AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.842

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 6 av 10
Jag har också bytt turbo på min BMW 320d- 2017 vid 1900 resp. 4200 mil.
Gick på garantin som tur var. Vet inte om jag vågar behålla bilen som nu gått 4400 mil

TK
Gr
12
Grabblose1
520d xdrive -15
Min turbo har ett vinande ljud när den är nystartad o kall,inte högt dock,man måste lyssna efter det. När bilen har körts en minut då låter inget. Känns inte som skovlarna eftersom då borde låta hela tiden eller tänker jag fel?

De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
@Grabblose1
Tror du kan vara lugn. Min har fortfarande med helt ny turbo ett mindre vinande ljud. Som endast uppträder vid kall motor.

Med gamla turbon lät den högre. Kall som varm.
Är nu inne på turbo nr3 på min 320D-17
Bilen vart återkallad för att byta luftslangen till turbon till en modell med dubbla "boxar" "Snöventil" med artikelnummer :13718479958 Som dom kallade de på bmw då vid 3000Mil
Fösta turbon byttes vid 7500 mil dock körde jag ett tag med den viinande..började viina vid 6000 mil
nu bytt igår igen vid 8800mil då bytte dom insugsröret igen till en exakt lika dan som dom redan monterat dit vid 3000Mil
Men nu tänkte jag försöka åtgärda problemet själv. då denna slang+box redan haft sönder 2 turbos å inte fungerar som de är tänkt..
Har beställt insugs slangen till turbon från en f30 med N47 motorn som inte har turbo problemet. är en slang som inte har några plastådor i sig.. Artikelnummer hos BMW:13717810745 finns på skroten också
Och nej turbon ska inte vina alls när den är i skick de märker man efter dom är bytt..
Så får se om de håller bättre med denna slang utan massa fickor för is att samlas i för att sedan fara in i turbon..
Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Jag har en 320 modell år 2019 ny turbo monterad i juni, orsak isbildning. Jag vet inte om de bytte någon annan del enligt den informationen jag nu tagit del av i forumet
Tyvärr har jag samma fel nu, det kom plötsligt och i samband med snöiga vägbanor sträng kyla, de har kontrollerat och tveksamt o jag får det på garanti igen då BMW inte lämnar garanti två gånger, men de skulle undersöka.

Ola
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Någon som har koll hur det ligger till…är det bara 3-serien som drabbas av detta?
Eller har övriga BMW modeller med B47 motorn samma problem?
Enligt BMW jag prata med så är de störst problem med f34 GT modellerna.. men även F30-F31 dom trodde de har å göra med att de är större grill på GT att kylfaktorn är annorlunda..
Men dom visste inte säkert vad de beror på.. 5 serien med samma motor verkar inte ha samma problem är annan luftburk m.m på dom..
Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Värt att notera så har jag monterat en M sport front med spoilers så den är rätt låg, men tror inte det påverkar eller?

Ola

Visa användare
428
Crille-Boy
G31 540ix UE -18
Grabben ska in med sin 2019 320 XD imorgon, andra gången på under 2 år. Första åtgärdades på garanti, isbildning mars 2020, borde väl vara garanti på det jobbet?

Crille
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om de inte tar det på garanti eller good-will, bör han kunna hävda konsumentköplagen då det är ett ursprungligt fel...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
An
53
Anders Linde
320 d GT -17
Jag har en GT som jag tycker viner lite, även med varm motor. Hur går jag tillväga för att få BMW att titta på det och ev åtgärda det? Om man får det fixat, ska man montera någon slags kylarmaskering för att det inte ska hända igen?
Is
25
Isaxsson
518-88
E28
De behöver kika in i turbon, det gick mycket fort och kostade inget.

Däremot funderar jag på orsaken är det verkligen snörök som ställer till det?
Luften ska ju passera luftfiltret, jag väntar svar på om de tar det som goodwill men de var tveksamma när de redan gjort ett turbo byte, nu har bilen inte ens rullat 6000 mil. BMW ger inte garanti på garanti arbeten, jag frågade då om det finns någon instruktion från BMW om komponent byte uppgradering men de var tveksam att det fans

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Är bilen under två år gammal borde konsumentköplagen gälla!
Dvs. ursprungligt fel och då spelar det ju ingen roll hur många gånger de åtgärdat felet...


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tre år ska det stå!


Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Bytte på min efter 2500 mil, då fick jag till svar att insuget suger in isbitar som slår sönder vingarna i turbon. De modifierade sedan insuget på något vis. Har funkat sedan dess.
Hej!
Jag har en 2016 f31 som vi har bytt turbo på varje vinter sedan köpet, varav en vinter är den bytt två gånger. Jag kan inte säga att jag kan koppla någon särskild situation med garage eller inte till att vinandet uppstår utan det verkar helt enkelt vara kylan som är problemet. Bilen har nu rullat över 12000 mil och än har jag inte betalat något för byte, vilket jag tackar verkstäderna i Umeå och Luleå för.

Jag har känslan att BMW inte längre försöker lösa problemet utan snarare försöker att undkomma problemet. Nu har även årets turbo lagt av så nu har jag beslutat att lämna fossilbilarna till förmån för elbil. De verkar ha vissa barnsjukdomar, men att en bil med beprövad teknik inte håller måttet tycker jag är ett tecken på att vanliga motorer har kommit till den punkten där tillverkare inte längre kan producera hållbara maskiner med hänsyn till miljökraven. Min stora utmaning är att sälja bilen till någon annan utan att man känner sig som en röv när man skickar vidare ett problem.. 😒
An
53
Anders Linde
320 d GT -17
Såjja! Idag bokades tid för byte av turbon. Det går på garantin/försäkringen BMW premium selection som tur är. Men sen då? Den gäller till i Maj och bilen har nu gått 9000 mil. Vad händer om turbon ryker igen? Redan i vinter under garanti tiden, eller nästa vinter utan några garantier alls? De ska byta allt som har med turbo och luftintag att göra. Vad tror ni, vågar jag behålla bilen?
he
3
henhed
320D XDRIVE GT -16
F34 320D 2016, 10 600 mil.
Jag har ägt bilen sedan 2016 och jag klarade mig förra vintern utan missöden men nu är turbon konstaterat paj igen för femte (!) gången. Denna turbo är den modifierade med nytt insugningsrör som skulle klara detta bättre (bytt nov/dec 2019). Detta hände förra veckan och det hördes jättetydligt. Tre av skovlarna är deformerade varav en riktigt mycket. Verkstaden på orten har hittills bytt turbon alla gånger utan kostnad men säger nu att BMW inte längre tar det på good-will. Genom att agera så kommer de tappa mig som kund i alla fall. Att utnyttja maskinskadedelen i försäkringen kostar mig självrisken och försäkringspremien ökar på sikt ännu mer för dessa modeller. Maskinskadan räcker ju bara upp till 8 år eller 12 000 mil så jag kommer inte att våga ha kvar bilen som jag för övrigt är nöjd med utan att teckna en extra försäkring för förlängd maskinskada. Jag tänker dubbelkolla om good-will med den BMW återförsäljare jag köpte bilen hos innan jag hör av mig till försäkringsbolaget. Håller helt med i det Dabben skriver.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Problemet återkommer alltså även bilar med ny turbo från juni 2021.. Känns inte som de kommer fixa felet. Men min är fortfarande tyst. Peppar peppar.

Snöröksteorin tror jag inte på.
Min turbo rök vid uppstart kall motor. Från ljudlös på eftermiddagen till tjut dagen efter. Fanns inte snö på vägbanor den veckan. Det var bara ruskigt kallt…
Kondens vid turbo känns mer rimligt.

Det är alltid fukt i vevhuslang som går från ventilkåpan ner till rör vid turbo. Fukt rinner nedåt. Teorin: Och in mot turbinen. Och fryser till is på natten.

Det är också n2 och n1 här som BMW försökt modifiera vilket stödjer teorin.
Länk

BMW har säkert massa regler kring avgasrening och det blir dyrt att modifiera om det så att det funkar.
Måste väl finnas någon BMW tekniker här som bytt minst 100 turbo de senaste 5 åren och funderat ut någon smart lösning på problemet?

Bilarna är nu 5+ år och jag tycker det är dags för communityt att lösa problemet;)
Is
25
Isaxsson
518-88
E28
Hej

Jag har skrivit tidigare, turbon byttes vid 5000 mil, klarat två vintrar.
Ny turbo monterad i höst, redan efter årsskiftet tjuter turbon igen, bara ca 500 mil, på min bil har det inte bytt några komponenter, det finns inget att åtgärda inga instruktioner från BMW tydligen.

Jag fick inte detta på garanti, men får inte garanti på garanti enligt återförsäljaren, jag påpekade förstås att grundfelet aldrig hittats eller åtgärdats och jag är inte nöjd.

Finns det något garage fix att göra?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.