserar på det kalla glaset. Detta är ett fenomen som de flesta känner till.
Detta beror på att varm luft kan hålla betydligt mer fukt än kall luft. När den varma sommarluften kyls ner av de kalla glaset så kommer den kallare luften inte kunna hålla fukten och den kondenseras på glaset.

Samma sak händer i insuget på våra bilar. Jag kör ofta väldigt korta sträckor med min bil. Av den anledning så bildas det som ni säkert vet mycket fukt i motorn vintertid.
Denna fukt binds med den varma luften och transporteras bort från motorn genom renluftsröret (13718479958) och som mynnar ut strax framför turbon.

Den varma fuktiga lufter som kommer ångandes ner från motorn kommer snabbt kylas ner. Detta som en effekt från den kalla luften som sugs in utifrån genom luftfiltret och genom insuget. Och av luft kring insuget och renuftsröret som framförallt vid körning kyler ner delarnas väggar.

Jag börjar känna mig som en papegoja i denna tråd men jag är tyvärr den enda på autopower som återkopplar. Troligtvis pga att när problemet är borta så tänker man inte på det längre. Eller så säljer de flesta bilen när de förstår problemet. Och vågar inte chansa på en hemmapullösning. Det förstår man ju...

Men. B47 insuget for ut från bilen så fort jag hittade en sjö i dess resonanslåda. Ett barn förstår att denna konstruktion kommer sluta illa på en bil som mestadels körs kortare sträckor.

Ett N47-insug inhandlades. Samt rörisoleringstejp som drogs flera varv på alla ställen där kall luft utifrån riskerar att kyla ner ångan från motorn.
Insuget är nu snustorrt året om och har varit så en längre tid. Nåja.. En pöl med blandat vatten/olja samlas längst ner mot turbon. Men den är så pass koncentrerad att den aldrig fryser.

Ett nät framför turbon skulle också fungera. Men på min bil så behövs det ärligt talat inte. Och den här lösningen känns bättre än ett nät som också riskerar att haverera och skada turbon..

På det stora hela. Det är inte vackert. Men jag slipper byta turbo årligen.
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Tack Deimos för din återkoppling!

Det bevisar ju att ett byte till n47 insug faktiskt gör skillnad. Jag kommer att ta med mig det till BMW nästa gång jag pratar med dem. De har inte hört av sig ännu men det kanske tar tid.

Forskade lite i avgasreningslagen också och jag tycker fortfarande att turbon borde ingå i denne då turbon blir en del i avgasreningen IOM egr osv. Men BMW höll såklart inte med om det som jag nämnde tidigare.
bl
2.133
blixten
325i -88
Bmw brukar inte hålla med om åtgärder som innebär att bmw skall stå för notan.
Li
10
Lilln
320d GT M-sport xdrive -19
Nu har de hört av sig. De kommer inte ta detta som goodwill och avgaslagen innefattar inte turbon iaf inte enl BMW. De står heller inte för självrisken. Så man kan väl säga att jag kammade noll. Försäkringsbolaget tar det dock men då blir det en självrisk som jag får betala. Tycker detta är svagt för ett märke som BMW vilket jag framförde med tydlighet.
Frågade också vad de gör för att motverka att det här händer nästa vinter. Svaret var att de kunde sätta ett filter/nät framför turbon vilket de fått som tips av Bavaria i Umeå. Han sa också att de monterar en ny turbo med 2 års garanti och att garantin täcker det här.
Så mitt tips till er andra är väl att få en ny turbo monterad med garanti när det händer. Vet ej hur det är när de monterar en renoverad turbo och om det är samma garanti.
Svaret jag fick när jag undrade varför en tillverkare som BMW inte står för bytet och åtgärdar problemet var att han trodde att Sverige var en så liten marknad sett till hela världen för BMW och att det här problemet bara är härifrån Mellansverige och uppåt så BMW ser inte det här som ett problem. Men det var hans egna teori.
Tyvärr orkar jag inte tjafsa mer med dem om det här nu annars hade väl ARN varit ett alternativ som jag såg någon annan gjort tidigare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.