Sida 7 av 10
|
|
---|---|
Jag har nu fått ett tips från en lika drabbad finne att byta ut hela insugsröret till den äldre modellen från N47. BMW byggde om denna på B47 som har både kanaler och hål där vatten samlas och fryser. Denna ska passa rakt av. Ingen aning om det fungerar men det lär knappast skada funktion då allt har samma dimensioner. Det är bara ett rör.. Och JAG är desperat. Kommer knappast få en ny 3e turbo av BMW. |
|
Jag har nu fått ett tips från en lika drabbad finne att byta ut hela insugsröret till den äldre modellen från N47. BMW byggde om denna på B47 som har både kanaler och hål där vatten samlas och fryser. Denna ska passa rakt av. Ingen aning om det fungerar men det lär knappast skada funktion då allt har samma dimensioner. Det är bara ett rör.. Och JAG är desperat. Kommer knappast få en ny 3e turbo av BMW. |
|
Helt klart ett RÖR som sitter på N47 utan den enorma resonanslåda jag hittade på min bil idag. Har forskat och detta rör är den ENDA skillnaden mellan N47 och B47 fram till turbo. Till och med luftfiltret delar motorerna. Det finns inget annat som ställer till det.. En sån ska vi ha, köp innan de tar slut.. Länk |
|
N47 rör är monterat på min bil nu i ett försöka att komma till rätta med problemet. N47 rör till vänster och B47 till höger Länk Mängden vatten jag tömde från håligheterna i "gamla" resonanslådorna: Länk Ett av exempel med håligheter fyllda upp till kant med vatten redo att frysas och lossna i bitar... Länk N47-rör monterat på B47ans luftburk. Länk Bolt on som sagt.. Ett 10 minutersjobb… |
|
Jag beställde i går från en N47-D20C 2013, jag hoppas detta kommer fungera. Har kvar turbo bytet, tyvärr fick jag inte på garanti trotts bilen bara gått 6000 mil Det bytte vid 5500, stoppade några månader surt.. |
|
Det finns lite fler "garageidéer" på finska forum. Klipp in länken i google translate så blir det lite enklare att följa den röda tråden =) Länk Idén är bland annat att isolera olika delar av motorn för att skapa ett så varmt klimat man kan på ställen som träffas av varm gas som transporteras tillbaka från motorn in i insuget. Personligen tror jag byte av insug till n47 kommer göra störst skillnad men jag funderar också på att köpa lite isolering och följa finnarnas exempel. Ju mindre kondens desto mindre risk för att detta händer igen. |
|
Hej Detta låter intressant, funderar på att göra bytet av insugsröret i förebyggande syfte. Kostar inte så mycket och ser enkelt ut att göra. Finns det några nackdelar att beakta innan man gör det? Typ om det blir någon skillnad i hur motorn går eller liknande. Vet någon varför bmw gjort om röret så mycket mellan dessa 2 motorer? Anders |
|
Kan bara svara för hur bilen går efter bytet och jag upplever ingen skillnad. Jag har mätt de atmosfäriska tryck som går före och efter med ISTA och jag ser då ingen skillnad här heller. Tycker det är förväntar då jag inte ändrat dimension på insuget eller gjort något ingrepp på vevhuslang. Har inte heller några felkoder ännu så allt ligger uppenbarligen inom marginalerna så långt. Folk gör värre saker än det här med sina bilar. Tänker på öppna filter och catchcans som ofta förändrar trycket i insuget och vevhuset tydligt. Personligen är jag inte orolig. Men det är klart att ingenjörerna säkert hade en tanke med de där burkarna =) |
|
Jag väntar på mitt Insugningsrör talade med återförsäljaren i Umeå och Skellefteå och de lät faktiskt intresserad av iden, däremot tror jag nog inte BMW skulle vilja marknadsföres denne uppgradering :) |
|
Hej igen Tack för återkoppling, mycket intressant. Fortsätt gärna skriva om era erfarenheter av denna modifiering. Jag är som sagt sugen på att göra detta byte i förebyggande syfte... Anders |
|
Skulle misstänka att det komplicerade insuget främst är av akustikdämpande karaktär, kanske bara märks i "autobahnfart"... Låter som en smart och säker förbättring att använda det äldre insuget. :) Däremot tror jag tyvärr att det är som verkstaden sa, BMW kommer att ha svårt att köpa en så enkel och fungerande lösning från "pöbeln", som dessutom är en lagervara - den är ju rena förolämpningen mot de ingenjörer som la ner hundratals timmars utvecklingsarbete på det nya "bättre" insuget till B47-motorn! :/ Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Man måste också ge cred till BMW att de på de stora hela gjort en skottsäker motor i B47 utan stora svagheter. Om jag bortser från turboproblematiken så är min 320d GT så den bästa bil jag någonsin ägt. För min del var också BMW tillmötesgående och gav mig en ny turbo på 100% goodwill förra året. Detta trots att jag köpt bilen privat och att den passerat nybilsgaranti med råge. Detta gav mig möjlighet till att byta bil utan att jag drabbades ekonomiskt. Jag valde dock att behålla bilen och själv äga problemet. Så kommer inte lasta BMW för detta. Det är mitt val och det står mig fritt att byta bil. MEN. Problemet är av en sådan karaktär att BMWs ingenjörer kunde löst detta åt oss relativt enkelt. Om de bara får de resurser de behöver. Vilket de inte fått pga att marknaden där problemet uppstår är för liten. BMW har lite osnyggt nu lämnat över problemet till BMW Sverige och kunderna som är drabbade iom att ingen verkar få detta på goodwill längre. Detta hade ALDRIG hänt exempelvis med en Toyota. Sannolikt hade problemet redan varit löst 2017-2018 efter att de första 10 bilarna trillat in på verkstäderna. Jag tror och hoppas att BMWs svenska verkstäder läser detta och hjälper oss lista ut om denna enkla lösning kan lösa problemet. Det borde ändå ligga i våra lokala handlares intresse och jag tror ju de är lika irriterade som vi är. 320d Fxx är ju inte en ovanlig syn i hallarna. Vad ska de göra? Vägra ta dessa i inbyte pga att varannan bil behöver bekostas med ett kostsamt turbobyte inom ett år? Det tar väl förmodligen bort minst halva vinsten från den affären. |
|
Har precis monterat nytt insug från en 2012 modell på min från 2019, tog typ 10 minuter, passade på att kolla på vingarna i turbon, två var skadade förstås Ser även att det var fukt i insuget speciellt nere i de små håligheterna skulle gissa att det blir dom en plugg när de släpper precis Deimos bilder, nu sitter i alla fall insuget på plats och inga felkoder, däremot är slangen från evakueringen ej bytt den är räfflad men jag är ganska säker att det inte är problemet. Problemet måste vara insugets botten där kondensen hamnar och fryser, sedan när bilen åter startar och värmen gör att isbiten släpper, helt klart konstruktions fel från bmw |
|
Jag har också isolerat n47 röret och har kört så lite över en vecka nu. Jag har försökt köra en del kortare sträckor och imorse skruvade jag bort allt igen och inspektera den nya installationen. Det fastnar lite sot/olja när man drar fingret i botten på röret men röret är inte fuktigt/blött på samma sätt som tidigare. Jag behöver nog köra några veckor till på detta sätt för att kunna dra några större slutsatser men det verkar i alla fall lovande. Länk Jag köpte en bit rörisolering för vevhusslangen samt en rulle isoleringstejp. Allt är sen säkrat med några varv aluminiumfolie. Allt inköpt på Biltema. Tanken med att isolera även nedre större del närmast turbo är ett hopp om att kyla som tar sig in via njurarna vid körning ej ska ytterligare kunna kyla ner den del av röret som är mest kritisk. Förhoppningsvis ännu mindre risk för kondens mao. Det ev finns risk för att detta släpper med tiden så vill någon göra något liknande behöver man nog hålla lite uppsikt.. Alternativt höra efter med någon expert vilka material som passar bättre(!) för ändamålet. Det ska i alla fall vara brandklassad isolering som klarar upp till 95 grader vilket ska räcka för vevhusets gaser. Men man ska vara observant på att röret inte hamnar för nära EGR som kan bli HET. 2cm är mitt avstånd vilket känns OK. Länk Tanken är också att byta tillbaka till original insug och slang utan isolering redan april när temperaturerna går över nollan. Skulle personligen inte vara bekväm med att köra runt på detta sätt under de varmare månaderna. |
|
Får man fråga varför inte sälja eländet och köpa en valfri modell med motorvariant som inte har dessa brister? Vilket skit att hålla på med på en så pass ny bil. 20d är dessutom bmws tråkigaste motor. Varför detta självplågeri? | |
Henrik335i: Är det din första BMW? Vet inte om någon här inne äger begagnade BMW just märkets förträffliga kvalitet över tid... Man har nog blivit lite luttrad med åren. F61an sålde jag dock snabbt som ögat. Den var ett misslyckat impulsköp. F3x är dock riktigt trevlig sett ur ett ägandeperspektiv över tid. Detta relativt enkla problem ska vi nog få fason på inom nått år. | |
Synd att så fin tråd förstörs av stollar |
|
Ursäkta, det va inte min mening att dra ner tråden med ett alltför negativt inspel med hård tongång. Frågan jag ställde var uppriktig. Mvh Henke |
|
Uppdatering från min tidigare post Som jag skrev i januari så lossnade is igen på min F34 2016 2.0d. Jag klarade mig förra vintern men nu var det alltså dags igen. Alla byten har hittills varit gratis men nu står BMW endast för 30% av totala kostnaden som är 36 tkr. Detta kommer bli den 6:e turbon som sitter i bilen inkl. den ursprungliga. Bilen har snart gått 11000 mil. Självrisken på min maskinskadeförsäkring är 7 tkr. |
|
Hej Idag har jag monterat insugsröret från en N47. Jag har inte varit drabbad av turboras så detta gjordes enbart i förebyggande syfte. Hoppas nu att slippa något ras... Anders |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.