AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
38.840

B47 viner i turbon vid gaspådrag

Sida 5 av 10
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Tjejens bil har gått 9400mil och har bytt turbo plus den tidigare åtgärden. Bmw skulle ta hela kostnaden, molin bil.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
@Magnus 2074: Har inte hört något från Vi Bilägare. Skickade till bilfrågan bara och har ju inte haft anledning att kontakta dem direkt då BMW ändrade sig så snabbt. Jag tycker samtliga drabbade behöver bråka lite för att sätta lite press på BMW. Sverige är en liten marknad så detta har nog tyvärr låg prio :(

Offtopic: V60/V90 och faktiskt hela SPA-plattformen har rostproblem så en sån skulle jag kolla noga innan jag betalade dyrt för. Vi Bilägares V90 från 2017 hade nästan börjat kexa i en skarv undertill, så illa är det. En lackad sparklåda hade ytrost som börjat utan skador på lack.. osv. Sånt påverkar även säkerheten.
Poängen är att de flesta bilar har sina svagheter. Alla lite veteraner på detta forum minns väl E46. Dök ju upp rostbubblor överallt på nya bilar. Samtidigt som många välskötta V70s från samma år fortfarande är rostfria.. F3X kommer nog klara sig lika bra på den fronten. Och motorn i övrigt verkar solid. Så jag håller hårt i min och försöker lära mig hur jag kan skona turbon ist.

@FredrikUme: Vilken bilverkstad du vänder dig till kvittar. Det är BMW som står för goodwill. Det är nog många parametrar de använder sig av. Svårt att veta exakt hur de bedömer goodwill. 9000 låter dock mycket vad har du för försäkringsbolag? För mig hade Länsförsäkringar betalat kalaset och det hade stannat på 5000:- i självrisk. Turbon täcks av maskinskadegarantin.

Se det från den ljusa sidan annars. Om du inte orkar bråka.. Eftersom jag får min till skänks denna gång har jag inte garanti på turbon. Händer samma sak för oss båda nästa vinter får jag ta detta en vända till samtidigt som din garanti på delen gäller och du får den utbytt utan att behöva argumentera för det...
Fr
11
FredrikUme
MB 200 4x4 -18
Hej,
Fick glädjande besked idag att nu fick jag 100% av kostnaden. Ska ge en eloge till Lindholms Bil i Umeå som fört min talan då de själv ansåg att detta var fel. Så jag har inte själv behövt kontakta BMW.

Men det verkar ju vara lite av ett lotteri hur detta behandlas och än värre lär det bli i framtiden då bilarna varit ute i fler vintrar.

På min verkstad hävdar de att snörök är problemet. Vet att jag skrev snö tidigare. Men läser man här finns det ju fler teorier. Det stora problemet som jag ser det är att det blir ingen fix för detta. Turbon ersätts men om ett par vintrar till lär den vara paj igen. Från 2020 säger de på min bilaffär att det finns spjäll som ska stoppa detta. Men dessa funkar inte på den årsmodell jag har.

Men nu är jag glad och söker nu till sommaren en ny 2019 BMW, men jag kommer kräva garanti på turbo för den. :-)
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
>FredrikUme
Härligt att det löste sig för dig.
Jag blev erbjuden 70% av kostnaden, men orkade inte krångla och tog en självrisk på 3000kr istället. Går nog inte göra så mycket åt i efterhand. Försäkringsbolaget fick troligen betala hela summan utan goodwill från BMW.

Snörök känns för mig osannolikt. Hur ska snöröken passera luftfiltret?
Såg ett utdrag på åtgärden som gjordes på min bil 2019. Där har man uppgraderat med snöventil, bytt resonator och monterat ett ”rör med värmeelement” 13718584829.
Denna går till vevhusventilationen. Att den är eluppvärmd betyder att det finns risk för isbildning.
Fr
11
FredrikUme
MB 200 4x4 -18
@Magnus 2074

Jag "orkade" heller inte krångla och skulle ta det på försäkring, 5000kr i självrisk.

Så jag är jättenöjd att bilfirman tog det vidare. Får åka förbi med bullar till dem. :-)

Ska klippa ut din text och visa min bilfirma. Vore ju bra för kommande ägare om de fixade detta bättre denna gång.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Så denna del 13718584829
Bättre bild här Länk

Är den enda funktionen för denna att föra vevhusgaser tillbaka till insugets trycksida?
Jag drog loss slangen och den är mycket riktigt fuktig och blöt inuti.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
>Deimos

Ja, nästan korrekt. Slangen går till sugsidan på turbon, alltså mellan luftfilter och turbo. Man vill inte ha övertryck i vevhuset.
Söker man på art.numret får man fram ”Vent hose for crankcase”.
Jag har inte lossat luftburken och kikat själv, men slangen borde gå direkt till en anslutning på ventilkåpan.
Ska ta en titt på det någon dag när jag har tid och se om det skulle gå att fixa en öppen ventilation med en catchtank. Men innan dess skulle det vara intressant att kunna komma i kontakt med någon på bmw:s tekniska avdelning och få en förklaring där.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
@Magnus 2074

Då tror jag precis som du att detta kan lösas relativt enkelt. Dock kommer nog inte besiktning och ev framtida goodwill gilla lösningen. Men hellre lägga någon minut på att byta en slang inför varje besiktning och service än att byta turbo vartannat år...

Nu är jag inte jättebevandrad i just motorteknik men jag tyckte det såg ut som att det var ventilkåpan slangen gick till i överkant. Den gick att lossa utan verktyg. Det ser ut som ett minutersarbete att byta slang.

När man pratar med BMW låter det som att vi får leva med detta, iaf en tid framöver och då måste vi fixa en bra "hempularlösning" som fungerar och inte påverkar bilens funktion. Greta kommer hemsöka mig i drömmarna men det får jag lära mig att hantera =)
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Viktigt om man leder bort slangen är att plugga anslutningen på insugsröret för att inte få in skräp där. Om nu ventilationen är det egentliga orsaken?
Men har svårt att se att värmaren som syns på slangen klarar att värma hela slangbiten när det är under -10 grader ute.

Sen är det är enbart under vinterhalvåret man ev får göra en ”fullösning” och bli hemsökt av Greta på nätterna.
Har börjat komponera ihop ett brev till BMW där jag kräver ett svar från någon från tekniska avdelningen. Får man inget vettigt därifrån får man prova att ta det genom Vi bilägare eller motsvarande.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
@Magnus 2074
Det jag är lite orolig för är om oljan som följer med från vevhuset också används för att smörja turbon.
Plockar vi då bort denna smörjning har vi istället skapat oss ett nytt problem. Här måste nog någon mer motorkunnig på biltypen gå in och förklara innan man ger sig på något sådant vilket du också antyder.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Vill också poängtera att det mina högst personliga teorier, och tar inget som helst ansvar för följderna om någon gör ändringar på sin bil.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
>Deimos

Nej, turbon smörjs inte på något vis genom oljedimman från vevhuset.
Enbart lagerhuset som smörjs av motorns oljepump.
Oljedimman över lag är av ondo, och smutsar ner spjällhus m.m.

Men av miljöskäl så är det bättre att förbränna det än att släppa ut det i luften. Man får även bättre funktion på ventilationen när man drar ur gaserna med undertryck.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
Googlade lite snabbt och fann en lite mer avancerad catchtank som troligen skulle kunna eliminera is som riskerar att hamna i turbon, och ändå inte påverka funktionen.
Länk
BMW har svarat att de inte tänker stå för någon goodwill alls i mitt fall. Trots att det konstaterats att det högst sannolikt beror på isbildning.

Här är bild på den skadade impellern om någon är intresserad av hur det ser ut.

Länk
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
@Turep Tråkigt att höra och dåligt av BMW tycker jag.

Bilden är verkligen talande. Synlig vatten/olja som såklart fryser när det är kallt. Precis det jag hittade i vevhusslangen.

@Magnus 2074
Tolkar som att med denna catchtank så bibehålls undertrycket för bättre funktion?

Mycket märkligt att BMW Sverige inte tar ett eget beslut och bara erbjuder kunder att montera en sån lösning på bilarna. Jag skulle till och med kunna betala för det själv om jag slipper bekymra mig igen.

Jag sitter nu på BMW för att få min turbo utbytt. Killen bredvid mig är inne med sin bil för samma sak och väntar fortfarande på svar om BMW tar detta på goodwill...
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
>Turep

Exakt sådär såg min turbo ut också, med två krökta blad.
Ma
24
Magnus 2074
320d F31 -16
>Deimos

Precis, denna catchtank,(och de flesta andra), leder gaserna vidare till insuget....om man kopplar dem så.
Men kolfiltret har jag inte sett på någon tank tidigare. Verkar vara en bra lösning på att separera oljedimma och vatten från att komma in i insuget.

Man undrar hur många som drabbats egentligen. Verkstaden som bytte turbo på min bil hade haft x antal bilar inne för reparation, och jag tror mörkertalet är stort.
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Nu tar jag inte hänsyn till exakta datum när F3x levererades, och med B47 men mellan 2014-01 och 2019-12 såldes 22699 stycken BMW 3-serie Diesel och man får anta att minst 90% av dessa är en 320d.

Då har vi drygt 20000 bilar rullandes på våra vägar. Förra månaden när jag pratade med BMW var 4 bilar inne denna dag. Och idag är vi 2 stycken. Och då är vi på en relativt liten verkstad Sverige mått mätt.

Så ja, mörkertalet är nog stort och jag tvivlar på att det finns många bilar Stockholm och norrut som inte fått sin turbo utbytt minst en gång.

Killen bredvid mig är inne för sin 2a turbo och det är en årm. 2018..
De
763
Deimos
320d GT xdrive -16
Jag har under gårdagen djupdykt i ämnet Miljö. Avgasrening och de tekniska problemen biltillverkare står inför när de försöker rädda dieselmotorns existens med olika bra och mindre bra lösningar för att minska de giftiga utsläppen i luften.

Min slutsats är att det nog förvisso säkert går att minska igenslamning av turbo, IC. insug och ventiler med en sk catch can. Även då minska risken att frysa turbon. Men istället riskera att sätta någon av bilens ungefär 72 givare i nån form av felläge då du kommer att förändra det atmosfäriska trycket i både ventilkåpa och insug. I värsta fall, om du är riktigt klantig i installation, trycka ut olja på fel ställe vilket kommer ge dig värre problem.

Själv funderar jag faktiskt på att kapitulera och köpa en elbil innan allmänheten faktiskt fattar hur illa det är och min igenslammade BMW totalt tappat i värde...
En
17
Enilsson94
320d x-Drive 2018
Något som jag reagerat på är att B47-motorn som tråden handlar om finns i merparten av BMW’s modeller mellan årtalen 2015-2019/fortfarande och i denna tråden har jag bara läst om 320d’s med F30-modellerna. Vad är skillnaden mellan dessa mer än karossen? Sitter turbon placerad på annat vis på en 520d? Även folk med andra karosser borde ju hitta till denna tråden efter som den bara heter just B47..?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.