AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
34.881

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 8 av 10
Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Henhed, det skulle vara intressant att se en bild på ditt insugnings rör, jag är osäker när skiftet av insugningsröret skedde, någon som vet när röret med alla dessa håligheter kom?

Dra mig baklänges, tror även jag drabbats av detta. Turbon har börjat vina och då speciellt när den är kall. Tycker den växlar lite senare, drar något mer och är lite slöare men kanske inbillar mig. När man stänger av motorn hörs även ett oljud från turbon. När man stängt av bilen och står med huven öppen så hör man ett metalljud från turbon som sakta ebbar ut efter att man stängt av motorn. Noterade detta först efter att jag haft huven öppen. Har jag tur kan ja ta det på maskinskadan för bilen har gått 12 000mil (och har så det ska täcka upp till 15 000mil).

På torsdag ska jag på verkstaden för att få mina backboxar (utgående på bakaxeln) bytta som läcker. Jag har anmält detta till försäkringsbolaget som troligtvis kommer täcka det. Saken är den att jag inte sagt något till vare sig försäkringsbolaget eller verkstaden (BMW) om turbon. Tänker att jag får kontakta både försäkringbolaget och verkstaden om någon vecka för en felsökning. Eller ska jag ta det nu samtidigt men vad ska jag då dra till med? Som jag förstått det är det ändå två olika självrisker. Hur hade ni gjort? Sen ser ja nu att jag åkt strax över 200mil längre per år än vad jag uppgett till försäkringsbolaget. Ska självklart höja upp körsträckan men kanske lite konstigt att göra det nu en dag innan?
De
761
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag skulle bett dem kolla när de fixar backboxarna så slipper du mest troligt den felsökningsavgiften.
De behöver inte skruva för att felsöka. Det hör mekanikern samtidigt som han kör upp din bil på lyften.
Min felsöktes över telefon bara genom att beskriva missljudet…

Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Då har jag fått ny turbo med lite goodwill, kundmottagaren hade också hört om alternativet att montera insugningsrör från äldre modell i mitt fall 2012
Jag tror att denna lösning kommer fungera

Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Då har jag fått ny turbo med lite goodwill, kundmottagaren hade också hört om alternativet att montera insugningsrör från äldre modell i mitt fall 2012
Jag tror att denna lösning kommer fungera

Nu har jag fått turbon bytt och försäkringsbolaget stod för det så jag behövde enbart betala självrisken på 4000kr. Dock tyckte de att det vart för dyrt med en ny turbo så de bytte till en begagnad plus det anpassade insuget för vinterklimat. Hur lyckades ni få detta på Goodwill? Antar att bilen i så fall inte var så gammal samt att den var servad hos BMW regelbundet? Aja, skönt att försäkringsbolaget kunde hjälpa mig och lika så med båda packboxarna utgående bak även om det vart en egen självrisk. Konstigt bara att inte BMW gjort nått något åt detta då det verkar vara ett så utbrett problem. Vågar inte ha bilen kvar efter allt jag läst. Stämmer det att det hära med turbon inte drabbar 5-serien?
De
761
Deimos
320d GT xdrive -16
Det är ett skitfel egentligen detta och de gör ingenting eftersom Norden är en gör liten marknad för att de ska bry dig.

Mitt insug har varit helt torrt sen åtgärder med N47 och isolering.

Tidigare var det tusan en sjö då jag kör mest korta sträckor.
Därför kan jag också med bestämdhet säga att problemet är varm gas från vevhuset som träffar ett kallt insug. Isoleringen gör att insidan i röret är tillräckligt varmt även vid kortare körning.

Rasar turbon nu är det inte pga is det kan jag 100% säga.
Just nu har jag bilen f34 inne för turbobyte (maskinskadeförsäkring).
Bmw verkstaden är medveten om problemet med isbitarna i insuget och när tidsbokningen för turbo bytet gjordes så nämde de n47 insuget som möjlig lösning. Ett sådant införskaffades,men nu visar det sig att Bmw kommit med en uppdatering,ett nytt rör som ska monteras. Någon som sett hur detta nya insugsrör ser ut och om det finns chans att isbit problemen blir löst?
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Min F31 är tillverkad 2018 och när turbon rasade så frågade jag efter det nya insugsrör som ska vara konstruerat på annat vis och då fick jag svaret att 2018 och framåt redan hade detta så uppenbarligen löser det inte problemet.
Röret som monterades har Artnr:13718479958.
Ma
21
Magnus 2074
320d F31 -16
Röret du fått finns omnämnd tidigare i tråden och verkar inte ha avhjälpt problemet tyvärr.
Jag har haft problemet med att turbon skadas vintertid sedan jag köpte den 2016 och årligen bytt turbon från dess. Det första bytet skedde när jag fortfarande hade garanti på bilen. När BMW via återförsäljaren meddelade att de inte längre skulle betala för reparationen så anmälde jag återförsäljaren till ARN som ansåg att jag hade rätt och rekommenderade återförsäljaren att lösa in bilen till den summan som jag begärt, vilket de också gjort. (Uppskattat marknadsvärde på privatmarknaden). Ärendet hos ARN har nummer 2022-07891 om ni är intresserade.
bm
413
bmwirfan
F34 -15 320d GT Luxury
E87 -08 118d
är dem här motorerna något bättre jämfört med N47 pga kedjeras OSV?
Hej!
Väcker denna tråd lite försiktigt,
Har hittat en 320d från 2018 med 9,500 mil på mätaren som har väckt mitt intresse, tills man hitta denna tråd...

Har folk fortsatt problem med detta?
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Hej!
Ja, jag hade vågat köpa en 320d. Har dock satt i rutin att starta bilen och låta den gå någon minut innan avfärd samt likaså när man parkerar (under vintertid) för att minska risk för frost/vatten i insuget. Verkar främst som om det hänt hos äldre 320d?
Min turbo rasade efter jag kört i nästintill snöstorm på motorväg och därefter direkt parkerat bilen och låtit den stå en dag i minusgrader.
/E
De
761
Deimos
320d GT xdrive -16
De enda som rimligen kan veta om felet är avhjälpt är BMW själva. Ring några verkstäder i norr och fråga…
Att vinter 2023 passerat och ingen har uppdaterat tråden får vi se som positivt.

Det enda jag kan skriva är att min turbo fortfarande är oskadad efter en vinter med n47 insug.
Har hört rykten att verkstäder på eget initiativ har tillämpat samma försök till lösning. Men som sagt. Rykten. Lite känsligt detta ;)

sc
4
schectoo
320d xDrive -17
Jahopp, då har även min turbo gått sönder på min F31 320d xDrive från 2017 med lite drygt 11 000 mil på räknaren. Hade in den på Bavaria i Luleå idag som konstaterade att den var trasig. Tänkte från början ta detta på maskinskadeförsäkringen, men med all information i denna tråd så ska jag prova lyfta detta direkt med BMW istället.

Bild på turbon, taget av serviceteknikern:
Länk

Hur har det gått för er som provat insugsrör från N47?
De
761
Deimos
320d GT xdrive -16
Det blir 3e vintern nu med isolerat vevhusventrör och N47-insug. Bilden är taget idag.
Länk

Nått mindre märke är det. Ska inte svära på om den dök upp före eller efter jag monterade gamla insuget. Känslan är att det går rätt bra. Men knappast en 100% säker lösning då det säkert fortfarande kan frysa om förutsättningarna är riktigt fel.
Men jag kör mycket korta sträckor och fukten verkar inte fasta i röret längre på samma sätt som tidigare. Då var det ju en sjö...

te
1
teufelskreuter
320d xdrive -17
Hej!

Skulle behöva lite tips/råd/hjälp. Turbohaveri för tredje gången pga isbildning. Bilen har gått ca 11500 mil. BMW (Bavaria Luleå) vägrar ta det som goodwill/garanti. Försäkringsbolaget (Svedea) nekar maskinskadeersättning med hänvisning till att skadan på turbon är "utifrån kommande". Det här är inte ok enligt min mening. Har kontaktat ARN för att få kopia på ärende 2022-07891 där BMW köpte tillbaka/löste in en bil , tyvärr har dom långa handläggningstider där. Har någon av er konstruktiva tips på hur jag ska gå vidare med det här?

Mvh Anders / Luleå
De
761
Deimos
320d GT xdrive -16
Kontakta Vi bilägare. Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.