Sida 4 av 10
|
|
---|---|
Har fått besked att turbon ska bytas. Något "uppdaterat insugsrör" vill verkstan däremot inte kännas vid. Verkar ju märkligt...?! Kan man tänka sig något annat svar om man kontaktar BMW direkt? Men verkstan har väl tillgång till all sådan info redan, men vad vet jag hur det fungerar? | |
Är det hela insuget ni pratar om som byts ut? Det finns ett nytt artikelnummer från oktober 2019 till våra bilar. Länk Min turbo byts ut om 1 vecka så tänkte fråga om verkstaden känner till denna ev. Fix så man slipper detta fel en gång för alla.. Drygt att ha detta konstruktionsfel på bilen. |
|
Eller del 1 och 2 kanske i detta schema. Känns mer logiskt om vatten rinner tillbaka in till turbo och att man försöker hindra detta med uppdaterade delar i den regionen. Länk |
|
Hela insugsrörsröret mot toppen byts inte ut. Problemet är den sista som länkades, nr1 (möjligen nr2 med). |
|
Kikade lite på hur röret såg ut. Rent spontant skulle det kännas bättre med ett enkelt insugsrör utan en massa resonansdämpare och veck som det kan samlas fukt/is i. Har kört turbosaabar i hela mitt liv, och aldrig ens hört talas om att något liknande har hänt. |
|
Pratade med serviceteknikern som felsökt min bil. Han hade tagit foton vid felsökningen och visade och förklarade. 2 blad på impellern var tydligt bockade. Enda rimliga anledningen: isbildning. Har förklarade dock att det sannolikt inte är i det stora insugsröret. Han pekade istället på ett smalare metallrör, någon form av "retur". Det finns en uppdatering av detta rör för "kallt klimat". Min bil har redan fått det uppdaterade röret monterat för ett år sedan, men det har alltså hänt i alla fall. "Låt gärna bilen stå på tomgång en stund innan du kör och efter du stannat..." tipsade han om. Bor man där det riskerar vara minusgrader någon gång ska man alltså inte köra BMW. | |
Jag kan bekräfta det Turep skriver. Det nya senaste röret n 2 i min andra länk ovan är även monterad på min bil vid senaste turbobytet 2019. Fick precis detta bekräftat: De senaste uppdateringarna löser inte problemen. I alla fall inte fullt ut. Så nu vet alla vad som gäller... Vi får trösta oss med att verkstäderna verkar tycka detta är lika beklämmande som vi ägare och att de är fullt öppna och ärliga mot oss. Så nu ligger mitt hopp till någon smart människa här på forumet som kan lista ut hur vi bäst undviker isbildningen. Mitt tips är garaget... Och att aldrig parkera bilen med nosen ner i en backe vid minusgrader... |
|
Frugan har bilen och jag har ingen sprängskiss på hela konstruktionen. Min gissning är att slangen går till vevhusventilationen, antingen direkt eller genom en oljefälla av något slag. Och att det är kondensen från vevhuset som fryser till is och släpper. Om det inte sitter någon givare som genererar några felkoder, skulle man krasst kunna plugga röret och leda slangen ner i en burk el dyl istället...dock inte tillåtet av miljöskäl. Men hellre det än att byta turbo varje vinter. |
|
Skulle motorvärmare hjälpa eller är slangen för långt ifrån blocket? | |
Hur vissa visar sitt missnöje mot BMW: (Efter att ha haft bilen inne på service 10 gånger utan framgång beslutade sig denne BMW-ägare för att göra en "PR-kupp" mot BMWs rykte utanför bilmässan i Frankfurt). |
|
Det finns ännu ett nytt insugsrör enligt min servicemottagare som ska installeras pga att den förra "åtgärden" helt uppenbart inte löst problemet. Så alla bilar som kommer få sin turbo bytt bör få denna Puma åtgärd. |
|
Fast enligt min servicemottagare är allt bytt som ska uppdateras redan. Och det är bara gjort en gång, ett rör. Skulle det vara andra aktioner rekommenderade så hade de sett det när de läste av nyckeln menar han. Kan det skilja sig mellan olika årsmodeller? | |
Senaste röret kom 2019. Framgår i länken ovan. Vi som har bytt turbo från 2019 och framåt har redan det nya röret vilket bevisligen inte löser problemet. Vilket också våra servicemottagare bekräftat oberoende av varandra. | |
Hade bilen på service igår och då upptäckte det ett vinande ljud. Is hade förstört vingar på turbon. Bilen är en 320D -17, har gått drygt 9000 mil. Tydligen är det ju också ett känt fel att snö kommer in till turbon och fryser när man stannar bilen över natten. Skulle få 70% rabatt av BMW men det kostar mig ändå över 9000kronor. Surt. ¨ Är det någon som fått liknande. Edit: Enligt verkstaden här finns ingen fix för detta men nya modeller har ett snöskydd för att förhindra snö att komma in. Till saken är att bromsarna också var dåliga, typ 5mm. Ska bytas nästa service. Byte bromsklossar, skivor och två tydligen två givare så var det ytterligare 14500kr. Vilken present. Sen vill man sälja på en ett serviceavtal, vill sälja bilen jag. :-( |
|
FredrikUme: Krävdes ingen snö för att sabba turbon på min, räckte med 10-12 minus över natten. | |
Enilsson94: Snö var i alla fall det som de sa var orsaken för mig, men självklart måste det ju frysa också. Men det känns ju för mig som ett uppenbart konstruktionsfel om den inte tål kyla. Men man kanske ska vara nöjd med 70% rabatt men jag hade tänkt byta upp mig till en -19 i år men får nog byta märke om kravet är att alltid parkera i varmgarage, vilket jag inte har. | |
5mm kvar på beläggen bör du klara dig till nästa service på... Du kan göra en enkel överslagsräkning på hur många mm. beläggen sliter på 3000 mil genom att kolla hur tjocka beläggen är nya och jämföra med tjockleken nu efter 9000 mil. På min F31:a sliter den knappt 1 mm på dryga 1000 mil ungefär. Allt beror givetvis på bil och hur man kör! Bytte belägg och skivor runt om vid ca 13500 mil och då var det fortfarande en del kvar på beläggen och jag hade nog kunnat kräma ut kanske 2000 mil till innan jag skulle få varning i i-drive att slitagevarnaren hade "löst ut". Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
FredrikUme: BMW ville inte betala min turbo heller. Man vet ju aldrig vad som får en biltillverkare att ändra sig. Men jag kontaktade vi bilägare. Och informerade BMW både om denna tråd och att jag avsåg att få hjälp av Vi Bilägare att ge oss ett officiellt uttalande om hur BMW ställer sig till turboproblematiken. Det tog mindre än 24h för att få ett samtal att jag visst nu inte skulle betala en krona för min nya turbo... |
|
>FredrikUme Att det skulle vara snö tycker jag känns mycket osannolikt. Då ska snön komma in i luftintaget och sen passera genom filtret. Vid extrem väderlek är igensatt filter det absolut värsta som händer. Min teori är att det är fukten i vevhusgaserna som kondenseras och sedan fryser till is när bilen stått en stund. Vid start släpper till slut isen som bildats och träffar kompressorbladen. >Deimos Vad har du fått för respons från Vi bilägare? Funderar på att kontakta dem jag med. Något måste göras åt problemet. Haft för avsikt att behålla bilen 3-5 år, men ska detta riskera att hända varje vinter så börjar jag snegla mot en Volvo V60/V90 D4 istället. |
|
@Deimos : Till vem på BMW vände du dig? Jag fick uppfattningen på verkstaden här i Umeå att detta inte var ett ovanligt fel på dessa motorer. Servicekillen trodde jag skulle få 100% men tydligen så är 8500 mil för mycket (kollade miltalen igår). På detta forum verkar det ju vara några stycken också. Största problemet är att de vekar inte kunna fixa grundproblemet. Det är egentligen bara en tidsfråga innan det händer igen även om jag nu betalar 9000kr och får en ny turbo. |
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.